In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Beginnende hobbyist 10 jaren 9 maanden geleden #23759

  • Co79
  • Co79's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54
Beste mensen, ik ben volledig nieuw in de bonsaiwereld maar heb me de afgelopen maanden hopelijk voldoende ingelezen om een goede start te kunnen maken. De concaaftang, snoeischaar, draadtang (allen Japanse kwaliteit B), aluminium draad en wondpasta zijn onderweg. Gisteren bij een kweker geweest om een geschikte plant te zoeken en om hier een pre-bonsai van te maken.

Op dit punt loop ik echter vast en krijg ik niet duidelijk (na bestuderen van Internet, het Tomlinson boek etc) hoe nu te handelen. Ik denk dat ik ga voor een NIET-naaldachtige juniperus of cotoneaster. Even uitgaande van de Juniperus: wanneer mag ik beginnen met de vorming? En wat houdt deze vorming in?

Mijn eigen idee: 1. ik koop een Juniperus in een container 2. Thuis bestudeer ik de boom van alle kanten om een voorkant te bepalen maar ook om te bepalen welke stukken weggesnoeid zullen gaan worden 3. Ik snoei het overbodig materiaal weg.
Ik ben dus voornemens om de plant in de container te laten staan en pas in de vroege lente wortelsnoei toe te passen en bedraden incl verdere vormsnoei. Is dit correct of zijn er handelingen die ik nu (mid zomer, komend weekend 30+ graden) al kan doen?

Ik hoop van jullie te horen! Thanx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnende hobbyist 10 jaren 9 maanden geleden #23760

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Hoi en welkom aan boord !!

punt 1,2 en 3 zijn oke,
ik zou meteen ook gaan bedraden en vormen en daarna met rust laten, alleen bewateren tot aan de volgende lente. dan zou je m eventueel op kunnen potten.

Houdt er wel rekening mee dat een juniperus met geschubd loof bij heftige ingrepen zoals bijvoorbeeld meer dan de helft van het loof wegsnoeien icm bedraden etc (stress) zogenaamd stressloof of jeugdloof gaat aanmaken, wat inhoudt dat hij tijdelijk naaldachtig loof zal hebben.
binnen enkele jaren en met de juiste verzorging, zal dit echter weer terug veranderen in zn oude vertrouwde geschubde loof.

succes met alles,
maak foto's, voor, tijdens, na etc voor jezelf om alles te checken en te kijken wat er door de jaren heen gebeurd en je mag ze uiteraard ook hier posten om te tonen en voor eventueel verder advies.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Co79

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnende hobbyist 10 jaren 9 maanden geleden #23761

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Welkom op het forum!

Eigenlijk heeft dea alles al gezegd wilde alleen nog 1 dingetje toevoegen.
Houdt de boom na het snoeien en bedraden even 1 tot 2 weken uit de hete middagzon.
De boom zal genoeg energie moeten steken in het herstel van de werkzaamheden.

Succes en benieuwd wat je aanschaft een juniperus is een vrij makkelijke soort.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Co79

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnende hobbyist 10 jaren 9 maanden geleden #23762

  • Co79
  • Co79's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54

dea schreef : Hoi en welkom aan boord !!

punt 1,2 en 3 zijn oke,
ik zou meteen ook gaan bedraden en vormen en daarna met rust laten, alleen bewateren tot aan de volgende lente. dan zou je m eventueel op kunnen potten.

Houdt er wel rekening mee dat een juniperus met geschubd loof bij heftige ingrepen zoals bijvoorbeeld meer dan de helft van het loof wegsnoeien icm bedraden etc (stress) zogenaamd stressloof of jeugdloof gaat aanmaken, wat inhoudt dat hij tijdelijk naaldachtig loof zal hebben.
binnen enkele jaren en met de juiste verzorging, zal dit echter weer terug veranderen in zn oude vertrouwde geschubde loof.

succes met alles,
maak foto's, voor, tijdens, na etc voor jezelf om alles te checken en te kijken wat er door de jaren heen gebeurd en je mag ze uiteraard ook hier posten om te tonen en voor eventueel verder advies.


Dank voor je reactie Dea! Even nog wat vragen: 1. met oppotten bedoel je dus ook daadwerkelijk in de bonsaischaal??? 2. Ik kies voor geschubd ivm de onprettigheden van naalden :-) iindien dit meevalt dan kies ik voor naald. Wat is jou/jullie ervaring?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnende hobbyist 10 jaren 9 maanden geleden #23766

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Of je hem in een bonsaischaal zet tegen die tijd is helemaal aan jou. Het hangt ook van de staat van het boompje af.
Als het een boom is waarbij je de stam dikker wil laten worden bijvoorbeeld dan pot je hem in een grotere (trainings) pot of zelfs in de volle grond om het proces te versnellen.
Als je het wel goed vind en eigenlijk alleen nog maar aan verfijning van takken en loof wilt werken kan je hem geleidelijk aan volgend voorjaar in een kleinere schaal gaan zetten.
Lees je even goed in over verpotten van Juniperussen en neem niet meteen een te kleine schaal dan zou je teveel wortels wegsnoeien ineens.

Wat betreft de naaldvormige of geschubde versie gaat mijn voorkeur uit naar de geschubde.
Alleen omdat ik die zachte dichte wolken van loof mooier vind.
Ook is het bedraden enz prettiger vanwege het loof natuurlijk.
Houd er wel rekening mee dat qua snoei je ze niet op de zelfde manier behandeld.
De meeste artikelen die geschreven zijn gaan over de geschubde versie en die techniek gaat niet op voor de naaldachtige.

Vind persoonlijk de geschubde juniperus een makkelijke boom ook voor beginners.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Co79

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnende hobbyist 10 jaren 9 maanden geleden #23767

  • wouterg
  • wouterg's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 165
  • Ontvangen bedankjes 18
@ ChrisV

Is het zo dat een naaldachtige gemakkelijker te bedraden is dan een geschubde Juniperus?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnende hobbyist 10 jaren 9 maanden geleden #23768

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Idd, zoals chris al zei, het oppotten is geheel aan jou.
vind je de hoogte, dikte vd stam etc goed, dan kan/mag die in een bonsai schaal, maar niet teveel wortels ineens snoeien. je kunt hem ook in een vijvermand, container, terractotta schaal oid zetten, totdat de rest naar wens is.

persoonlijk bemerk ik geen verschil tussen jeneverbessen met geschubd of naaldloof. de laatste is alleen iets prikkeliger.

@ Wouter: qua bedraden maakt het sws niet uit. zelfde techniek.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Beginnende hobbyist 10 jaren 9 maanden geleden #23769

  • wouterg
  • wouterg's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 165
  • Ontvangen bedankjes 18
Oh oke. Ik vermoedde dat de geschubde gemakkelijker zou beschadigen. Ik ben zelf ook beginner op het gebied van bonsai en zit te dubben met wat voor boompje in mijn collectie een goede (door) start kan geven, vandaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnende hobbyist 10 jaren 9 maanden geleden #23774

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Ik weet niet wat je denkt dat er beschadigd, maar als je de bast bedoeld is dat bijbeide soorten hetzelfde.
Het loof nagenoeg ook. Gewoon goed kijken met bedraden en vooral proberen netjes te bedraden dat voorkomt ook onnodige beschadigingen door bijv buigen.
Juniperus is een prima soort en makkelijk om je kunsten op te oefenen. Het zijn makkelijke bomen die snel een 'echte' bonsai vorm kunnen krijgen.
Voordeel is dat je ze eigenlijk altijd kan bedraden. En ze kunnen wel tegen een stootje.
Als ze gezond zijn heb je ook nog eens veel plezier en vooral werk aan het loof bijhouden dat groeit vrij rap.
Dus zeker een boompje wat je collectie een doorstart zou kunnen geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnende hobbyist 10 jaren 9 maanden geleden #23776

  • frans
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 3
mijn eerste werk wanneer ik een plant in een containerpot koop, is kijken waar de wortels zich bevinden.
dit kom je te weten door langs de stam, grond weg te vegen tot je aan de dikkere wortels komt.dan terug aanaarden natuurlijk.
deze geven al een indicatie van wat de eventuele voorkant kan zijn.
zodoende heb je al een idee van hoe de toekomstige nebari eruit zal zien en kan je dan verder naar boven werken.

een boom vormen is natuurlijk ook compromissen maken, waar liggen de mooiste wortel, welke kant van de stam is het mooist,welke tak loont zich het beste om als karaktertak te gebruiken.

dit is mijn werkwijze en natuurlijk heeft iedereen zijn eigen manier.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Co79

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts