Onderwerp:

corylus avellana beginner 11 jaren 4 weken geleden #17957

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
Dag allemaal

zoals je ziet heb ik een nieuw boompje gekocht bij het tuincentrum
hier wil ik graag mijn project van gaan maken, heb ook al veel gelzezen
hoe je dit het beste kunt doen, graag deel ik mijn stappen plan met jullie
omerachter te komen wat nu echt de beste manier om van dit boompje een bonsai te maken. :)

als eerste heb ik in mijn gedachte hoe ik de boom wil gaan laten groeien
zie foto zoals die is:


foto zoals ik hem wil gaan vormen als ik hem verpot heb:



stap1: snoeien verpotten en wortel snoei
omdat het nu nog vroeg in de lente is wil ik de boom gaan verpotte want
zoals ik las is dit de beste tijd voor de boom om dat te doen zodat die erna lekker kan aansterken.

alle takken die ik zwart heb gemaakt wil ik verwijderen op een na die probeer ik te vormen naar de rode lijn zoals je ziet


graag wil ik jullie mening hierover even horen wat jullie miss zouden doen?

mijn 2de stap is dan ook meteen na het verpotte de tak op spaning gaan zette zodat die ook in die richting gaat groeien is dit slim?...

graag zou ik van jullie willen weten hoe ik het grondmengsel het best kan samen stellen zodat mun boompje het goed gaat doen.
ook vraag ik me een beetje af of al deze stappen teglijk niet teveel is voor het boompje.

wat ik nog meer gelezen heb is dat ik een goede pot moet zoeken met drainage gaten erin voor voldoende afwatering, over deze gaten leg ik gaasjes zodat de aarde niet de pot uitspoeld ook moet ik er rekening met houde dat de boom minste 1,5 maand geen mest mag hebben en op een koele en niet zo sterk verlichte plek moet staan ivm met aansterken.
na het verpotten de boom even in een dompel bad met water moet doen en erna vochtig houden maar niet te nat..

graag wil ik zoveel mogelijk kennis vergaren met jullie hulp via dit forum omdat mijn intresse groot is om zelf een bonsai te creeren en te onderhouden.
aangezien ik erg veel werk en weinig tijd heb kan ik bijna niet naar een cursus gaan om daar van te leren, graag hoop ik via deze weg toch tot succes te komen. aangezien ik zaterdag even naar lodder ga om spullen hiervoor te halen en een boek over bonsai zodat ik in de avond uren lekker aan de gang kan gaan en kennis kan vergaren uit mijn boek.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

corylus avellana beginner 11 jaren 4 weken geleden #17959

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

corylus avellana beginner 11 jaren 4 weken geleden #17961

  • Jman
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 29
  • Ontvangen bedankjes 2
Niels,

Heb geen ervaring met de soort, maar indien je streeft naar een bredere stamdikte zou ik hem enkele jaren in volle grond zetten en lekker laten groeien

En mmm hazelnootjes :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

corylus avellana beginner 11 jaren 4 weken geleden #17969

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hazelnoot is een plant met zeer grote bladeren, die slecht verkleinen. Die plant moet nadrukkelijk een dikkere stam hebben voor je daar een bonsai uit kan maken. Dus de wortels iets uit elkaar halen en spreiden, en op een tegel oid een jaar of 2 in de tuin laten uitgroeien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

corylus avellana beginner 11 jaren 4 weken geleden #17993

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
ok super bedankt voor de info....wat voor stam omvang hebben jullie in gedachten dan??....kwilde er eigenlijk niet zoon grote bonsai van maken had in gedachten MAX 40cm hoog incl pot.

en als ik de boom toch zou gaan verpotten naar een bonasi pot, eigenlijk had ik dit weekend in gedachte om er aan te beginnen alleen maar om ERVARING mee op te doen(aangezien ik nog beginner ben)...is het dan al slim om hem nu al een beetje in model te snoeie?
of zou ik hiermee het beste kunne wachte als ik hem verpot zodat ik bijde tegelijk doe?....

wilde hiervoor zaterdag eigenlijk even naar lodder rijden zodat ik spulletjes kan halen om het proces in gang te zetten.

of is het beter om deze boom 2jaar in de vollegrond te zetten op een tegel en een andere boom te gaan halen in de winkel??? of uit de bosse aangezien ik al toestemming heb van de boswachter want dat is mijn oom :D

*wat is een mooie soort om in de bosse uit de grond te halen??
*kan ik hier direct met aan de slag? of dient deze het eerste jaar een mooie wortel stam op te kweken in de volle grond op een tegel??
*of naar een tuincentrum gaan en een mooi boompje van 6a7 jaar te kopen met een dikkere stam?? kan ik hiermee ook direct aan de slag


ik had het volgende in gedachten om te halen bij lodder.

*Goede formaat bonsai pot te halen.
*Even bij lodder informeren over welk type grond ik moet gebruiken
*Gereedschap setje wilde ik er meteen bij halen
*vormdraad
*gaasjes voor de drainage gaten
*mest heb ik al
*bonsai boek voor informatie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

corylus avellana beginner 11 jaren 4 weken geleden #17999

  • Jman
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 29
  • Ontvangen bedankjes 2
Niels,

Wat betreft stamdikte: dit hangt af van wat je voor ogen hebt. Mits het hier gaat over een boom met grote bladeren zal je om een geloofwaardige 'mini-versie' van een oude boom neer te zetten toch al een redelijke hoogte moeten hebben. Het blad moet in verhouding zijn met de boom, hetzelfde geldt voor de stam, om geloofwaardig te zijn. Je kan eens zoeken naar bomen met hetzelfde 'probleem' (bv. eik, kastanje,...?) en hoe dit daar werd opgelost.

Om deze stamdikte te bekomen is de snelste manier in volle grond potten en niets doen :P . Uiteraard wel verzorgen (water / voeding / nazicht op ziektes of beestjes / enz..), maar niets snoeien. Nadeel hierbij is dan dat je later met grotere snoeiwonden kan zitten en de boom dus meer tijd zal nemen om dit weg te werken (indien je dit weg krijgt).
Je kan hierover veel vinden op het www, zowel op deze site als op andere. Wij kunnen hier wel enkele zaken aanhalen, maar je moet uiteindelijk altijd 'the big picture' kennen vind ikzelf. Vooral weten waarom je iets doet of net niet doet.

Als je toegang hebt tot 'gratis stekken', zou ik hier eerst ervaring mee opdoen wat betreft verzorging, verpotten, grondmengsels, enz... Wat te vinden in de 'bossen' tja, hangt af welk bos. Persoonlijk ben ik zot van eik, haagbeuk, beuk en berk maar voor je hier een mooi exemplaar van vind dat op enkele jaren bonsai potentieel heeft, veel succes ;) Met gigantisch veel geluk vind je misschien zelfs een mooie pinus langs de weg ergens? Voor de rest: meidoorn, esdoorn, appel(?), lariks (?).
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Niels88

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

corylus avellana beginner 11 jaren 4 weken geleden #18016

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

Niels88 schreef : *wat is een mooie soort om in de bosse uit de grond te halen??
*kan ik hier direct met aan de slag? of dient deze het eerste jaar een mooie wortel stam op te kweken in de volle grond op een tegel??


Lariks decidua
hangt totaal van de boom, stam, dikte, hoogte, takaanzet af.....
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Niels88

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

corylus avellana beginner 11 jaren 3 weken geleden #18071

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
Thanks dea

Dit is indd een hele gave boom om met aan de slag te gaan, dan zal ik me is gaan verdiepen in naald dragende bomen zoals ik ergens anders al las dienen deze anders behandeld te worden.

Aangezien ik deze soort al heel veel ben tegen gekomen in de bosse wanneer ik er langs af rijd in verschillende maten van 20cm tot 40cm tot 1meter, nu even een geschikte boom uitzoeken met goede tak verdeling

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

corylus avellana beginner 11 jaren 3 weken geleden #18072

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
Ik houd jullie in iig op de hoogte aankomend weekend zalle er zeker foto's gaan verschijnen hier van me nieuwe lariks

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

corylus avellana beginner 11 jaren 3 weken geleden #18103

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
prima.
bij het uitzoeken vooral letten op:
wortelvoet (indien zichtbaar)
veel lage takken
goede tapsheid vd stam

uitgraven VOOR dat er ook maar een puntje groen te zien is.
(geldt dus voor lariks)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren