In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Re: Nog een kastanje 11 jaren 11 maanden geleden #9303

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

René91 schreef : Vorige week heb ik uit een stuk gemeente tuin een esdoorn uitgegraven. Deze was 2,5m hoog en heb ik nu ingekort tot +/- 40-50 cm.


hoe heb je DAT voor elkaar gekregen zonder gesnapt en beboet te worden ?!?!??
Discussie gesloten.

Re: Nog een kastanje 11 jaren 11 maanden geleden #9308

  • René91
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 127
  • Ontvangen bedankjes 5
We hebben achter ons huis een meter of 6 gemeente tuin vol met bomen. Deze esdoorn stond vlakbij onze heg dus ik stond een beetje beschut.
Ik ben gewoon gaan graven en heb me niets aangetrokken van de mensen die voorbij kwamen en raar stonden te kijken.
Ik heb niemand van de gemeente of politie voorbij zien komen, dus ik kon vrij mijn gang gaan :cheer:
Discussie gesloten.

Re: Nog een kastanje 11 jaren 11 maanden geleden #9309

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
mazzelaar !!!
Discussie gesloten.

Re: Nog een kastanje 11 jaren 11 maanden geleden #9310

  • René91
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 127
  • Ontvangen bedankjes 5
Haha bedankt!

Maar zie je er wat potentie in of heb ik alle moeite voor niets gedaan?
Discussie gesloten.

Re: Nog een kastanje 11 jaren 11 maanden geleden #9311

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
moeilijk te beoordelen nog:
kan de wortelvoet niet zien.
hij is nog niet uitgelopen dus van tak aanzet is nog geen sprake.
de 1e heeft wel een leuke beweging maar geen tapsheid (over de gehele lengte is hij even dik)

Houd bij eventuele toekomstige uitgravingen rekening met bovenstaande als je er Bonsai van wilt maken.
Meestal gaan veel mensen/beginners een boom uitgraven omdat ze de soort mooi vinden, maar houden dan geen rekening met de bonsai "regels".

je hebt nooit moeite voor niks gedaan, alles is een leerproces, en de tijd zal leren of hier iets van te maken valt.
Het zou wel zonde zijn als er niets van terecht komt en deze belandt uiteindelijk in de kliko,
dat is dan wel weer zonde voor moeder natuur, tenzij je er iets voor in de plaats terug plant !
De volgende gebruiker (s) zei dank u: René91
Laast bewerkt: Post by dea.
Discussie gesloten.

Re: Nog een kastanje 11 jaren 11 maanden geleden #9329

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
Inderdaad weinig topsheid, dus laat hem even flink groeien, staat hij in 100% potgrond? Probeer volgende keer een meer doorlatende bodem te voorzien.
Discussie gesloten.

Re: Nog een kastanje 11 jaren 11 maanden geleden #9333

  • René91
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 127
  • Ontvangen bedankjes 5
Ja, hij staat in volledige potgrond. Wat ik wel kan doen is grind in de grond doen voor betere doorlating van water?
Discussie gesloten.

Re: Nog een kastanje 11 jaren 11 maanden geleden #9364

  • Mdevries
  • Mdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 103
  • Ontvangen bedankjes 11

Mdevries schreef : Ziet er mooi uit. Ik heb ook twee kastanjes achter de tuin staan. Het probleem is echter dat die veels te groot zijn voor bonsai. De grootste heeft een diameter van zo'n 10 centimer :lol: Bovendien is hij 4 a 5 meter hoog en zal hij dus zeker 2 meter diep geworteld zijn aangezien hij een diepe penwortel heeft net zoals een eik.

Maar na dit gezien te hebben ga ik misschien toch naar een kleiner exemplaar zoeken.


Ik kon me toch niet beheersen :P en wilde "opeens" ook een kastanje bonsai. Dus heb ik toen maar alsnog besloten om de kleinste van de twee die toch al te groot werd (zo'n 4 meter) tot zo'n 25 centimeter hoog af te zagen. Hopenlijk loopt hij snel en mooi uit zodat ik van die stomp wat moois kan maken en hem dan uit graven.

Ow en is het in dit geval goed voor snel herstel/groei om hem te bemesten met koemest of zoiets? Of kan ik hem beter gewoon met rust laten?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Discussie gesloten.

Re: Nog een kastanje 11 jaren 11 maanden geleden #9365

  • Karsten
  • Karsten's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 9
Ja je kan hem gerust bemestten. Wat je ook alvast kan doen is in een diameter van ong. een metertje met een scherpe spade de grond in steken zodat die een compacter wortelgestel maakt.
Discussie gesloten.

Re: Nog een kastanje 11 jaren 11 maanden geleden #9390

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
Gho, je bent wel wat laat hoor, dit had ik enkele weken geleden gedaan... ik zou hem voorlopig een 2tal weken laten doen, pas dan bemesten...
Discussie gesloten.
Inloggen Registreren