In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Hoe te beginnen? 10 jaren 8 maanden geleden #24206

  • Tomme
  • Tomme's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste Bonsai liefhebbers,

Ik ben me al een tijdje aan het inlezen op dit forum, op de site, en verschillende andere sites.
Nu begint het toch wel een beetje te kriebelen, en kan ik eigenlijk niet wachten om aan de slag te gaan ( herkenbaar? ).
Om natuurlijk telleurstelling te voorkomen bij deze wat advies gevraagd alvorens te ijverig aan de slag te gaan.
Met mijn opleiding in de landbouw/natuurlijke omgeving heb ik al heel wat geleerd over verschillende boomsoorten. Ik ben echter niet verder gegaan in deze sector en zal er ook niet mijn beroep van maken. Dat wil niet zeggen dat ik het niet leuk kan vinden! Er is natuurlijk het een en ander blijven hangen, waar ik wat mee kan.

Mijn ervaringen met bomen zijn niet groot, het enige wat ik op dit moment bezit is een Wilg, die ik als stek in de open grond heb gezet, die inmiddels is uitgegroeid tot een goeie 4 meter. Ook heb ik een stek die als kastanje de grond in is gegaan, en gewoon zijn gang heb laten gaan met de gedachte; 'Kijken of er iets uitkomt'. Die is inmiddels ook aardig aan het groeien en zit op ruim 3 meter. Daarnaast heb ik nog een stek van de grote treurwilg die op dit moment op 1,5 meter zit, en die heeft inmiddels ook alweer 2 kinderen, die nog onder de 1 meter zitten.

Nu was ik in Amsterdam op de bloemenmarkt, en zag ik zon beginners setje staan voor een paar euro. Zonder enige kennis natuurlijk direct gekocht en thuisgekomen op de site gaan kijken hoe nu verder te handelen.

Na een heleboel lezen kom je erachter dat het kweken uit zaad van een bonsai tientallen jaren kan duren. Dat is geen ramp, want ik ga er vanuit dat ik tegen die tijd ook gewoon 10 jaar ouder ben :P . Nu kom ik met een aantal beginners vragen die vast wel vaker zijn gesteld, maar ik niet zo goed kan teruglezen hoe je nu het beste kan starten met een bonsai.

- Het beste starten vanuit zaad of vanuit zaailing?
- Wanneer zaaien, of zaailing planten? ( is het de tijd van het jaar, kan het tijdens de zomer ook? )
- Stel ik heb een zaailing gekocht zonder bijbehorende pot, hoe nu verder?
- Wanneer moet je oppotten, als de pot te klein word, of is dit om andere redenen?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, en mij nieuwsgierig kunnen maken hoe te beginnen met deze hobby!
Bedankt alvast!

Hieronder vind je foto's van mijn treurwilg, en van een onbekende plant in pot, waarvan ik me afvraag of dit een bonsai gevormde plant is ( vanwege zijn kleine, maar toch beginnend volwassen uitziende uiterlijk ).

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe te beginnen? 10 jaren 8 maanden geleden #24208

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe te beginnen? 10 jaren 8 maanden geleden #24209

  • Tomme
  • Tomme's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor je reactie! Ik las dat de wilg die ik heb ook een prima bonsai kan worden. Klopt dat? Zo ja, dan heb ik in principe met een stek van ruim 30 cm een prima zaailing toch? Op een site las ik het volgende:

''De meeste wilgen hebben een klein blad, zijn tevreden met een minimum aan verzorging en zijn dus bijzonder geschikt voor bonsai. Je kan bijvoorbeeld zeer eenvoudig knotwilgen tot bonsai bewerken. Dat kan je dan nog eens van zeer klein tot zeer groot. Stekken groeien immers zonder problemen in alle diktes.''

Standplaats: Zon of halfschaduw. Hij kan zeer goed tegen vorst in onze streken.

Water en voeding: Tijdens lente en zomer dagelijks en zeer veel. Bij zeer warm weer kan het zinvol zijn ze in een diepere schaal te plaatsen. In de winterperiode vochtig houden.

Verpotten: Jaarlijks. Basisgrondmengsel of zelfs gewone potgrond.

Snoei: In de vroege lente bij knotbomen alle takken wegsnoeien. Bij andere vormen tot op een paar knoppen (bv. treurboom).

Vermeerdering: Stekken kunnen het gehele jaar genomen worden in alle diktes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe te beginnen? 10 jaren 8 maanden geleden #24210

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Tomme schreef : Beste Bonsai liefhebbers,
Ik ben me al een tijdje aan het inlezen op dit forum, op de site, en verschillende andere sites.
Nu begint het toch wel een beetje te kriebelen, en kan ik eigenlijk niet wachten om aan de slag te gaan ( herkenbaar? ).


Helaas wel. De drang om te veel, te snel en te vroeg dingen te doen heeft mij - toen ik hier mee begon - veel boompjes gekost.

Nu was ik in Amsterdam op de bloemenmarkt, en zag ik zon beginners setje staan voor een paar euro. Zonder enige kennis natuurlijk direct gekocht en thuisgekomen op de site gaan kijken hoe nu verder te handelen


Tsja... er zijn er altijd die er in trappen. Bonsai-zaad bestaat natuurlijk niet, en zo'n bonsai-setje is niets anders dan wat zaden van een boom, wat grond en een potje. Wat kost dat eigenlijk?
Voor die paar euro kun je 45 acer buergerianum zaden kopen... (met overigens ook een misleidend plaatje)

- Het beste starten vanuit zaad of vanuit zaailing?


Het beste kun je beginnen met een pre-bonsai of ander goed startmateriaal, bijvoorbeeld van bomen/struiken die geschikt zijn.
Om te beoordelen wat geschikt materiaal is denk ik dat je nog meer moet lezen. Dat wat jij denkt dat een bonsai-gevormde boom i (die op de foto) is dat namelijk beslist niet.

Ik wil niet zeggen dat je niet kunt beginnen met zaad, of een zaailing, maar daar kun je zeker de eerste jaren beter niet te veel mee doen behalve laten groeien en misschien voorzichtig een basisvorm geven.

- Wanneer zaaien, of zaailing planten? ( is het de tijd van het jaar, kan het tijdens de zomer ook? )

Waarschijnlijk weet jij beter dan ik wanneeer je een boom moet zaaien :)

Het hangt ook van de boom af - beste is dit per boomsoort op te zoeken; er kan bijvoorbeeld een stratificatie periode nodig zijn.

- Stel ik heb een zaailing gekocht zonder bijbehorende pot, hoe nu verder?

Ik vermoed dat je denkt dat bonsai in potten gekweekt moeten worden om klein te blijven.
Je kunt ze opkweken in een pot tot ze groot genoeg zijn om inde volle grond te plaatsen en dan voorlopig laten groeien.
Je wilt de nebari ontwikkelen - een fraai zichtbaar wortelstelsel - dus je zult wat ingrepen willen doen om dat te bereiken.

- Wanneer moet je oppotten, als de pot te klein word, of is dit om andere redenen?

Je moet verpotten wanneer dat nodig is - voor bonsai gaat dit in de regel gepaard met wortelsnoei en het verpotten is nodig om het substraat te vervangen. Voor zaailingen of bonsai in wording kun je verpotten naar een grotere pot als de bestaande pot te klein wordt. Voor betere groei en ontwikkeling van pre-bonsai kun je ze het beste in de volle grond planten.

Hieronder vind je foto's van mijn treurwilg, en van een onbekende plant in pot, waarvan ik me afvraag of dit een bonsai gevormde plant is ( vanwege zijn kleine, maar toch beginnend volwassen uitziende uiterlijk )


Dit is geen volwassen uitziende plant, maar een twijg met blaadjes. De stam is nauwelijks ontwikkeld, niet taps, er zijn geen zijtakken laat staan een fijne vertakking.

Als je denkt dat dit een bonsai-gevormde plant is, dan denk ik dat je je nog een tijdje verder moet verdiepen in Bonsai, veel moet lezen over de bonsai aesthetics . Bekijk vooral ook veel voorbeelden en probeer te begrijpen wat de gewenste eigenschappen van bonsai en bonsai-startmateriaal zijn.

En plant ondertussen je zaden en zaailingen, voor de toekomst :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

Hoe te beginnen? 10 jaren 8 maanden geleden #24211

  • Paule
  • Paule's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 88
  • Ontvangen bedankjes 15
Hoi Tomme,

Wilgen zijn over het algemeen hele makkelijke bomen.
Heb een paar verschillende soorten en zolang ze voldoende water en af en toe wat mest krijgen overleven ze eigenlijk de meeste ingrepen wel.

Zoals ik het zie kan in principe elke boom een bonsai worden - maar de ene boom kan je makkelijker in een pot (en in ons klimaat) houden dan de andere soort. Dus een wilg is mooi om mee te experimenteren in mijn optiek.

Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe te beginnen? 10 jaren 8 maanden geleden #24215

  • Tomme
  • Tomme's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 0
AukBedankt voor je antwoorden! Het gaat inderdaad vaak zo, je ziet wat leuks en denkt: Lijkt me grappig en interessant om eens mee te gaan experimenteren. Al thuiskomend kijk je op internet en kom je er achter dat de beste man er dus totaal geen verstand van heeft en je dus in principe oplicht. Gelukkig word ik liever voor 5 euro opgelicht dan een veelvoudig bedrag.

Zou het dan ook zo zijn dat het plaatje wat er op staat, in dit geval de Pinus Thunbergii, niet uit het zaadje groeit? Dat het zomaar eens een andere zou kunnen zijn? Of klopt het wel dat die er uit zal ontstaan?

Als ik uit je antwoorden begrijp is het belangrijkste dus om qua lezen vooral zo door te gaan en ervaring op te bouwen door gewoon te doen en te experimenteren.

Nog een vraagje, hebben ze bij ieder tuincentrum pre-bonsai en zaailingen of is dit beperkt?

Wat betreft de foto van de plant, ik had ook niet een sterk vermoeden dat het om een bonsai gevormde boom zou gaan, maar was benieuwd of het er iets mee te maken had.

@PauleBedankt voor je tips!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe te beginnen? 10 jaren 8 maanden geleden #24223

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
beste om te beginnen is naar een bekende bonsai kweker te gaan en je daar laten bijstaan bij je eerste aankoop.. deze mensen weten waar ze mee bezig zijn (de meeste toch) en kunnen je dan ook raad geven en meteen zeggen wat je best allemaal doet de eerste jaren, zoals bv tijdje met rust laten, in welke periode je al kan vormen, hoe je moet verzorgen, wanneer volgende keer moet verpotten etc..

bij sommige bonsai centra geven ze ook workshops en dit geeft dan niet dat je beginner bent, ze helpen je graag. bv bij Ginkgo en Bauwens in België doen ze dit graag.

ook een aanrader is om te kijken of er in je buurt een club is.. leer je veel uit en deze mensen kunnen je heel goed bijstaan en zo vermijden dat je te veel fouten zou maken of bomen zou verliezen..

het eerste wat je als beginner echter moet leren is: geduld hebben! niet te enthousiast invliegen en meteen alles willen.. als je er het geduld niet voor hebt (lees dan: maanden niets doen behalve water geven en bemesten en jaren wachten op mooi resultaat)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe te beginnen? 10 jaren 8 maanden geleden #24227

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Tomme schreef : AukBedankt voor je antwoorden! Het gaat inderdaad vaak zo, je ziet wat leuks en denkt: Lijkt me grappig en interessant om eens mee te gaan experimenteren. Al thuiskomend kijk je op internet en kom je er achter dat de beste man er dus totaal geen verstand van heeft en je dus in principe oplicht. Gelukkig word ik liever voor 5 euro opgelicht dan een veelvoudig bedrag.


Voor vijf euro een potje, grond en een zaadje? En een boekje misschien? Da's dan inderdaad niet heel erg verschrikkelijk.
Overigens heb je voor 1,95 20 pinus thunbergii zaden. Zat er echt maar 1 zaadje bij ?

Zou het dan ook zo zijn dat het plaatje wat er op staat, in dit geval de Pinus Thunbergii, niet uit het zaadje groeit? Dat het zomaar eens een andere zou kunnen zijn? Of klopt het wel dat die er uit zal ontstaan?


Lijkt me onwaarschijnlijk - er een ander zaadje indoen levert nou niet echt veel winst op.
Het zal dus wel zijn wat er op staat (weet niet WAAR dat staat, of kijk je alleen naar het plaatje?)

Als ik uit je antwoorden begrijp is het belangrijkste dus om qua lezen vooral zo door te gaan en ervaring op te bouwen door gewoon te doen en te experimenteren.


Niet te veel experimenteren juist - eerst inlezen in de soort en z'n wensen/eisen, en technieken.
Ik heb het zelf voor elkaar gekregen om dit jaar een nieuwe Pinus Parvifolia om zeep te helpen - als ik destijds het forum had gelezen had ik geweten dat die niet graag hebben dat je veel handelingen tegelijk doet. Wat ik dus wel gedaan had...

een vraagje, hebben ze bij ieder tuincentrum pre-bonsai en zaailingen of is dit beperkt

Pre-bonsai nee. Zaailingen... denk ik niet. Maar ze verkopen wel bomen/boompjes dat je zelf op kunt kweken tot startmateriaal.

Ik had ook niet een sterk vermoeden dat het om een bonsai gevormde boom zou gaan, maar was benieuwd of het er iets mee te maken had.


Nee, echt niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe te beginnen? 10 jaren 8 maanden geleden #24230

  • Tomme
  • Tomme's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 0
Voor 5 euro een schaaltje, grond, een stukje karton met foto en uitleg, en 4 zaadjes.
Experimenteren met verschillende boomsoorten kan geen kwaad toch? Een beetje extra scholing in wortelgroei e.d. is nooit weg.
Zag vandaag een Acer Palmatum little princess staan toen ik kijkje nam in het tuincentrum. Kon 't niet laten om 'm mee te nemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe te beginnen? 10 jaren 8 maanden geleden #24239

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Tomme schreef : Voor 5 euro een schaaltje, grond, een stukje karton met foto en uitleg, en 4 zaadjes.
Experimenteren met verschillende boomsoorten kan geen kwaad toch? Een beetje extra scholing in wortelgroei e.d. is nooit weg.


Nee, da's juist goed - wel met het risico dat je al te enthousiast te veel soorten aanschaft en door de bomen het bos niet meer ziet (hoe toepasselijk...).

Zag vandaag een Acer Palmatum little princess staan toen ik kijkje nam in het tuincentrum. Kon 't niet laten om 'm mee te nemen.


Prima keus - naar mijn mening. Heb er zelf twee. Eentje staat sinds vorig jaar in de volle grond erg hard te groeien. in de herfst, als de bladeren er af zijn, ga ik 'ns kijken hoe de stam zich ontwikkeld heeft.

De tweede staat nog in z'n originele tuincentrum pot. Ik heb deze voorzicht wat gesnoeid - voornamelijk lange uitlopers aan de top - met als gevolg dat hij lager volop uitloopt. Heeft al een heel aardig stammetje (relatief dan. Zal nog wel een tijdje moeten groeien).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts