In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Ik heb tijd en veel geduld, maar een groot gebrek aan kennis en ervaring 4 weken 1 dag geleden #96924

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

Griekse bonsai schreef : Hallo Marco,

ik heb juist heel goede ervaringen met grind.
Vrijwel al mijn prebonsai staan sinds een jaar in fijn grind en ze doen het als een tierelier, goed dus.
Het geeft een heel goede drainage en houdt tegelijkertijd ook nog wel wat vocht vast.
Bovendien zit er tussen het grind altijd veel zuurstof en kunnen de wortels heel goed groeien door alle fijne ruimtes tussen de grindkorrels.

Op het oppervlak van het geheel heb ik dan wel een mix van tuinaarde met grof zand, een laag van enkele cm dik.
Mijn resultaten met loofbomen zijn heel goed, met Juniperussen tot nu toe minder.
Mijn bemestingsprogramma is als voorheen, zoals mijn bomen in een andere substraatmix stonden.
En nog een voordeel, het is heel goedkoop.

Is het jouw idee dat het slecht is of heb je het zelf ook wel eens uitgeprobeerd en slechte ervaringen daarmee?

Bonsaigroet, Joop

grint houdt geen water vast (alleen de ruimtes tussen het grint), kan geen voeding vasthouden of loslaten. Het wordt dan erg moeilijk om gericht meststoffen toe te dienen en gericht water te geven; het wordt snel te nat. Ook zal een goede, efficiënte wortelkluit kweken in grint niet lukken.
En bovenal is het erg zwaar...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ik heb tijd en veel geduld, maar een groot gebrek aan kennis en ervaring 4 weken 1 dag geleden #96925

  • Rokku
  • Rokku's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 50
  • Ontvangen bedankjes 13
Hey marco ik heb een tijdje geleden een stuk gezien over een bonsai kwekerij in vietnam en daar lieten ze dennen en juniperus opgroeien in puur split en dat werkte goed voor hun kwa groei snelheid dus mijn mening is dat het helemaal niet zo slecht is om een boom op telaten groeien in split . Of zou dit alleen bij coniferen goed kunnen zijn ?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Griekse bonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ik heb tijd en veel geduld, maar een groot gebrek aan kennis en ervaring 4 weken 1 dag geleden #96926

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Je zegt het al: vietnam. Een totaal ander klimaat. Appel met peren vergelijken dus..
Waarom zou je uitgebreide testen kwa substraatsoorten aan de kant gooien en zelf het wiel uitvinden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

Ik heb tijd en veel geduld, maar een groot gebrek aan kennis en ervaring 4 weken 1 dag geleden #96927

  • Griekse bonsai
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 163
Hallo Marco,

Je hebt ten dele gelijk.

Eerst even over het woordgebruik grind, grint of split.
Grind of grint is in feite hetzelfde, natuurlijke afgeronde kiezels tussen 2 en 60 mm groot.
Split zijn in feite gebroken stukje kiezels, scherp dus, zonder afronding.

Ik heb steeds het woord grind gebruikt, dat was in feite niet goed, maar ik gebruik dus split. dat is fijner dan grind/grint in het algemeen.

Voor grote plantenbakken is het zeker erg zwaar en ik gebruik het alleen maar in trainingsbakken/kratjes die vrijwel een vaste plaats hebben.
Kleinere kratjes kan ik goed tillen en verplaatsen, geen probleem.

Je hebt nog geen antwoord gegeven op mijn vraag of je zelf ook ervaring met kweken in grind/t of split hebt.

Wat betreft water vasthouden: als ik water heb gegeven en ik ga na een paar dagen met mijn vingers een beetje dieper door het split, is het op z 'n minst nog vochtig, maar zeker niet zeiknat, want het heeft ook een goede drainage wat ik al eerder schreef.

Mest geven: als het split op bv 5 cm diep nog steeds vochtig is, blijven daar ook meststoffen in het vocht vastzitten wat weer aan de wortels wordt afgegeven.

Je schreef: "grind houdt geen water vast" en "het wordt te snel te nat " nu spreek je jezelf tegen.

Over de wortelkluit, de tijd zal het leren. Ik gebruik het nu +- 1 jaar maar de nieuwe scheuten vliegen de stronken, stammen of takken uit. Dan mag ik daarmee best wel zeggen dat ik er goed resultaat mee heb.
En als de scheuten aan alle kanten eruit vliegen, blijven de wortels ook niet hetzelfde.
Bij de 1e verpotting zal ik je een paar foto 's sturen.

We zijn het niet altijd met elkaar eens en in elke hobby zijn er meningsverschillen maar ik denk dat het een kwestie van ervaring is met het kweken in split.
Bij het 1e gebruik van bv akadama of kattenbakgrit, of andere substraten waren onbekenden daarmee misschien ook (licht) cynisch.

Kortom er zijn waarschijnlijk meerdere wegen die naar Rome leiden.

Bonsaigroet, Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ik heb tijd en veel geduld, maar een groot gebrek aan kennis en ervaring 4 weken 1 dag geleden #96928

  • Rokku
  • Rokku's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 50
  • Ontvangen bedankjes 13
Vietnam is natuurlijk een ander klimaat met 6 maanden regensiezoen maar aan de andere kant hebben ze 6 maanden droogte dus hun substraat moet water afvoeren maar in de droogte ook voldoende vast houden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ik heb tijd en veel geduld, maar een groot gebrek aan kennis en ervaring 4 weken 12 uren geleden #96929

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

Griekse bonsai schreef :
Je hebt nog geen antwoord gegeven op mijn vraag of je zelf ook ervaring met kweken in grind/t of split hebt.


Toen ik meer dan 25 jaar geleden begon met bonsai heb ik inderdaad wel mengsels met potgrond en grind/kiezel/split/grint gehad. Ik had toen ook veel planten die dood gingen.. Ik weet nu iets meer van grondmengsels af en begrijp dan ook dat dit zeker geen optimaal mengesl is om bomen in te laten groeien.

Je schreef: "grind houdt geen water vast" en "het wordt te snel te nat " nu spreek je jezelf tegen.


Zeker niet: ik bedoel daarmee te zeggen dat 1 grindkorrel (steentje) geen water opneemt. Het heeft n gesloten, vlak oppervlak.
Een mengsel met grind en potgrond iod kan snel te veel water gaan bevatten. De aarde gaat namelijk tussen de grondkorrels zitten om zo de doorlaatbaarheid van het grind flink af te zwakken. Zie het als n mengsel van basketballen (grind) en pingpongballen (aarde): de pingpingballen gaat in de holle ruimtes zitten tussen de basketballen. In die holle ruimtes zou zuurstof moeten zitten, wat in balans moet zijn met het vochtgehalte in de grond. Is die balans niet juist, dan gaan er onherroepelijk vroeg of laat problemen ontstaan bij de wortels...
En als als die basketballen ook nog eens niets kunnen opnemen, dan zijn ze volledig nutteloos in het mengsel...

Althans, zo kijk ik er tegenaan....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ik heb tijd en veel geduld, maar een groot gebrek aan kennis en ervaring 4 weken 2 uren geleden #96930

  • Griekse bonsai
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 163
Hallo Marco,

Ik ga normaal nooit schermen met ervaring. Maar bij uitzondering doe ik het nu. Jij doet het 25 jaar, ik al 40 jaar.

1 steentje houdt geen vocht vast, ben ik helemaal mee eens.
Maar een potvol wel.
En ik meng mijn toplaag niet met het split, dat ligt erboven op. En het split is redelijk gesloten van structuur, zodat de toplaag op een heel klein beetje na bovenop blijft liggen.

Genoeg hierover gepraat denk ik.
Er zijn altijd voor- en tegenstanders.

Als het maar werkt en ik laat je als het relevant is volgend jaar of daarop foto 's zien.
Maar svp geen opmerking dat het aan het klimaat ligt waar het wordt gebruikt.

Bonsaigroet, Joop
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Rokku

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren