In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Nog een kastanje 11 jaren 11 maanden geleden #9019

  • Oenes
  • Oenes's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 464
  • Ontvangen bedankjes 122
Ook maar eens een boompje laten zien!

Hier een kastanje welke ik al heb vanaf 2003. De boom was 2 meter hoog en is nu 50 cm.

groet,

Oenes

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Teye01
Discussie gesloten.

Re: Nog een kastanje 11 jaren 11 maanden geleden #9022

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Mooie boom zeg! ziet er strak uit.
Meestal hebben kastanjes te grote bladeren voor bonsai, maar die van jou komt al aardig in de buurt.
Discussie gesloten.

Re: Nog een kastanje 11 jaren 11 maanden geleden #9034

  • Gas-geven
  • Gas-geven's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 111
  • Ontvangen bedankjes 14
Zeker een leuk ding. Mocht je er vanaf willen dan hou ik me aanbevolen :cheer:
Discussie gesloten.

Re: Nog een kastanje 11 jaren 11 maanden geleden #9040

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
heel mooi,
goede nebari ook, en idd de bladeren zijn redelijk klein voor een kastanje !!!
Discussie gesloten.

Re: Nog een kastanje 11 jaren 11 maanden geleden #9045

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Mooi gedaan, ik heb zelf ook een kastanje maar die is lang niet zo mooi.
Hoe heb je de kroon zo mooi gekregen?
Discussie gesloten.

Re: Nog een kastanje 11 jaren 11 maanden geleden #9058

  • Mdevries
  • Mdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 103
  • Ontvangen bedankjes 11
Ziet er mooi uit. Ik heb ook twee kastanjes achter de tuin staan. Het probleem is echter dat die veels te groot zijn voor bonsai. De grootste heeft een diameter van zo'n 10 centimer :lol: Bovendien is hij 4 a 5 meter hoog en zal hij dus zeker 2 meter diep geworteld zijn aangezien hij een diepe penwortel heeft net zoals een eik.

Maar na dit gezien te hebben ga ik misschien toch naar een kleiner exemplaar zoeken.
Discussie gesloten.

Re: Nog een kastanje 11 jaren 11 maanden geleden #9070

  • Oenes
  • Oenes's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 464
  • Ontvangen bedankjes 122
Gas-geven: Deze doe ik niet weg hoor. De boom heb ik nl helemaal zelf van niets opgebouwd. En ben er inmiddels erg aan gehecht. :lol:

Bladgroen: deze kroon krijg je door ieder jaar in december de grootste eindknoppen weg te halen waardoor de zijknoppen daaronder gaan uitlopen.

Bedraden is haast niet te doen. Draad groeit heel snel in. Ik probeer takken te plaatsen dmv stukjes eetstokjes tussen stam en tak te spannen/plaatsen.

Grote bladeren verwijder ik af en toe om meer licht in de boom te krijgen. Bladsnoei doe ik niet meer.

1 keer gedaan op het juiste tijdstip dacht ik net nadat de bladeren een beetje afgehard waren.

De boom dacht meteen dat het herfst was en begon pas weer uit te lopen in de lente daarop. Misschien dat ik het dit jaar opnieuw probeer dmv gedeeltelijke bladsnoei. Dit om nog meer vertakking te krijgen en nog kleinere bladen.

Als ik dit ga doen zal ik weer eens een foto plaatsen.

oh ja M.de vries; Zijn makkelijke bomen hoor. De boom die jij beschrijft kan je ook gebruiken hoor. Gewoon op het juiste moment afzagen op jouw wensbare hoogte. De boom gaat dan vanzelf weer uitlopen.

Zo heb ik het ook gedaan met deze boom.

gr

Oenes
Discussie gesloten.

Re: Nog een kastanje 11 jaren 11 maanden geleden #9078

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55

Mdevries schreef : Ziet er mooi uit. Ik heb ook twee kastanjes achter de tuin staan. Het probleem is echter dat die veels te groot zijn voor bonsai. De grootste heeft een diameter van zo'n 10 centimer :lol: Bovendien is hij 4 a 5 meter hoog en zal hij dus zeker 2 meter diep geworteld zijn aangezien hij een diepe penwortel heeft net zoals een eik.

Maar na dit gezien te hebben ga ik misschien toch naar een kleiner exemplaar zoeken.


Knap gedaan oenes...

Ik heb sinds een week of 6 een es (fraxinus excelsior). Hij was 4 a 5 meter, diameter +- 10cm. Ik heb hem afgezaagd op een 10 cm en hij staat nu in een grote pot van een 20 liter. De eerste knoppen zijn aan het komen... :cheer:Toen was hij nog een halve meter of meer, kort nadien heb ik hem afgezaagd tot een 10cm. De bedoeling is hem een jaar of2 flink te laten schieten daarna kan ik mij eens goed uitleven met mijn dremel...


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Laast bewerkt: Post by kevofski.
Discussie gesloten.

Re: Nog een kastanje 11 jaren 11 maanden geleden #9085

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Oenes dank voor je antwoord,
Ik ga nog eens naar mijn kastanje kijken. Die ik trouwens wel heb bedraad omdat de takken zo dicht tegen de stam aan zaten.
Maar die van mij heeft echt nog grote bladeren.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Discussie gesloten.

Re: Nog een kastanje 11 jaren 11 maanden geleden #9164

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
heb vorge week nog een kleine spriet van een fraxinus uitgegraven ik weet dat het al lang niet meer uitgraaf seisoen is maar ik kon niet wachten er zitten mooie wortels aan en 3 kleine takjes met blaadjes zal morgen even een foto plaatsen even kijken of dit wat word en anders heb ik al een andere in gedachten maar die ga ik pas met de herfst eruit halen die is volgens me vader 3 cm dik en 15 cm hoog met veel dunne uitloper over de hele stam klinkt goed toch maar ik zal morgen even een foto maken van die kleine spriet die ik uit de grond gehaald hebt gr bonsai1.2 ;)
Discussie gesloten.
Inloggen Registreren