Onderwerp:

Bonsai Cafe 11 jaren 5 maanden geleden #13764

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
ik was lid van dit forum. deze week verwijdert geweest en weet geen reden. beetje jammer maar ik denk dat ze wat beginners gekicked hebben. :D
hier heb ik weinig problemen mee doordat ik kan snappen dat altijd diezelfde beginnersvragen sommigen teveel wordt. het niveau daar ligt hoog en is iets waar we moeten naar uitkijken. someday i will have a tree like that!

"het is niet de maker, maar de boom die telt"
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dicky
Discussie gesloten.

Bonsai Cafe 11 jaren 5 maanden geleden #13765

  • kittyvlekkie
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 305
  • Ontvangen bedankjes 16
iemand had een een projectje met een taxus die nog veel training nodig had en toen zei een ere-lid, Hans Vleugels: ik weet wel waar ie hoort en toen liet hij een plaatje van een vuilnisbak zien, dit was bedoeld als grap.

ik ben het er mee eens dat grof kunnen zijn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dicky
Discussie gesloten.

Bonsai Cafe 11 jaren 5 maanden geleden #13767

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
dit heb ik ook gelezen en was als grapje bedoelt. vond ik ook nog grappig :D

als persoon moet je tegen kritiek kunnen over je bomen. zonder geraak je nergens!
Discussie gesloten.

Bonsai Cafe 11 jaren 5 maanden geleden #13768

  • kittyvlekkie
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 305
  • Ontvangen bedankjes 16
ik snap het maar toch vind ik het grof.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dicky
Discussie gesloten.

Bonsai Cafe 11 jaren 5 maanden geleden #13770

  • mighty mouse
  • mighty mouse's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 314
  • Ontvangen bedankjes 78
deze heb ik ook gelezen,en ik vond het persoonlijk ook niet grappig.
Ook heb ik al een paar topics gelezen waar ze onderling nogal redelijk tekeer gaan tegen elkaar,zeker het commentaar van jean paul polsmans vind ik er regelmatig vlotjes over...maar dat is mijn mening natuurlijk.
De boompjes dat we hier laten zien moet je daar niet mee afkomen of ze maken je inderdaad belachelijk of ze zeggen het gewoon vlakaf dat ze zulke boompjes liever niet op het forum zien
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dicky, kittyvlekkie
Discussie gesloten.

Bonsai Cafe 11 jaren 5 maanden geleden #13771

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40

jeroen03 schreef : dit heb ik ook gelezen en was als grapje bedoelt. vond ik ook nog grappig :D

als persoon moet je tegen kritiek kunnen over je bomen. zonder geraak je nergens!


Kritiek krijgen is helemaal niet erg als het maar opbouwende kritiek is waar je wat aan hebt waar wordt uitgelegd waarom. Maar wat hier gebeurde getuigd van een lompheid die niet grappig meer is gegeven door iemand die allang vergeten is hoe hij ooit zelf begonnen is.
Nee dan kun je hier alles tonen en krijg je altijd een advies waar je verder mee kunt, en zo hoort het.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: mighty mouse
Discussie gesloten.

Bonsai Cafe 11 jaren 5 maanden geleden #13773

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40

jeroen03 schreef : ik was lid van dit forum. deze week verwijdert geweest en weet geen reden. beetje jammer maar ik denk dat ze wat beginners gekicked hebben.


Op dat forum ben je verplicht eens per jaar iets te tonen, doe je dit niet dan wordt je er zonder pardon uitgeknikkerd, doe je dit als beginner wel dan wordt je afgeze.... Wat is nu erger?
Discussie gesloten.

Bonsai Cafe 11 jaren 5 maanden geleden #13774

  • mighty mouse
  • mighty mouse's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 314
  • Ontvangen bedankjes 78
Inderdaad Dicky,dat had ik daarstraks ook al gelezen...
Dan heb ik toch liever de manier waarop het hier gebeurd.
Hier kom je soms ook wel stomme boompjes tegen die niets waard zijn(waaronder een paar van mij ;)) maar daar word je tenminste niet op afgerekend en er zijn ook best wel een paar mensen die hier hele mooi boompjes hebben.
Uiteindelijk vind ik nog altijd:als je het zelf mooi vind is het ok!
En het draait toch om het plezier dat je eraan beleefd en wat je er uit kan leren he.
Voor mij is het nog altijd een hobby(of net iets meer natuurlijk)waar je plezier aan moet beleven en geen wedstrijd tegen een paar idioten en moeten voldoen aan hun standaard normen...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dicky
Discussie gesloten.

Bonsai Cafe 11 jaren 5 maanden geleden #13777

  • HV66
  • HV66's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 26
  • Ontvangen bedankjes 15
Ik heb wel wat ervaring met de BonsaiCafé website. Ik heb dit forum namelijk zelf opgestart, en ben nog altijd beheerder van dat forum. Ik heb al meermaals bovenstaand verwijt gehoord, dat het er nogal grof aan toe gaat op BonsaiCafé. We zijn het arrogante dikke-nekken forum. En in bepaalde mate kan ik daar soms wel inkomen. Er zitten wel enkele aparte karakters op het forum, die nogal rad van tong zijn. Maar dit zijn dan wel mensen met betrekkelijk veel ervaring. En er zit ook af en toe wel een dunne fijne lijn tussen tussen humor en grof zijn. Beginnende hobbyisten die bij ons hun zaailing in pot tonen, zullen vrij snel te horen krijgen dat dit geen bonsai is, maar gewoon een zaailing in pot.

Of dit nu het allemaal rechtvaardigt om beginnende of minder ervaren liefhebbers nogal hard aan te pakken, is niet echt hetgeen waar ik het hier wil over hebben. Ik ben namelijk ook ooit als complete leek begonnen, en heb ook een hele tijd wat zitten 'prutsen' met alles wat ik maar kon vast krijgen. Op zich is daar helemaal niks mis mee. Als je jezelf maar amuseert, en je leert af en toe eens wat bij, kan het best allemaal wel OK zijn. Maar er zijn ook mensen die nog een stapje verder willen zetten, die proberen om er het maximum uit te halen. En dan moet je mijn inziens bonsai toch wel op een iets andere manier gaan interpreteren. Zeker als je resultaat wil boeken, is het belangrijk dat je dan enkele dingen beter vergeet, en dus beter wat anders te werk gaat. Ik wil daar niet mee zeggen dat alle zaailingen en jong tuincentermateriaal onzin zijn, want ik heb het grootste respect voor mensen die uit zaailingen en tuincentermateriaal een geslaagde bonsai kunnen maken. Maar je moet dan ook wel goed beseffen hoe je dit naar een geslaagde bonsai kunt omzetten. Want als een zaailing kan uitgroeien naar een prebonsai en daarna een bonsai, kan je dus nooit zeggen dat een zaailing op zich onzin is. Want uiteindelijk kan het wel een mooie bonsai worden. Maar laten we eerlijk zijn, dat is slechts weinigen gegeven vrees ik. Want na enkele jaren in de bonsaiwereld rond te toeven, heb ik opgemerkt dat veel nieuwe liefhebbers zich blijven verslikken in hun eerste stappen in deze wereld. Soms vind ik het schrijnend om te zien hoe vele liefhebbers na jaren in deze wereld nog steeds niets geëvolueerd zijn, ze geen enkele vorderingen gemaakt hebben, en nog steeds geen enkele stap dichter bij een bonsai in hun verzameling zijn gekomen. Meestal begint het met een mallsai die ze ergens op de kop hebben weten te tikken, waarna ze - grondig gebeten door het bonsaivirus - op zoek gaan naar meer informatie over hoe ze deze planten kunnen onderhouden. Doch blijven de resultaten jarenlang op zich wachten. Dikwijls zie ik ook beginners die met om het even welke soort als zaailing aan bonsai beginnen. Ze beseffen meestal niet dat het opkweken van een zaailing tot bonsai een werk is van meerdere decennia. Op zich ook allemaal niets mis mee, maar om deze toch ietwat amateuristische toestanden te vermijden, is het echt wel noodzakelijk dat je als beginner eerst een goed oog leert te krijgen op wat bonsai nu eigenlijk zijn. Waarin onderscheidt een goede bonsai zich dan van andere zogenaamde minderwaardige exemplaren? In wat onderscheid de serieuze liefhebber zich dan eigenlijk van anderen? Denk daar allemaal maar eens goed over na...

Uiteindelijk moet je wel zelf kiezen hoe ver je wil gaan in de bonsaiwereld, niet iedereen heeft de behoefte om deel te nemen aan top-tentoonstellingen. Bonsai betekend ook niet voor iedereen hetzelfde, hoe je het woord interpreteert moet je uiteindelijk zelf maar uitzoeken vind ik. Voor de ene is het louter vermaak, de andere doet het voor de schoonheid, en een enkeling maakt er zelfs zijn beroep van. Uiteindelijk is bonsai kweken en vormen iets wat iedereen kan leren. Maar je moet dan ook wel wat open staan voor kritiek, en deze proberen om te zetten naar iets positiefs. Dat het af en toe al eens botst, vind ik vrij normaal op een forum waar mensen gepassioneerd bezig zijn met hun hobby. Uiteindelijk leer je toch ook niets bij van altijd maar iedereen in de hemel te prijzen, en zeggen dat alles goed is, ook als het nergens op trekt. Kritiek lezen, en nemen voor wat het is, zonder op zijn tenen getrapt te zijn omdat men over 'zijn lieveling' spreekt is ook niet iedereen gegeven. Maar uiteindelijk zijn de bedoelingen meestal wel goed...

Wat het BonsaiCafé forum voor de rest betreft, het is in principe een open forum voor iedereen die iets wil leren over bonsai. Ik heb als beheerder wel enkele regels opgesteld, zo wil ik dat iedereen onder hun echte naam geregistreerd staat, geen nicknames om je achter te 'verschuilen'. En ook verwacht ik dat alle leden actief deelnemen aan het forum. Dit wil zeggen, af en toe eens je mening geven over het getoonde werk van anderen, en ook af en toe eens wat van eigen werk laten zien voor de anderen. (minimum 1 keer per jaar, lijkt mij echt niet teveel gevraagd, en of het nu om een zaailing of een top-bonsai gaat, maakt mij niets uit) De forumsoftware is dan ook zo ingesteld dat accounts die daar niet aan voldoen automatisch gedeactiveerd worden. (niet verwijderd dus - deze accounts kunnen terug opnieuw geactiveerd worden, onder de voorwaarde dat ze dan wel actief gaan deelnemen) Wil je aan deze regels niet voldoen, geen probleem. Maar dan is er geen toegang tot het forum. Uiteindelijk zijn er ook voldoende andere fora op het internet. Als het ene forum je niet bevalt, dan ga je toch gewoon naar een ander forum. Het BonsaiCafé forum is uiteindelijk ook niet echt bedoeld om beginners op weg te helpen, maar eerder als ontmoetingsplaats voor liefhebbers van bonsai, die toch al ietwat meer ervaring hebben. Daarom ook, als je jezelf niet thuis voelt op BonsaiCafé, en je jezelf veel beter voelt op dit forum, dan is dat toch geen probleem? Uiteindelijk wordt niemand gedwongen om het BonsaiCafé forum te bezoeken...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Oscar
Discussie gesloten.

Bonsai Cafe 11 jaren 5 maanden geleden #13779

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
1. Niet zoveel tekst schrijven krijg ik pijn me ogen van :P 2. Iedereen kijkt anders naar bonsai dus ik zou zeggen laat ieder in zijn waarde. En als er mensen zijn die een boompje helemaal niks vinden reageer dan gewoon niet. Dan doe je er ook geen mensen mee pijn. wilde ik even kwijt ;) gr bonsai1.2
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dicky
Laast bewerkt: Post by GiovanniKooreman.
Discussie gesloten.
Inloggen Registreren