In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

wat voor soort 10 jaren 10 maanden geleden #22348

  • avionix
  • avionix's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 79
  • Ontvangen bedankjes 7

leatherback schreef : Een paar puntjes:

Avionix: Die mycromyceten zijn geen schimmels. Als je aan schadelijke schimmels denkt, dan zijn dat meestal Phythophthora soorten. Andere schimmels laten gezonde planten met rust.


mycromyceten zijn geen schimmel???

www.infotalia.com/nld/wonen/huishouden/h...d_detail.asp?id=1449

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by avionix. Reden: foutje hersteld

wat voor soort 10 jaren 10 maanden geleden #22350

  • avionix
  • avionix's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 79
  • Ontvangen bedankjes 7

avionix schreef :

leatherback schreef : Een paar puntjes:

Avionix: Die mycromyceten zijn geen schimmels. Als je aan schadelijke schimmels denkt, dan zijn dat meestal Phythophthora soorten. Andere schimmels laten gezonde planten met rust.


mycromyceten zijn geen schimmel???

www.infotalia.com/nld/wonen/huishouden/h...d_detail.asp?id=1449


Dan nog een goed leerstofje wat aan toont dat "mycromyceten" schadelijk kunnen zijn voor planten en of gewassen ...... ( voor de gene die hier uit wijs komen dan :lol: B)

www.avondschool.be/opleidingen/leerplann...eerplantuinbouw.doc‎

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wat voor soort 10 jaren 10 maanden geleden #22351

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

avionix schreef : mycromyceten zijn geen schimmel???


Nee, het zijn geen schimmels. Ze vallen onder de ameubes, een compleet vrijstaande groep levenswezens, en hebben niet zoveel met schimmels te maken. Schimmels zijn een compleet andere taxonomische groep (Ze lijken net zoveel op schimmels als op dieren en planten.)

Zie ook de taxonomische indeling op: www.discoverlife.org/mp/20m?tree=Amoebozoans&res=800
en de beschrijving: www.discoverlife.org/mp/20q?search=Eumycetozoa

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wat voor soort 10 jaren 10 maanden geleden #22352

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

avionix schreef : Dan nog een goed leerstofje wat aan toont dat "mycromyceten" schadelijk kunnen zijn voor planten en of gewassen ...... ( voor de gene die hier uit wijs komen dan :lol: B)

www.avondschool.be/opleidingen/leerplann...eerplantuinbouw.doc‎



404 - File or directory not found.
The resource you are looking for might have been removed, had its name changed, or is temporarily unavailable.


:S

De correcte link voor geinteresseerden: www.avondschool.be/opleidingen/leerplann...leerplantuinbouw.doc

Ik heb het even doorgelezen. Kan je aangeven waar de info staat waar je naar verwijst? Want de 4 verwijzingen in het document zeggen niets over welke schade deze organismen kunnen hebben, behalve dat ze schadelijk kunnen zijn. Dat zegt nogal weinig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

wat voor soort 10 jaren 10 maanden geleden #22353

  • avionix
  • avionix's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 79
  • Ontvangen bedankjes 7
voor mij niet ik heb de les boeken en daarbij ze vallen wel degelijk onder schimmel en ze zijn of kunnen schadelijk zijn maar goed einde discussie Leatherbackje ... waar gaat het toch over .... ga echt geen strijd aan tis goed zo 1-1 desnoods

Er is namelijk nog verschil tussen "mycromycete(n)"en (s) in het geval van Sambal vorm je de schimmel onder de teil door slechte ventilatie onder de teil er zit namelijk 4mm ruimte tussen teil en vaste grond of oppervlak. Hier zal het zich vormen .... bij te lang staan blijven gaat het het substraat in en DAN is het substraat naar de bieten met de boom (op lange duur) dat is waar ik heen wilde maar goed ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by avionix. Reden: toevoeging

wat voor soort 10 jaren 10 maanden geleden #22355

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Indelingen veranderen he.. En zeker de taxonomische indelingen zijn, dank zijn DNA analyze, enorm aangepast de laatste jaren. Ik kan ook mijn microbiologieboeken tevoorschijn halen. Daar staat ook een compleet andere verdeling in.

