Onderwerp:

Mogelijke leeftijd Crassula 13 jaren 4 maanden geleden #148

  • D@NNY
  • D@NNY's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 300
  • Ontvangen bedankjes 5
Is er iemand op het forum, die aan de hand van de foto enigzins een idee heeft van de leeftijd van deze boom..? Het steekt niet op een paar jaar, maar een kleine indicatie zou ik wel benieuwd naar zijn...
Ziet deze soort er relatief snel oud uit, of is hij al een aantal jaartjes..?
Even voor de verhoudingen, die zijn natuurlijk moeilijk in te schatten van een foto, hij is 30 cm hoog,en de breedte van de kroon is een kleine 20-25 cm. Stamomtrek is een krappe 4,5 cm.
Alvast bedankt.


Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by D@NNY.

Re: Mogelijke leeftijd Crassula 13 jaren 4 maanden geleden #150

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169
Hallo danny,

Je kan niet aan de hand van een foto zien hoe oud een bonsai is. Sommige bonsais groeien in dikte sneller dan andere.
Ook groeien bonsais bijna niet meer in de breedte nadat ze in een bonsaipot zitten, alleen in de volle grond worden ze dikker. Het is bijna onmogelijk om de leeftijd te bepalen, sommige bonsais zijn heel dik en pas 10 jaar oud terwijl er ook bonsais zijn die 50 jaar oud zijn en evendik zijn.

Er is een mogelijkheid om de ringen te tellen, maar dan heb je een heel speciaal apparaat nodig waar je een klein plakje uit de bonsai haalt, maar ook daar is het moeilijk ze te tellen omdat de jaarringen vaak heeel dicht op elkaar zitten ;)

Groetjes,
Youri

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Mogelijke leeftijd Crassula 13 jaren 4 maanden geleden #153

  • HV66
  • HV66's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 26
  • Ontvangen bedankjes 15
Omdat het er nogal uitziet als een commercieel aangekocht product, schat ik dat deze een jaar of 10 is, misschien zelfs 15 jaar. Maar meer dan 15 jaar oud denk ik niet. Maar ik kan mis zijn...

Ik zou bij deze soort wel niet proberen om de jaarringen te gaan tellen, daar het hier om een vetplant gaat en niet om een boomsoort. Je zult hier dus geen jaarringen aantreffen, maar een vlezige substantie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Mogelijke leeftijd Crassula 13 jaren 4 maanden geleden #157

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169
Nee oké bij deze soort niet, maar ik bedoelde meer over het algemeen ;) En inderdaad, hv66 heeft gelijk, de tuincentrum-bonsais zijn vaak rond de 10 jaar oud als ze verkocht worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Mogelijke leeftijd Crassula 13 jaren 4 maanden geleden #163

  • D@NNY
  • D@NNY's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 300
  • Ontvangen bedankjes 5
Oké, bedankt voor de antwoorden.
Zelf had ik eigenlijk het idee dat een kenner eventueel zou kunnen zeggen hoe lang het zou duren, totdat deze soort ongeveer deze grootte heeft bereikt,eigelijk dus kennis van de soort in zijn algemeen.
Dat je de leeftijd van een Bonsai op zich niet kan bepalen, daar kan ik nog wel inkomen inderdaad, de boom groeit immers minimaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Mogelijke leeftijd Crassula 13 jaren 4 maanden geleden #165

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169
Ja, maar zelfs als je weet hoe snel in dikte een crassula ongeveer groeit weet je het nog niet helemaal zeker, want de bonsais groeien in dikte in de volle grond, daarom zie je bij kwekerijen vaak bonsais in de open grond staan, pas als ze de gewenste dikte hebben worden ze in een pot gezet, maar daarin groeien ze bijna niet meer in dikte. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts