In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Re: acer 11 jaren 8 maanden geleden #11560

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
ik zou er zelf de verdorde bladeren afhalen, maar de stengeltjes van de bladeren laten staan, zoals bij bladsnoei.. deze vallen er dan toch vanzelf weet af en is er meer kans dat er nieuwe knoppen gaan vormen in de oksels van de stengeltjes..

de acers zouden nu toch net in hun 2de groeiperiode komen dus deze zou weer goed moeten komen mits juiste zorg..

weet je welke cultivar (= ondersoort) het is?

verder gewoon buiten.. mijn acers hebben maanden gewoon in de regen gestaan zonder problemen.. gewoon zien dat je grondmengsel goed doorwatert..
en liefst uit de wind en in het begin wat halfschaduw..

verder zou ik zeggen: google eens rustig op zoektermen "acer palmatum" + "bonsai" + "care" en dan zal je meteen heel wat meer leren over je knappe boom en hoe je in het vervolg dit soort zaken met gemak kan overwinnen of vermijden..
geen man overboord.. iedereen maakt fouten in het begin..
hopelijk red je boom het en heb je daarna de kriebels te pakken :)

veel geluk ermee..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.

Re: acer 11 jaren 8 maanden geleden #11563

  • Arjen
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 4
Ah, dus een boom kan met een goed grond mengsel wel gewoon in de regen staan? Hoelang en hoeveel het ook regent?

Dan vraag ik me toch af waarom de bladeren van mijn eikjes aan het schimmelen zijn...
Ze staan in de volle grond, maar de nieuwe verse bladeren gaan gewoon schimmelen...
Dit zie ik in de buurt ook veel bij volgroeide eiken, ook op de nieuwe bladeren.
Regenrot is dit toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Arjen.

Re: acer 11 jaren 8 maanden geleden #11565

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Arjen, met het juiste grondmengsel kun je de meeste bomen idd gewoon laten staan. Muv enkele soorten (witte den bijv.) als het echt enkele dagen nonstop regent, dus zonder tijdelijke droge periodes, dan wel even beschut houden. Wortelrot treedt bijna alleen op als het water niet weg kan of niet aan kan drogen.

En ik denk dat je geen schimmel maar meeldauw op je eikjes hebt. Deze zijn hier erg gevoelig voor. Is een witte waas op de bladeren. Moeilijk te bestrijden.

Vraagsteller,
Idd acers horen buiten, het hele jaar rond. Wel beschermen tegen landurige en/of zeer hevige vorst.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Re: acer 11 jaren 8 maanden geleden #11572

  • Arjen
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 4

dea schreef : Arjen, met het juiste grondmengsel kun je de meeste bomen idd gewoon laten staan. Muv enkele soorten (witte den bijv.) als het echt enkele dagen nonstop regent, dus zonder tijdelijke droge periodes, dan wel even beschut houden. Wortelrot treedt bijna alleen op als het water niet weg kan of niet aan kan drogen.

En ik denk dat je geen schimmel maar meeldauw op je eikjes hebt. Deze zijn hier erg gevoelig voor. Is een witte waas op de bladeren. Moeilijk te bestrijden.

Vraagsteller,
Idd acers horen buiten, het hele jaar rond. Wel beschermen tegen landurige en/of zeer hevige vorst.


Ah ok, dan zat ik er inderdaad naast.. Gelukkig valt het mee met de verkeerde informatie :) Mijn excuses voor de verkeerde informatie in elk geval, weer wat geleerd zullen we maar zeggen... :D

De witte waas op de bladeren van mijn eikjes zitten op de plekken waar de regendruppels altijd blijven liggen, vandaar dat ik dat dacht.
De eikjes zijn ook de enige boompjes die het hebben, dus ik had ook kunnen weten dat niet elke boom hier gevoelig voor is...

Ik wil trouwens niet uit de hoogte doen hoor, maar:

"Meeldauw is de algemene benaming voor bepaalde schimmelaantastingen van planten, waarbij zich op diverse plantendelen een wit of grijs schimmelpluis vormt."

:P

Maargoed, ik zal geen tips meer geven wanneer ik iets niet zeker weet :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: acer 11 jaren 8 maanden geleden #11574

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
ik denk dat het voor meeldauw een enorm harde zomer is.. heel nat..
overlaatst in Plankendaal opgemerkt dat zelfs alle oude eiken (50+jaar) er last van hadden.. ik denk dat er deze zomer enorm weinig tegen te beginnen valt, tenzij je je bomen onder een afdak kan houden.. en dan nog, de lucht is heel vochtig..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: acer 11 jaren 8 maanden geleden #11582

  • mauro
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 11
  • Ontvangen bedankjes 0
bedankt allemaal voor de vele reacties!!!!
dit is ook allemaal nieuw voor mij, dit is mn eerste bonsai, ik heb wel 2 ficussen maar dit is toch iets anders heb ik gemerkt :)
ben echt verzot geworden op deze boompjes..maar het is handig als je er veel vanaf weet :unsure:

ik heb dus mn acer vanmorgen buiten geplaatst, ik hoop dat ie erdoor komt,want deze betekent toch veel voor mij..ik heb opgelet dat em mooi in de schaduw staat en uit de wind..nog ergens mij opletten?

@ AlewW; de gedroogde blaadjes wegnemen,dan is ie helemaal kaal?kan dat kwaad?ze zijn echt allemaal uitgedroogd..

bedankt allemaal !!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: acer 11 jaren 8 maanden geleden #11585

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46
Vet balen...Acers zijn wel enorm mooi dus ik leef met je mee. Als alle bladeren er af zijn komt het groeiproces in principe tot stilstand(want er wordt geen zonlicht geabsorbeerd), eerlijk gezegd denk ik, voorzover het wortelgestel en takken nog niet helemaal uitgedroogd zijn dat ie misschien nog wel uit gaat lopen; is het niet nu dan volgend voorjaar wellicht weer, maar wat al eerder vermeld is; door 'm in de schaduw te zetten krijgt de plant dus minder zonlicht en wordt het groeiproces stop gezet. Een soort van vervroegde herfst dus zeg maar.
Het verhaal is wellicht nog iets uitgebreider dan dit maar het dekt wel ongeveer de lading dacht ik. Toevoegingen?
Overigens ben ik nu ook wel benieuwd...kaartje niet gelezen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: acer 11 jaren 8 maanden geleden #11595

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
Je moet deze inkorten, veel te lang en al de verdroogde bladeren eraf en normaal zullen er nieuwe blaadjes te voorschijn komen, dit is een tweede reden om hem in te korten.die nieuwe bladeren kosten enorm wat energie van de boom. Volgend voorjaar verpotten in een goed doorlatend grondmengsel, dan mag het 14 dagen op een stuk regenen, geen enkel probleem. Maar wel zorgen dat hij uit de wind staat want dat is de grootste oorzaak dat bladeren van Acers verdorren. Daarbij zijn zijn ze ook de laatste tijd gevoelig aan bladverwelkingsziekte . kan je preventief spuiten in het najaar en in het voorjaar.
Wat betreft die meeldouw aan eiken daar speelt de ouderdom gaan rol, Ze zijn nu eenmaal gevoelig daarvoor. enkel de Amerikaanse eik is daar niet gevoelig aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: acer 11 jaren 8 maanden geleden #11627

  • mauro
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 11
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb al de blaadjes eraf genomen en de boom wat ingekort..
Het viel mij wel op dat ie binnenin niet zoveel sap liet..is dat normaal?

En moet ik ook meststoffen blijven geven??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: acer 11 jaren 8 maanden geleden #11628

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
nu best even niet meer denk ik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren