In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Re: Nog een kastanje 11 jaren 10 maanden geleden #10188

  • Mdevries
  • Mdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 103
  • Ontvangen bedankjes 11
Hey jongens ik heb die kastanje toch nog wat verder afgezaagd en hij begint al een beetje uit te lopen op de oude knoppen die op de stam aanwezig waren.


Ik heb alleen een vraag. Wat moet ik nu doen? De uitlopers zitten niet aan de top en dus zal er een stuk stam overblijven boven de nieuwe top tak(en). Dus moet ik hem, nu het nog kan en de scheutjes nog niet in de weg zitten bij het zagen, afzagen tot net boven de hoogste uitloper? Of moet ik voorlopig niets doen? Met het gevolg dat ik er later met mijn zaag niet meer bij kan? Of moet ik enkele scheutjes eraf halen om de groei van een enkele te bevorderen?

Al het advies is welkom.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Discussie gesloten.

Re: Nog een kastanje 11 jaren 10 maanden geleden #10189

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
De nieuwe scheuten niet afzagen/snoeien, hij heeft ze nodig voor groei en om te overleven. Het groeiseizoen is nu al op de helft.
Met wat voorzichtigheid kun je het bovenste gedeelte nog wel afzagen, of desnoods met een dremel te werk gaan.
Discussie gesloten.

Nog een kastanje 11 jaren 4 maanden geleden #14617

  • Oenes
  • Oenes's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 464
  • Ontvangen bedankjes 122
Van de week weer veel eindknoppen wegehaald. Niet op de plekken waar ik geen zijknoppen zag. Hopen dat de boom weer goed de winter door komt.

Alhoewel de winter is weer ver weg. Gelukkig.

Zal zsm eens een "naaktfoto"van deze boom plaatsen. Moet ook op zoek naar een nieuwe schaal. Deze wordt iets te krap.

Iemand nog suggesties voor een schaal?

gr

Oenes
Discussie gesloten.

Nog een kastanje 11 jaren 4 maanden geleden #14619

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Ik zou m sowieso wat platter oppotten en niet op zo'n heuveltje.
Ik vind deze schaal ook wel passen. iig ovaal of rond, diepte ongeveer gelijk aan de doorsnee vd stam. Geglazuurd.
Discussie gesloten.
Inloggen Registreren