Kijk even hier, als je wilt weten hoe het zit tegenwoordig, anders leer je weer dingen die verouderd zijn: nl.wikipedia.org/wiki/Rijk_%28biologie%29

Is ook geen strijd. Ik vind het alleen jammer als er onduidelijke/onjuiste/vervouderde informatie op een site staat.

En zoals gezegd: Lang niet alle schimmels zijn slecht. Er heerst onder bonsai enthousiasten een soort paniek als het gaan om schimmels. En dat is meestal nergens voor nodiog.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

wat voor soort 10 jaren 10 maanden geleden #22357

  • avionix
  • avionix's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 79
  • Ontvangen bedankjes 7
Dan aan jouw de eer alles op het net en les materialen te wijzige leather ..... succes hier mee ik ben wel afgestudeerd met "deze verouderde rommel" je kan zeggen en doen wat je wil en zeggen schadelijk JA echt wel maar goed ga nu geen energie meer in je verspillen want meneer leather moet gelijk hebben en zalt krijgen .... Respect voor tegenwoordige wetenschap ... bekvechten ervoor en erover nee dankje SJLOES

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wat voor soort 10 jaren 10 maanden geleden #22358

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Ff on topic:

Als je terug snoeit, laat dan minimaal 1 knop staan, of iig wat groen. Snoei je verder, dan verlies je die tak.
Zoals reeds vermeld, een goed drainerend grondmengsel en laat ze wat droger staan dan loofbomen. Niet teveel aanslagen in hetzelfde jaar. Het zijn trage groeiers, dus ga ook geduldig met ze om.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wat voor soort 10 jaren 10 maanden geleden #22359

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247
Kunnen we het simpel samenvatten door te zeggen dat er schadelijke en nuttige schimmels zijn - waarbij ik in het midden wil laten of een micromiceet een schimmel is of iets anders? Het doet er niet zo toe.

Avionix heeft gelijk, mijns insziens. Bomen leven in symbiose met schimmels - deze symbiose heet mycorrhiza.

Wikipedia ( nl.wikipedia.org/wiki/Mycorrhiza ):
1. Endotrofe mycorrhiza - hierbij dringen de schimmeldraden in de schorscellen van de plantenwortel.
2. Ectotrofe mycorrhiza, zoals bij dennen en berken. Hierbij groeien de schimmeldraden alleen om de buitenkant van de plantenwortel heen. Hierbij dringen de schimmeldraden in de intercellulaire ruimten en dus niet in de cellen van het schorsweefsel van de plantenwortel.

Niet alle schimmels zijn gewenst - er zijn parasitaire schimmels. Het lijkt mij dat in een slecht afwaterende pot of een pot waar water in blijft staan de wortels gaan rotten, waardoor deze parasitaire schimmels de overhand krijgen ten koste van de symbiotische.

Avionix heeft dus gelijk met wat hij probeert te zeggen.

Ook volgens de Wiki:
Schimmels zijn:

Rijk Fungi = Schimmels
Stam Microsporidia
Stam Chytridiomycota
Stam Neocallimastigomycota
Stam Blastocladiomycota
clade Zygomycota
Stam Euzygomycota
Stam Parazygomycota
Stam Glomeromycota
clade Dikaryomycota
Stam Ascomycota
Stam Basidiomycota

Rijk Amoebozoa = Amoeben

Rijk Animalia = Dieren = Metazoa

Amoebozoa zijn dus wel schimmels, maar niet uit het rijk Fungi.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

wat voor soort 10 jaren 10 maanden geleden #22361

  • Sambal
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 0
Nou al die verhalen maak me een beetje in de war. Ik ga denk maar een jongere bonsai kopen en maar beginnen bij het begin beginnen. En goed voorbereiden. Maar wel bedankt voor de info ik ga zowiezo in schimmels verdiepen vind het wel interessant.

Maar als ik een jonge bonsai koop, zat te kijken naar jeneverbes. Die is 3 jaar oud kan ik die dan al verpotten en in een bonsai pot doen En dan de komende jaren door groeien en een beetje sturen? En moet je altijd nieuw grond geven bij het aanschaffen van een nieuwe?

Oja deze boom ga ik gewoon een plek geven in het park. Is leuk om te zien als alleen ik weet dat die boom er staat. Misschien is die daar beter af.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Sambal.
Inloggen Registreren