In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

chinese iep laat bladeren vallen 9 maanden 3 weken geleden #96261

  • wutru101
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
hallo beste lezers,

Ik heb een paar maanden geleden een chinese iep online besteld omdat het mij leuk leek om een bonsai te hebben, ik ben qua kennis nog wel echt een beginner maar ik heb al wel een boel filmpjes over bonsai's gekenen en hoe je er voor zorgt.

Ik had hem in eerste instantie besteld voor binnen op mijn studenten kamer maar kwam er al snel achter dat hij het daar niet lang zou overleven. Hij had wss spint want hij liet veel blad vallen en kreeg zelfs "spinnen webben". Ik heb toen de boom mee terug genomen naar mijn ouders en daar buiten op een zonnig plekje gezet waar hij hoort en heb toen de plant over een paar weken 3 keer behandeld met Pokon (zoals ik had gelezen op het internet). Hij knapte toen snel op en begon weer allemaal nieuwe bladeren te maken over de weken. Maar zodra de bladeren niet meer heel nieuw waren begonnen ze al bovenaan af te valen (gele bladeren). Onderaan de bladeren zitten nogsteeds witte stipjes, ik vermoed dus spint. Ik had verwacht dat hij na een maand wel zou bijtrekken maar de boom is nu nogsteeds kaal bovenaan en de bladen zien er ook niet heel gezond uit (blaadjes zijn gelig).

Ik geef de boom genoeg water, niet te veel niet te weinig. Ik heb hem een paar keer voeding gegeven maar toen begon hij hele lange sprieten te maken en vielen de blaadjes bovenin nogsteeds uit. Verder krijgt hij bijna de hele middag zon en als het echt warm is buiten zet ik hem altijd op een iets minder zonnig plekje.

Maar ik en mijn moeder peinzen al maanden over waarom hij het nou niet echt lekker doet. Zou nog tips voor mij hebben wat het zou kunnen zijn want ik heb al een boel youtube fimpjes gekeken hoe je een chinese iep verzorgd en ik doen precies dat.

Mvg,
wouter

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

chinese iep laat bladeren vallen 9 maanden 2 weken geleden #96262

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 392
  • Ontvangen bedankjes 163
Hallo Wouter,

Welkom op dit forum.

Om een boom met "problemen " te hebben is niet leuk.
Maar als ik de foto's zie, is het niet dramatisch.
Niet goed maar ook niet slecht.

Wat je beschrijft wat betreft water- en mestgift lijkt mij goed, alsmede de plaats buiten. Voor de maanden juli en augustus en na oktober geen mest meer geven. Pas inderdaad op dat je de boom niet al te lang in de zomerperiode in de brandende zon zet, ook al kan Ulmus best wel wat verdragen. Geef de boom ruim water maar laat hem niet helemaal uitdrogen. De grond moet nog net een beetje klam aanvoelen, eer je weer water geeft.

Op de foto's kan ik niets zien van spint of een andere reden dat de boom af en toe wat blad verliest.
Het kan zijn dat de boom al een tijd in dezelfde pot en grond staat, (door de boven de grond liggende wortels ) maar momenteel kan de boom niet meer verpot worden. Dat zal aanstaand voorjaar worden. (maart-april, als er geen vorst meer is) Je kunt de grond in de pot tijdelijk wel iets aanvullen met een mix van potgrond en heel grof zand (50%-50%)
Je hebt iig tot de zomer genoeg tijd om op dit forum of op internet-filmpjes te zoeken hoe je de boom moet verpotten en in welk substraat.

Jouw bonsai verdient wel een kleine snoeibeurt. Voor je 1e werkzaamheden aan jouw bonsai voor nu zou ik zeggen, pak een heel scherpe schaar, (bij gebrek aan een goede bonsaischaar) en doe het volgende:

-kort alle lange zijtakjes in waar meer dan 6 tot 8 blaadjes aan zitten en laat per takje 2 blaadjes over.
-knip zijtakjes af die verticaal naar boven of naar beneden groeien, alsmede zijtakjes die elkaar kruisen daar knip je er 1 van weg. Laat een paar millimeter van dat takje zitten.
Er zijn misschien nog meer foute takjes, maar dit is om te beginnen wat je moet doen.

De boom zal na de knipbeurt misschien een beetje kaal ogen, maar dan heb je wel een redelijk goede basis waarmee hij verder kan.
Ulmus groeit altijd heel snel dus binnen korte tijd is je boom weer vol in blad en kun je de nieuwe uitlopers weer knippen, met hetzelfde principe.

Succes en bonsaigroet, Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

chinese iep laat bladeren vallen 9 maanden 2 weken geleden #96270

  • wutru101
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
dankje voor je reactie Joop,

Kan de Ulmus wel tegen zo veel snoeien? Want hij heeft nu niet al echt heel veel blad.

en wat mij ook opvalt is dat voornamenlijk de bladeren bovenaan de boom er vanaf vallen, kan dat iets betekenen?

Mvg,
wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

chinese iep laat bladeren vallen 9 maanden 2 weken geleden #96273

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 392
  • Ontvangen bedankjes 163
Hallo Wouter,

Ja, Ulmus kan tegen een flinke snoei, maar in het geval van jouw boom nu een lichte snoei, alleen de dunne takjes.

Wat ik al schreef, de boom zal hoogstwaarschijnlijk dringend verpot moeten worden.
Als zijn wortels door de hele pot zijn gegroeid en geen ruimte meer hebben, stokt ook de groei en krijgt de boom ook verdere problemen, zoals in jouw geval gedeeltelijke bladval. De bladval is geen natuurlijke oorzaak, want het is nog lang geen herfst.
De wortels aan de oppervlakte van je substraat, zitten daar niet voor niets. Waarschijnlijk omdat ze geen ruimte meer in de pot vonden om te groeien.

Heb vertrouwen en wees niet bang om een paar takjes af te knippen, zelfs al zit er geen blad meer aan een afgeknipt takje, op de slapende ogen groeien wel weer nieuwe.

Bonsaigroet, Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren