Onderwerp:

Waarom planten/bomen in pot minder snel groeien 11 jaren 4 maanden geleden #14223

  • dea
  • dea's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Voor de mensen die altijd wetenschap nodig hebben om iets aan te kunnen/willen nemen.......

www.bbc.co.uk/nature/18612661

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Waarom planten/bomen in pot minder snel groeien 11 jaren 4 maanden geleden #14224

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Ha, Altijd leuk om bevindingen in de praktijk wetenschappelijk onderbouwd te zien!
Zoiets dacht ik ook eigenlijk al. Vandaar dat air-pots en vijvermandjes dus ook zo effectief zijn.
Bedankt voor de info!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Waarom planten/bomen in pot minder snel groeien 11 jaren 4 maanden geleden #14226

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415

Ha, Altijd leuk om bevindingen in de praktijk wetenschappelijk onderbouwd te zien!
Zoiets dacht ik ook eigenlijk al. Vandaar dat air-pots en vijvermandjes dus ook zo effectief zijn.
Bedankt voor de info!

Mijn kennis van het engels is beperkt, misschien ontgaat me iets. Hoe verklaar je vanuit dit onderzoek het effectieve van air-pots en vijvermandjes?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Waarom planten/bomen in pot minder snel groeien 11 jaren 4 maanden geleden #14227

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102

"The inside of the pot is hardly used," explained Dr Poorter.

Het artikel legt uit dat wortels zodra ze het einde van de pot raken een seintje afgeven om minder hard te gaan groeien. Vervolgens gaan ze opzoek naar ruimte om uit te breiden, maar zullen daarbij altijd naar buiten willen groeien, niet weer terug de pot in.

Een air-pot of vijvermand gaat dit tegen. De punt van de wortel droogt uit, er komen nieuwe uitlopers van binnen uit de wortelvoet die weer opnieuw naar de rand toe gaan groeien. Het seintje waar ze in het artikel over praten wordt dus in de kiem gesmoord en de plant zal meer gebruik maken van de beschikbare grond in de pot.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ivan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dsdevries.

Waarom planten/bomen in pot minder snel groeien 11 jaren 4 maanden geleden #14228

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Dank,
Reeds jarenlang merk ik dat als je bvb. Geranium of andere eenjarige zomerbloemen uitplant dat "goed doorworteld" in feite steeds neerkomt op veel wortels aan de buitenkant van de potkluit terwijl het midden helemaal niet doorworteld is, en het substraat er dikwijls zomaar uitvalt. We zien dat ook in de bonsai potten waar de planten rondom gaan 'matten' en er meer naar het midden toe veel minder doorworteling is. Fijn daar nu een gegronde verklaring voor te hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Waarom planten/bomen in pot minder snel groeien 11 jaren 4 maanden geleden #14260

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
Ik gebruik vijvermandjes, maar waar vind ik die air-pots

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Waarom planten/bomen in pot minder snel groeien 11 jaren 4 maanden geleden #14261

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Waarom planten/bomen in pot minder snel groeien 11 jaren 4 maanden geleden #14263

  • dea
  • dea's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Ik gebruik ook vijvermandjes, veel goedkoper dan airpots en effect is hetzelfde. Ik ken iemand die als test deze airpot heeft gehaald en bevestigt dat het effect gelijk is aan vijvermandjes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts