Onderwerp:

Bonsai Cafe 11 jaren 5 maanden geleden #13795

  • HV66
  • HV66's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 26
  • Ontvangen bedankjes 15
Noem mij dan maar eens 1 forum op waar professionele artiesten hun mening geven over beginnersbomen...
Discussie gesloten.

Bonsai Cafe 11 jaren 5 maanden geleden #13796

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dicky
Discussie gesloten.

Bonsai Cafe 11 jaren 5 maanden geleden #13797

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dicky
Laast bewerkt: Post by dea.
Discussie gesloten.

Bonsai Cafe 11 jaren 5 maanden geleden #13798

  • HV66
  • HV66's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 26
  • Ontvangen bedankjes 15
IBF is een zo goed als dood forum dat overspoelt wordt met SPAM. En waar zijn dan de meningen van die professionele artiesten op de fora die je toont? Naar mijn idee laten ze soms wel eens werk van hun eigen eens zien, zoals op IBC. Maar geven ze ook daadwerkelijk commentaar op het werk van een beginner? Zijn er niet veel die dat durven hoor...
Discussie gesloten.

Bonsai Cafe 11 jaren 5 maanden geleden #13799

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
er is genoeg,

weetrees.co.uk/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=7699
weetrees.co.uk/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=7294
weetrees.co.uk/phpBB3/viewtopic.php?f=5&t=3394

Maar laten we erover ophouden.
Er zijn fora waar mensen met respect met een ieder willen omgaan,
en er zijn fora voor mensen die zichzelf als Topnotch beschouwen en beginners niet gewenst zijn.
Zo is er dus voor iedereen wel een forum waar hij zich thuis kan voelen.

Laten we gewoon deelnemen aan de fora waar je je het meest prettig voelt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dicky
Discussie gesloten.

Bonsai Cafe 11 jaren 5 maanden geleden #13803

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59
Laat ik voorop stellen dat ik zelf niet op BonsaiCafe forum ben geweest en daar dus geen opinie over heb: Bonsai Empire was het eerste forum waar ik een kijkje nam, en ik vind dit een gezellige groep mensen waar nieuwelingen van harte welkom geheten worden, ondanks dat er keer op keer dezelfde vragen gesteld worden.

Ik vind best dat je iemand kan vertellen dat hun eerste bonsai eigenlijk niet meer dan een stok in een pot is, maar dat kan op veschillende manieren. Op een gegeven moment waren hier ook een paar lui die nieuwelingen vertelden "Da's geen bonsai, gooi maar in de vuilnisbak!" Daar werd gelukkig rap wat aan gedaan. Je kan beter uitleggen waarom iets meer een stok in een pot is dan een bonsai, en er bijvoorbeeld aan toevoegen dat het wel goed leermateriaal is met betrekking tot verzorging van een bonsai. Daar hebben veel nieuwelingen veel meer baat bij, en ze accepteren dat over het algemeen prima.

Veel beginners (mijzelf inclusief) zoeken een plaats waar ze kunnen leren. Internet forums zijn daar natuurlijk uitermate geschikt voor, maar ik stel wel als vereiste voor mezelf dat ik eerst moet lezen: eerst zien of ik antwoorden kan vinden en niet klakkeloos vragen stellen. Als mensen op een forum hoog van de toren gaan blazen bij het eerste contact, dan houd ik het al gauw voor gezien.

My two cents.. :)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dicky, kittyvlekkie
Discussie gesloten.

Bonsai Cafe 11 jaren 5 maanden geleden #13810

  • HV66
  • HV66's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 26
  • Ontvangen bedankjes 15
Er zijn wel degelijk verschillen in niveau in de bonsaiwereld, maar veel hangt ook af van wat je wil bereiken met je hobby. (als je het voor sommigen nog wel een hobby kan noemen) En er zijn inderdaad ook verschillende manieren om met beginners om te gaan. Laten we het er maar op houden dat ik voorstander ben van een directe no-nonsens aanpak, niet rond de pot draaien, en direct vertellen waar het op staat. Al de rest is wat mij betreft tijdverlies.

De uitleg dat je beginners beter uitlegt waarom iets een stok in een pot is, of wat er scheelt aan hun werk, is ook niet zo eenvoudig te beantwoorden daar ze dikwijls het inzicht niet hebben dat daar voor nodig is. Bonsai leer je niet op een week of maand, dat stopt eigenlijk nooit. Laten we maar zeggen dat de eerste honderd jaar de moeilijkste zijn. :silly:

De reden waarom je zo weinig professionelen advies ziet geven op internetfora is ook vrij simpel, ze verdienen er nu eenmaal hun kost mee. Als ze alles haarfijn gaan uitleggen op internetfora, hoeft ook niemand meer op cursus te gaan hé. En ik ben er vrij zeker van dat zij die wel op internetfora gaan kijken, ook wel eens met leedvermaak achter hun scherm zitten.

Om af te sluiten; ik vind het jammer dat sommigen een vooroordeel vellen over het BonsaiCafé forum. Het is zeker niet het gemakkelijkste forum voor beginners en nieuwelingen. En ik geef eerlijk toe, het kan soms wat eleganter aan de man gebracht worden. Maar sommige mensen hebben ook bijzonder lange tenen als het over hun eigen boompjes gaat. Ze voelen zich dan ook dikwijls persoonlijk aangevallen, terwijl dat helemaal niet nodig is. Daarentegen zijn ervaren mensen soms vergeten dat ze ook ooit met bonsai begonnen zijn met heel beperkte middelen. Aan beide kanten kanten geleerd worden. Maar qua ervaring is het toch wel een sterk forum dacht ik.

Maar genoeg gezeverd, gelukkig is er dan ook voor iedereen een vrije keuze om te gaan en staan waar ze willen op het internet. Iedere diertje zijn pleziertje zullen we maar zeggen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: YouriVanPinxteren, Tiger313, kittyvlekkie
Discussie gesloten.

Bonsai Cafe 11 jaren 5 maanden geleden #13811

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59
Zoals ik al zei: ik ben nooit op BonsaiCafe forum geweest, en heb daarom ook geen oordeel. En ieder z'n meug, daar kan ik me ook goed in vinden. :)

Zelf heb ik stokken in potten en ik ben er blij mee. Heb door zelf te lezen me er al gauw bij neergelegd dat ze waarschijnlijk nooit bonsai genoemd zullen worden, maar ik leer wel veel. Zolang ik m'n stokken in potten in leven kan houden is is de rest voor mij een beetje bijzaak. Misschien wordt het ooit nog wel eens wat, wie weet. :)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dicky
Discussie gesloten.

Bonsai Cafe 11 jaren 5 maanden geleden #13812

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40
Wel Tiger ik ben wel op het bonsaicafe geweest zei het dan niet actief en dat zal ook niet gaan gebeuren. Wij als beginners of iets gevorderden hebben daar niets te zoeken ten minste als je niet neerbuigend en respectloos wil worden behandeld door een stel mannekes met een ego van hier tot tokio. Dat zal waarschijnlijk ook niet gaan veranderen want de beheerder doet er zelf vrolijk aan mee. Dat veranderen hoeft natuurlijk ook niet want het is zijn forum en hij moet het beheren zo het hem goeddunkt. Wel grappig is dat hij hierboven in ellenlange verhalen probeert uit te leggen wat veruit de meesten van ons allang wisten, alsof wij een stel sukkels zijn. Hier wil ik het wat mij betreft voor dit onderwerp bij laten en weer overgaan tot de orde van de dag, weer fijn bezig zijn met mijn stokken in potten waarvan er al een paar voorzichtig richting startmateriaal of zelf wel prébonsai gaan. En natuurlijk dagelijks een bezoekje brengen aan Bonsai Epire waar elkaar helpen, gezelligheid maar vooral wederzijds respect de boventoon voert.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tiger313, GiovanniKooreman, mighty mouse
Discussie gesloten.

Bonsai Cafe 11 jaren 5 maanden geleden #13813

  • kittyvlekkie
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 305
  • Ontvangen bedankjes 16
oh iedereen hou toch op, je wint hier niets mee, dus klaar ermee alsjeblieft.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: bonsly
Discussie gesloten.
Inloggen Registreren