In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

naar binnen halen? 11 jaren 5 maanden geleden #13962

  • YACK
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 72
  • Ontvangen bedankjes 4
Is het veilig om mijn ulmus parvifolia buiten texlaten staan voor als het eventueel gaat vriezen? De wortelvoet is met centimeters dik piepschuim ingepakt. Aangezien ik hem nog maar amper 1 jaar heb neem ik liefst geen risico's. Ook is het mogelijk om hem naar binnen te halen en dicht bij de garage poort in de garage neer te zetten op een vensterbank(binnen. De garage is onverwarmd maar sluit wel aan bij het woongedeelte. De poort is niet geisoleerd en het is er altijd koud in de winter.

Graag jullie meningen.

Binnenhalen of buiten laten?

Alvast bedankt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

naar binnen halen? 11 jaren 5 maanden geleden #13964

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
In principe zijn ze compleet winterhard, en kunnen vorst moeiteloos hebben. Alleen [droge] winterwind kan schadelijk zijn, zoals bij bijna alle bonsai.

Zie ook www.bonsai4me.com/SpeciesGuide/Ulmus.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

naar binnen halen? 11 jaren 5 maanden geleden #13965

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
tot -3 zou ik hem buiten laten staan zolang het door de dag niet vriest.

ben je niet zeker mag hij zeker in de garage staan.
het probleem is dat de meeste mensen hun bomen te vroeg beschermen tegen de vorst waardoor je ze erg zwak maakt. ze kunnen steeds minder en minder verdragen.

je moet zorgen voor een goede winter afharding.vanaf september tot eind october meststof n0-p10-k10 geven helpt hier goed bij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

naar binnen halen? 11 jaren 5 maanden geleden #13966

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Een plant neemt op wat hij nodig heeft. Niet wat er in de grond zit. Een andere meststof om de boom in rust te brengen is niet nodig..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

naar binnen halen? 11 jaren 5 maanden geleden #13968

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
kan heel goed zijn. maar naar budget toe is deze 0-10-10 veel beter dan gewone standaard meststof

kost 6€ voor 1l en je hebt 2ml per 5l nodig van het product.

elk gerespecteerd bonsai meester zweert bij zo een product als wintervoorbereiding.dus zal het wel goed zijn zeker

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

naar binnen halen? 11 jaren 5 maanden geleden #13972

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

leatherback schreef : Een plant neemt op wat hij nodig heeft. Niet wat er in de grond zit.


Niet helemaal mee eens.
ga je een boom/plant in de nazomer/najaar extreem veel N (stikstof) geven, hoewel hij dat niet echt nodig heeft, dan zal hij toch flink gaan uitlopen met nieuw blad, groter blad, nieuwe uitlopers, langere internodiën

er is geen meststof nodig om de boom in rust te brengen, nee, dat klopt. de temperatuur doet dit.
Maar je kunt wel meststof toedienen om de boom goed/beter te laten afharden voor de winter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

naar binnen halen? 11 jaren 5 maanden geleden #13977

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102

dea schreef : ga je een boom/plant in de nazomer/najaar extreem veel N (stikstof) geven, hoewel hij dat niet echt nodig heeft, dan zal hij toch flink gaan uitlopen met nieuw blad, groter blad, nieuwe uitlopers, langere internodiën


Wat betreft die langere internodien. Ik kan hier op het internet geen enkel artikel over vinden die dit beaamt. Wat betreft het flink uitlopen met nieuw groter blad. Als jij meer en uitbundigere groei ziet bij je bomen na het geven van mest, dan betekend dit dat hij die mest dus kennelijk nodig heeft. De gezondheid van je boom kun je afmeten aan de hoeveelheid groei. Hoe meer groei, hoe gezonder de boom. De groei van je bonsai dien je uitsluitend te bedwingen met je snoeischaar en niet met het reduceren van grondstoffen die de boom kennelijk nodig heeft! Als dit betekend dat mijn bonsai in de herfst iets groter blad heeft, dan so be it.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

naar binnen halen? 11 jaren 5 maanden geleden #13979

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Ik heb het zelf met eigen bomen meegemaakt over die internodiën, ook (extreem !!) langere naalden bij een mugo na het veelvuldig toedienen van stikstof.

Internet heeft niet de monopolie op realiteit of waarheid.
veel mensen zeggen tegenwoordig "het is niet op internet te vinden, DUS het is niet zo".
Daarentegen staat er ook veel onzin of leugens op het internet.

en idd, groter blad, langere naalden, meer groen etc, is enkel een teken van een gezonde boom,
dus ik heb de eerste jaren ook het liefst zo groot mogelijk bladeren, naalden etc. in tegenstelling tot veel mensen die 1-2 jaar bezig zijn met bonsai en al meteen aan bladverkleining, totale bladsnoei en weet ik wat allemaal willen beginnen.

(overigens, kijk wat ik met een eerste zoektocht vind:

"Nitrogen Excess and Deficiency

An excess of nitrogen, caused by fertilizer over application, can result in rapid, lush growth and a diminished root system."

lawncare.about.com/od/plantnutrition/a/nitrogen.htm )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

naar binnen halen? 11 jaren 5 maanden geleden #13980

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dea: Uiteraard.

Zie ook mijn artikel hierover voor mopane, specifiek 2.3.1 - resultaten [p 31], het plaatje op pagina 32 ( Chap.2:16 ) en de discussie, 2.4.1:

www.itc.nl/library/Papers_2005/phd/ferwerda.pdf

Voor mensen met toegang tot academische tijdschriften:

Inducing condensed tannin production in Colophospermum mopane: Absence of response to soil N and P fertility and physical damage

Plant and Soil, Volume 273, issue 1-2 (June 2005), p. 203 - 209.
ISSN: 0032-079X DOI: 10.1007/s11104-004-7538-1
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dea

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

naar binnen halen? 11 jaren 5 maanden geleden #13981

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Hoi Dea,
Mijn vorige post was miss een beetje bot, nu ik hem zo nalees. Zo was hij eigenlijk niet bedoeld. Ik weet dat het internet niet de monopolie heeft op de waarheid. Wel verbaas ik mij soms over de ongelooflijke hoeveelheid oude bonsai wijsheden die er bestaan rondom bemesten die, wanneer je er wetenschappelijk naar kijkt mythes blijken te zijn.

Zo zou het toedienen van stikstof in de herfst voor een ongezonde groei zorgen die niet meer op tijd kan afharden voor de herfst. Inmiddels weten we, door wetenschappelijke studies, dat het afvallen van bladeren niet wordt veroorzaakt door de wortels die in rust zouden gaan, maar door receptoren in de bruine delen van de plant die de hoeveelheid daglicht meten. Deze receptoren produceren in de herfst een hormoon dat ervoor zorgt dat de bladeren callus gaan produceren waardoor zij afvallen. De capulaire werking in de stam en takken wordt hierdoor onderbroken. Dit betekend echter niet dat de wortels gelijk ook helemaal stil komen te liggen. Integendeel, de wortels blijven voedingsstoffen opnemen gedurende de hele winter, behalve als het vriest.

Ik blijf daarom dus tegenwoordig door mesten tot ver in november, zei het natuurlijk wel in veel lagere dosis. Het effect dat jij beschrijft over die lange internodiën heb ik zelf nog nooit ondervonden. Wel merk ik dat mijn bomen door het nieuwe bemestingsschema veel winterharder zijn. En ja, mijn bomen hebben ook grotere bladeren in de herfst.

Een andere mythe uit de bonsaiwereld. Het bemesten van zieke of pas verpotte planten zou leiden tot het verstikken van de jonge haarwortels. Vaak wordt er dan ook geadviseerd om deze bomen tot 2 maanden na verpotten geen mest te geven! Inmiddels weten dat het juist de jonge haarwortels zijn die de voedingsstoffen uit de grond halen. De haarwortels die de boom produceert na verpotten zijn precies dezelfde wortels als die de boom de rest van het jaar produceert. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat meststoffen deze worteltjes beschadigd. Wel kan een boom na verpotten in een soort shock raken waardoor hij tijdelijk minder snel groeit en dus een lagere behoefte heeft. Dit duurt echter in de meeste gevallen niet langer dan 2 tot 3 weken, geen maanden.

Nog wel de grootste mythe die in de bonsaiwereld heerst is die dat een mestschema het groeipatroon van een boom zou kunnen veranderen. Wat dit betreft hou ik mij altijd vast aan Liebig's wet van de minimum. Die zegt dat het groeitempo van een plant niet afhankelijk is van de totale hoeveelheid voedingsstoffen in de grond, maar van de schaarste voedingsstof. Wanneer er van een bepaalde voedingsstof te weinig aanwezig is in de grond, dan zal de groei in zijn totaliteit belemmerd worden. Als bonsaïst dien je er dus voor te zorgen dat alle benodigde voedingsstoffen rijkelijk, maar niet overdadig aanwezig zijn. Alleen zo zorg je ervoor dat je plant het gezondste groeit. Het groeipatroon van de plant kun je uitsluitend beïnvloeden door te snoeien. Hiermee zullen de energiebehoeften van de plant uiteraard ook veranderen en hierop dien je vervolgens weer het voedingsschema op aan te passen. Niet andersom.

Ik hoop met het schrijven van dit artikel een hoop onduidelijkheden uit de wereld te hebben gehaald.

groet,
Daan
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dicky, dea, kittyvlekkie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts