In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Bonsai nog wennen of verkeerde standplaats? Bladuitval 4 jaren 6 maanden geleden #82340

  • Nlkevin
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 24
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

Ik ben net nieuw op het forum.
Ik heb 3 weken geleden een ficus ginseng gekocht van 80cm hoog.
Deze heeft nu sinds anderhalve week zijn vaste standplaats gekregen.
Dit is op een tv meubel ca, 3,5 meter van een groot raam van 4m breed op het zuiden op de begane grond.
Nu vallen er iedere dag 3 a 4 bladeren uit.
Komt dit doordat de bonsai nog moet wennen aan zijn nieuwe plek vanuit het tuincentrum naar mijn woonkamer? Of staat deze toch echt te ver van het raam af?
Of kan het nog met de herfst te maken hebben?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai nog wennen of verkeerde standplaats? Bladuitval 4 jaren 6 maanden geleden #82342

  • Richardslewe
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 99
  • Ontvangen bedankjes 3
Heb je een foto van waar die staat zodat we kunnen zien hoeveel licht de boom vangt? Allemaal bomen hebben voldoende licht nodig uiteraard. Nieuwe standplaats en omgeving geeft altijd stress dus dat kan het zeker zijn. Niet teveel aan rommelen en zo licht mogelijk zetten en uiteraard geen verwarming erbij aan zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai nog wennen of verkeerde standplaats? Bladuitval 4 jaren 6 maanden geleden #82359

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Als een Ficus van standplaatst verplaats word dan verliest deze 9 van de 10 keer blad. IS redelijk gebruikelijk. Het enige waar je wel op moet letten dat hij niet te donker staat.

Hou het blad verlies wel in de gaten dat het blad verlies niet weken door gtaa, het moet een keer stoppen of minder worden. Moch je twijfelen plaat even een foto van de plant en zijn standplaats.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai nog wennen of verkeerde standplaats? Bladuitval 4 jaren 6 maanden geleden #82374

  • Nlkevin
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 24
  • Ontvangen bedankjes 0
Hieronder enkele foto's van zijn standplaats. Deze zijn net genomen het begint nu buiten al te schemeren.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai nog wennen of verkeerde standplaats? Bladuitval 4 jaren 6 maanden geleden #82375

  • Nlkevin
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 24
  • Ontvangen bedankjes 0
Hij staat nu links van de tv, ik denk dat als ik hem rechts zet het niet veel uitmaakt omdat hij dan ook weer dichter bij de hoek komt. Het raam is pal op het zuiden, nu zit de vitrage dicht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai nog wennen of verkeerde standplaats? Bladuitval 4 jaren 6 maanden geleden #82378

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Die plant staat veel te donker. Heeft direct zonlicht nodig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai nog wennen of verkeerde standplaats? Bladuitval 4 jaren 6 maanden geleden #82387

  • Nlkevin
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 24
  • Ontvangen bedankjes 0
Dat directe zonlicht ga ik dan niet voor elkaar krijgen op dat meubel. Dan moet ik de plant ergens boven in de vensterbank zetten. Of is het ook goed als hij bijna tegen het raam achter de vitrage staat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai nog wennen of verkeerde standplaats? Bladuitval 4 jaren 6 maanden geleden #82388

  • Nlkevin
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 24
  • Ontvangen bedankjes 0
Of kan het toch genoeg zijn als ik hem naar de andere kant van de tv verplaats. Dat is 1,5m vanaf het raam op het zuiden maar dan zit te vitrage er wel vaak voor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai nog wennen of verkeerde standplaats? Bladuitval 4 jaren 6 maanden geleden #82389

  • Richardslewe
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 99
  • Ontvangen bedankjes 3
zoals leatherback al zij, de ficus heeft veel meer licht nodig. Sowieso naast een tv is niet heel handig.. maar goed het best is zo dicht mogelijk bij een raam. Ik heb ook zo soort ficus maar dan wat groter en die staat ook bij het raam al een jaar of 4-5 de helft van de stam pakt licht dat is bij mij voldoende.

Even iets anders als ik jou was zou ik wel de radiator/kachel uit houden dat vind de boom niet leuk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai nog wennen of verkeerde standplaats? Bladuitval 4 jaren 6 maanden geleden #82391

  • Nlkevin
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 24
  • Ontvangen bedankjes 0
Oke bedankt dan moet ik een andere plek gaan zoeken. Het moet direct licht zijn, dus er mag geen lichtdoorlatende vitrage tussen zitten? Of is het voldoende als hij hier strak achter staat?
Maakt het niet uit of het een raam op het zuiden of noorden is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren