In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

ik wil beginnen met een binnenbonsai. 12 jaren 5 maanden geleden #4677

  • tukker
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 19
  • Ontvangen bedankjes 0
goedeavond, mijn naam is paul en woon in het oosten des lands. ik heb thuis 2 aquariums. 1 met garnalen, welke ik nog wil veranderen naar crystalblack garnalen. en 1 met een paar goerami's

nu wil ik beginnen met een binnenbonsaiboompje, maar welke soorten zijn geschikt, en waar kan ik alle benodigdheden krijgen?


met vriendelijke groet, paul
Discussie gesloten.

Re: ik wil beginnen met een binnenbonsai. 12 jaren 5 maanden geleden #4679

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dag Tukker,

Om te beginnen met bonsai binnen zou ik een ficus pakken. Die zijn tropisch, en zeer sterk. Tevens zijn ze in elke winkel te krijgen als redelijk jonge planten. Als 'mall sai' worden wel ficus retusa aangeboden (Zag ze vrijdag nog bij de ikea in grote hoeveelheden staan). Dit zijn op zich grappige boompjes om mee te oefenen. Echt mooi worden ze wel niet meer, zonder dat je er een paar jaar werk in steekt. Ik zou kijken naar een 5 euro ficus benjamina om te starten en te oefenen.

De materialen kan je allemaal in de shop op deze site kopen. Of je kan het via een bonsai evreniging kopen. (In twente zit bv de bonsai vereniging overijssel: members.home.nl/bonsaivereniging.overijssel/ )
Discussie gesloten.

Re: ik wil beginnen met een binnenbonsai. 12 jaren 5 maanden geleden #4681

  • pukkkie
  • pukkkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 262
  • Ontvangen bedankjes 0
hoi tukker,

als je met bonsai wil beginnen
raad ik je aan om het meteen goed te doen...
al de rest is tijdverlies

een ficus kan je niet beschouwen als bonsai
het is meer een kamerplant

een binnenbonsai zou ik je zeker niet aanraden
omdat het zorgenkindjes zijn
ik zeg niet dat het niet mogelijk is er zijn goede voorbeelden genoeg

maar van een buitenboom ga je meer plezier beleven

dit is mijn mening
veel succes met de prachtige hobby
Discussie gesloten.

Re: ik wil beginnen met een binnenbonsai. 12 jaren 5 maanden geleden #4686

  • tukker
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 19
  • Ontvangen bedankjes 0
Hmm, zijn er dan nog andere binnen mogelijkheden? Ik ben elke dag well thuis op vaste tijden dus ik kan er wel elke dag naar omkijken. Een europese boom kan dus niet zo binnnen gezet worden? En is het niet makkelijker om met een zaad van een plant te beginnen? Want ik heb op het moment wel de ruimte, maar als ik op mezelf ga wonen, weet ik niet of ik in een appartement of iets ga, vandaar
Discussie gesloten.

Re: ik wil beginnen met een binnenbonsai. 12 jaren 5 maanden geleden #4687

  • Oscar
  • Oscar's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 749
  • Ontvangen bedankjes 377
Ficus geen bonsai materiaal? Ben ik het niet mee eens :)
www.google.com/search?q=ficus+bonsai&hl=en&prmd=imvns&tbm=isch

Afgezien hiervan...
Goede tips hierboven; start klein, probeer het uit en experimenteer. Misschien eens zelf wat dingen stekken, of een starterset zodat je meteen aan het vormen kan gaan.

Succes!
Discussie gesloten.

Re: ik wil beginnen met een binnenbonsai. 12 jaren 5 maanden geleden #4688

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Hallo Paul,

Welkom op het forum.
Je vraagt je af of het niet makkelijker is om met zaad van een plant te beginnen. Tja het is maar net wat je zelf wilt.
Maar bedenk dan i.i.g. wel dat het dan wel HEEL erg lang duurt eer je een beetje (bonsai)boom hebt! ;)
Discussie gesloten.

Re: ik wil beginnen met een binnenbonsai. 12 jaren 5 maanden geleden #4691

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Tsja Pukkie,

Was jij niet degene die schreef dat een bonsai master gisteren had gezegd dat al jouw boompjes tijd verspilling waren omdat het nooit prijs winnende bomen zouden worden of zo? En maakt jou dat wat uit? Nee toch, je doet het voor het plezier in de hobbie, niet direct om de volgende Noelanders trofee te winnen? Dus de opmerking 'doe het meteen goed' is misschien een beetje kort door de bocht? Iedereen moet ergens beginnen, en dat doe je niet meteen met 20 jaar oude pre-bonsai van 150 euro.

Wat betreft ficus geen bonsai materiaal? Ik vind anders dat als je het voor elkaar krijgt om een volwassen uitstraling te kweken bij een boompje van nog geen meter, terwijl deze in het wild 15+ meter hoog worden voor ze in de buurt van volwassen worden, toch echt wel bonsai. Meer dan bv liguster struikjes die je bij veel mensen als bonsai langs zie komen. Dit vind ik bv een bijzonder mooie bonsai, en ook dit is gewoon een ficus:


BonsaiStan[1].JPG

(Bron: thegiftofgivinglife.blogspot.com/2011/06...bonsai-finally.html# )

Over het starten van zaad: Dat zou ik neit doen. Je bent 3 jaar verder voor je echt bezig gaat met het vormen van je boom. Dit is leuk als je besloten hebt dat het jouw hobbie is, en je ervaring hebt. Tot je een paar boompjes van een bescheiden tuincentrum plantje tot een redelijk bonsai-tje hebt opgekweekt zou ik niet aan zaad beginnen. Zaailingen zijn zeer kwetsbaar, en het risico dat je planten in die eerste 3 jaar verliest is vrijwel gegarandeerd. Eerst ervaring opdoen met snoeien, wateren, verpotten en bedraden, daarna pas beginnen met zaad kopen van allerlei speciale soorten.

Tuincentrum kwaliteit jonge planten kan je echt wel wat mee, zeker om een gevoel te krijgen van wat je aan het doen bent.
Laast bewerkt: Post by leatherback.
Discussie gesloten.

Re: ik wil beginnen met een binnenbonsai. 12 jaren 5 maanden geleden #4692

  • D@NNY
  • D@NNY's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 300
  • Ontvangen bedankjes 5
Eens met de stelling van Leatherback...Zaad is voor gevorderden, eer je iets hebt wat op een boom lijkt ben je zeker 5-8 jaar verder.(als ze het al redden)
Leuke beginners binnenbomen zijn gewoon de kant en klare zoals daar zijn inderdaad een Ficus soort, een Carmona of een Liguster.
Buitenbomen eventueel alleen als je ze de goede beschutting kan geven in de winter.
Kijk gewoon eens bij het tuincentrum, tevens ben je geen vermogen kwijt als je boompje het niet gaat redden.

Als je een beetje de basis beginselen van de soort die je wilt hebben doorleest, zijn binnen bomen echt geen zorgenkindjes. Dit ligt eerder aan de verzorger.
Laast bewerkt: Post by D@NNY.
Discussie gesloten.

Re: ik wil beginnen met een binnenbonsai. 12 jaren 5 maanden geleden #4693

  • tukker
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 19
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik denk dat il dan maar eens ga verdiepen in de ficus retusa, diee lijkt me wel mooi om een begin mee te maken, ik kan altijd een extra bakje maken want zoveel kost het ook niet volgens mij, ik zou vanmiddag eens gaan lezen :)
Discussie gesloten.

Re: ik wil beginnen met een binnenbonsai. 12 jaren 5 maanden geleden #4694

  • D@NNY
  • D@NNY's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 300
  • Ontvangen bedankjes 5
Hier staat alles netjes op een rij

www.bonsaiempire.nl/forum/soortbeschrijvingen

Succes, en laat je aanwinst hier zien :)
Discussie gesloten.
Inloggen Registreren
Cron Job Starts