In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Olea Europaea 11 jaren 6 maanden geleden #12994

  • Laireag
  • Laireag's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 206
  • Ontvangen bedankjes 32
Hoi mensen,

Ik weet niet of ik dit op de juiste plek post, maar het leek me zo snel even de meest voor de hand liggende. Heb deze onderstaande olijf bij een kweker gekocht. (ergens begin zomer 2012) Hij stond daar als zijnde bonsai en ik wilde altijd al een olijf als bonsai hebben. Ik dacht dus:'meenemen die boom!'

Nu ik hem toch wat beter bekijk, zie ik dat de stam aan de onderkant toch wat dun is en boven zit een wat dikke knobbel. Afgelopen zomer zaten daar heel wat takken, maar deze heb ik weg gehaald.

Is er iemand die nog wat tips en trics heeft om die stam dikker te maken? In de volle grond is een optie, maar hoe moet dit dan in de winter?

Groeten, Jan

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olea Europaea 11 jaren 6 maanden geleden #13005

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
een olijf kan verbazingwekkend wel de kou in onze winter aan, echter niet het vocht. dus je kunt hem gerust nu in de volle grond plaatsen, misschien wat beschut. wellicht in de winter de grond rond de stam met bladeren of stro bedekken voor wat isolatie.

echter de stam is wel weinig taps, en wat recht. misschien is marcotteren een optie, maar heb daar geen ervaring mee bij oleas.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Laireag

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olea Europaea 11 jaren 6 maanden geleden #13006

  • Laireag
  • Laireag's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 206
  • Ontvangen bedankjes 32
Dank je Dea. Toch goed om te horen, want dan zet ik hem denk ik maar toch in de volle grond. Ik heb zelf helemaal geen ervaring met marcotteren, maar zou een optie kunnen zijn wellicht.

Hoe langer ik naar die boom kijk hoe belachelijker ik die stam eruit vind zien... :cheer: Dat wordt 10 jaar volle grond!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olea Europaea 11 jaren 6 maanden geleden #13010

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46
Het schijnt dat bij het ontwikkelen van nebari dmv het aanleggen van een tourniquet boven de oude wortels, de stam ook tapser gaat lopen. In dit geval lijkt me dat alleen niet echt veel rendement opleveren omdat ie behoorlijk veel dikker wordt na die gesnoeide tak. Dan zou ik eerder van het voorjaar die linker tak laten staan en omvormen tot nieuwe top. Dus schuin afzagen. Dan loopt ie denk ik onder op de stam wel weer opnieuw uit...of zeg ik nu hele gekke dingen? Weet eerlijk gezegd ook niet of een olijf uitloopt op oud hout maar ga dr wel van uit... :unsure:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olea Europaea 11 jaren 6 maanden geleden #13015

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

dea schreef : een olijf kan verbazingwekkend wel de kou in onze winter aan, echter niet het vocht.


Dat zou ik neit zo hard durven te zeggen. Onze olijf heeft afgelopen winter bijna het loodje gelegd; 90% afgevroren, en deze boom stond droog, in de garage waar de kou dus niet zo extreem is. Dat nadat we het jaar ervoor de olijf compleet verloren zijn..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olea Europaea 11 jaren 6 maanden geleden #13016

  • Paule
  • Paule's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 88
  • Ontvangen bedankjes 15
een olijf loopt absoluut uit op oud hout.

De stam is inderdaad lastig. Dikker laten worden lijkt me niet de hele oplossing. Er zit erg weinig beweging in de boom nu, ik zou proberen nieuwe wordtels te creeeren een stuk hoger zodat je een wat compacter boompje krijgt, maar dan nog wordt het een uitdaging hier iets moois mee te doen denk ik.

Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olea Europaea 11 jaren 6 maanden geleden #13017

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

leatherback schreef : Onze olijf heeft afgelopen winter bijna het loodje gelegd; 90% afgevroren, en deze boom stond droog, in de garage waar de kou dus niet zo extreem is.


....maar dus niet in de volle grond.
precies mijn punt.
(kreeg ie trouwens wel licht in de garage??)

meer info:
Olijfbomen in de winter

Het veiligst is om een olijfboom als kuipplant te houden, maar de oudere olijfbomen (met een stamomtrek meer dan 20-30 cm )kunnen in de volle grond buiten blijven staan en tot 15 graden kortstondige vorst verdragen, en na eventuele vorstschade weer nieuwe scheuten ontwikkelen
Bron:
www.palmexpert.nl/informatie/31/olijfbomen-in-de-winter.html


4) Moet mijn olijfboom ’s winters naar binnen?

Nee, u moet uw olijfboom niet naar binnen halen. De olijfbomen van de Bergerie zijn winterhard. Hoe groter de boom, hoe beter ze tegen de vorst kunnen. De grotere bomen, met een stamomtrek vanaf 20 cm, kunnen -12˚C verdragen voor een korte periode. Is dit een lange periode achtereen dan kan de hele boom beschermd worden met beschermhoezen.
De kleinere olijfboompjes kunnen bij een koude nacht (< -8˚C) beschermd worden weg gezet. Dus bijvoorbeeld onder een afdak, tegen de muur en uit de wind.
Maar het mag uiteraard wel. Het veiligste is het om een olijfboom in een kas of een niet verwarmde schuur met een raam te laten overwinteren. Zorg er dan wel voor dat de kluit niet uitdroogd.
Bron:
www.bergerie.nl/bergerie/pid-31-taalkeuz...ters%20naar%20binnen ?

4. VERZORGING TIJDENS DE WINTER

De Olea Europaea is een groenblijvende en winterharde boom. Dit betekent dat de boom er het gehele het jaar mooi uitziet. Hij verliest zijn blad niet in de winter en zijn bladeren behouden de groengrijze kleur het hele jaar door. De olijfboom kan heel goed overleven in Nederland. De algemene stelregels zijn hoe groter de stamomtrek des winterharder is een olijfboom en in de volle grond is beter dan in een pot. Jongere olijfbomen met een stamomtrek van ± 20cm kunnen indien zij niet vol op de oosten wind staan tot -15°C overleven. Het is bij langdurige koude aan te raden om de boom in te pakken in rietmatten of vliesdoek. De oudere olijfbomen kunnen nog wel iets meer koude hebben, - 18°C.

Olijfbomen in de volle grond hebben dieper liggende wortels hetgeen de kans op bevriezing klein maakt.
Bron:
www.plazamediterranee.com/verzorging.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Olea Europaea 11 jaren 6 maanden geleden #13020

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59
Mijn olijf heeft anders mooi het loodje gelegd afgelopen winter. Weliswaar in een pot, maar in een Keter opbergbak (deksel open), uit de wind, uit de regen and met hooi om de pot. Ik begin er niet meer aan. :unsure:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olea Europaea 11 jaren 6 maanden geleden #13023

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Nogmaals,
ik heb het ENKEL over olijfbomen in VOLLE GROND.
Die van mij heeft 3 winters overleefd IN VOLLE GROND.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olea Europaea 11 jaren 6 maanden geleden #13024

  • beginneling
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb zelf twee bomen gehad in de volle grond.
Stam was ongeveer net zo groot als op de getoonde foto.
Bomen stonden op anderhalve meter van de gevel van de woning.
Over de grond het standaard zwarte antiworteldoek en daarop grind. \

Verder geen enkele bescherming.

Tuin waren de boompjes stonden was op het zuiden gelegen.
Dus ook in de winter volop zon, maar ook vol in de wind en in de sneeuw, bleek echter geen probleem.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by beginneling.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren