Onderwerp:

wanneer van pre bonsai naar bonsai 11 jaren 5 maanden geleden #13630

  • Ronnie Peters
  • Ronnie Peters's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 140
  • Ontvangen bedankjes 23
hallo

ik heb een vraag van af wanneer mag je je pre- bonsai echt je bonsai gaan noemen waar licht die overgang of wat zijn de criteria

groeten ronnie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wanneer van pre bonsai naar bonsai 11 jaren 5 maanden geleden #13636

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Prebonsai is bonsai in training.
Bonsai is een boom die redelijk vergevorderd stadium heeft en enkel onderhoud(snoei) nodig heeft.
Echter kun je een bonsai ook een complete restyle geven, en dan is ie ook weer in training.

achja, al die termen,
let er niet teveel op zou ik zeggen.
gewoon lekker met je bomen bezig zijn, starters, pre-bonsai, bonsai, wat maakt het uit?!
Als jij de schoonheid herkent, de rust erin vind en plezier eraan beleefd, dát is de gedachte van Bonsai.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: kittyvlekkie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wanneer van pre bonsai naar bonsai 11 jaren 5 maanden geleden #13637

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Het gaat van pre-bonsai naar bonsai zodra het voldoende eigenschapen van een bonsai heeft zou ik zeggen. En wat zijn dan eigenschappen die van belang zijn? Daarvoor duik ik het liefste naar de beoordelingsformulieren die bv bij wedstrijden gebruikt worden/

Kijk bv:
www.midwaybonsai.co.za/docs/Bonsai%20Judging%20Form.pdf
swindon-bonsai.co.uk/2011/04/24/judging-bonsai-suggested-notes/
www.artofbonsai.org/feature_articles/judging.php

Belangrijk is om je niet dood te staren op de regels. Leer de criteria kennen, en ga vervolgens met gezond verstand aan eht werk. Bonsai si en blijft kunst. Kunst kan je niet in vaste regels vangen. De beste uitingen van kunstvormen zijn vaak de uitzonderingen op de regel.

www.bonsaihunk.us/Fallacies.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wanneer van pre bonsai naar bonsai 11 jaren 5 maanden geleden #13639

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
LB,

in je laatste link, ben ik het met een aantal zaken niet helemaal eens:
bijvoorbeeld over bedraden:

"I personally believe that you can wire with anything that will hold and shape the branch properly. Whether this is copper or aluminum or anything else is irrelevant."

Ijzerdraad gaat roesten, roest doodt bomen.
dus in mijn beleving kun je niet met ALLES gaan bedraden.

idd, use common sense !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

wanneer van pre bonsai naar bonsai 11 jaren 5 maanden geleden #13640

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Waarom zou roest bomen doden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wanneer van pre bonsai naar bonsai 11 jaren 5 maanden geleden #13641

  • Paule
  • Paule's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 88
  • Ontvangen bedankjes 15
LB, jouw laatste link is voor mij een erg nuttig artikel. Soms durf je bijna niets meer te knippen aan je boom omdat het niet de juiste tijd zou zijn, of je zou dan en dan de boom niet mogen/kunnen verpotten of je zou bonsai niet teveel mogen verplaatsen.

Bij mij is de laatste jaren niets meer doodgegaan (gelukkig) maar ik volg ook niet alle regels. Uiteraard zit er veel waarheid tussen en goede handvesten, maar verder vind ik het meestal "logisch nadenken".

En Dea, mbt de ijzerdraad: ik heb 3 maanden geleden een ficus aangeschaft via internet op basis van een foto. Deze heb ik eerst even een maandje laten staan. Toen ik enkele takken ging snoeien een maand later zag ik dat er erg dun ijzerdraad (het was compleet verroest) overal in was gegroeid. Het boompje heeft er niets van te lijden gehad voorzover ik nu kan zien, maar dat draad moet er absoluut al even hebben gezeten. Zelf gebruik ik ook gewoon aluminium draad, maar voor dat ik dat had heb ik een tijd gewerkt met gewoon tuincentrumspul: draad met van de plastic coating en dergelijke. Niet perfect, wel goedkoop :-)

Dus, wat ik doe: ik lees zoveel mogelijk, ik probeer alles gezond te houden en de vorm te bereiken in een tempo waarvan ik meen dat dat goed is voor de boom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wanneer van pre bonsai naar bonsai 11 jaren 5 maanden geleden #13642

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

leatherback schreef : Waarom zou roest bomen doden?


Waarom weet ik niet.
wat ik wel weet is, dat als je een roestige spijker of schroef in een boom steekt, deze na enige tijd dood gaat.

google eens:
"roestige spijker boom dood"
en je vindt genoeg artikelen die dit bevestigen.
www.google.nl/search?q=bomen%20roest&ie=...454&biw=1254&bih=712

Paule,
het ijzerdraad waar jij over spreekt heeft idd een groen omhulsel.
dat zit er omheen ter bescherming.
Bovendien breekt/knapt ijzerdraad eerder/sneller dan bijv. alu of koperdraad.

Ik heb het al vaker gezegd, iedereen is vrij om te doen en te laten wat ze willen. Ik vermeld enkel wat IK wel/niet zou doen.
But PLEASE correct me if I'm wrong !!!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: GiovanniKooreman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

wanneer van pre bonsai naar bonsai 11 jaren 5 maanden geleden #13643

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik *denk* dat deze volkswijsheid te herleiden is tot een spraakverwarring. Er is namelijk een plantenziekte die 'roest' heet, waar bomen aan dood kunnen gaan. Een roestige spijker in een stam doet echt helemaal geen kwaad. Denk bv aan prikkeldraad dat met grote nagels in Eiken gejast is.. De boom groeit er gewoon overheen.

De link die je geeft verwijst overigens niet naar artikelen die bevestigen dat bomen dood gaan door spijkers. Wel een boel mensen die schrijven dat je een spijker in een boom moet slaan om hem te doden. Maar geen onafhankelijke partij (TNO, WUR, PLanteziektekundige dienst etc).

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: dea

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

wanneer van pre bonsai naar bonsai 11 jaren 5 maanden geleden #13644

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
...and so I stand corrected !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wanneer van pre bonsai naar bonsai 11 jaren 5 maanden geleden #13647

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102

dea schreef : LB,
in je laatste link, ben ik het met een aantal zaken niet helemaal eens:
bijvoorbeeld over bedraden:

"I personally believe that you can wire with anything that will hold and shape the branch properly. Whether this is copper or aluminum or anything else is irrelevant."


Ik ben het wat dit betreft met Dea eens dat niet elk materiaal geschikt is om je boom mee te bedraden. Het ene materiaal is nu eenmaal geschikter om mee te bedraden dan het andere. Koper en aluminium hebben zich bewezen geschikter te zijn dan andere materialen omdat zij een zogenaamd kubisch vlakgecentreerde kristalstructuur hebben. In normaal Nederlands betekend dit dat ze makkelijk buigzaam zijn maar elke keer dat je het buigt wordt het stugger. Bij ijzer en andere metalen is dit juist andersom. Koper is van deze twee het meest geschikt, maar ook het duurst omdat het stugger is en een onopvallendere kleur heeft. Hierdoor oogt je boom gewoon een stuk natuurlijker en springt het draad veel minder in het oog. En dat is waar bonsai uiteindelijk allemaal om draait.

Zoals met zoveel oude bonsai wijsheden, technieken en materialen, staat het één ieder vrij ze toe te passen of niet. Mijn ervaring is dat veel daarvan garant staan voor een hogere succesratio. Mijn ervaring is ook dat sommige van deze oude wijsheden achterhaald zijn gezien de kennis en technologieën die wij vandaag de dag bezitten. Daar waar ik afwijk van deze oude wijsheden voel ik mij gesteund door wetenschappelijk onderzoek dat uitwijst dat een andere aanpak beter is voor de gezondheid van mijn bomen. Ik zou nooit iets doen uit uitsluitend kostenoverwegingen.

Bonsai is een hobby die niet veel hoeft te kosten. Echter geld in bonsai des te meer dat goedkoop in de meeste gevallen ook duurkoop betekend. Of dit nu komt doordat je boom sterft door goedkope mest of slechte aarde. Of dat er een belangrijke tak afbreekt door het gebruik van goedkoop gereedschap of goedkoop ijzerdraad. Ik zou het risico in ieder geval niet willen lopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren