Onderwerp:

kweek uit zaden.. 10 jaren 11 maanden geleden #20107

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
hallo,

ik ben net terug en dacht laat ik het forum maar eens goed vol gooien... :blush:
ik zit er aan te denken om wat zaad te gaan aanschaffen en kwam terecht bij exotischezadenwinkel.nl

nou vraag ik me een aantal dingen af :

1. heeft iemand ervaring met deze site/shop
2. als ik div. zaadjes haal en ze gaan per 10 is er een goeie manier om de overigen te bewaren of gaan ze kapot of iets dergelijks. aangezien ik niet alle 10 van elke soort (heb me oog nu op 3) gelijk ga planten en opkweeken..
3. weten jullie goeie manieren om de zaadjes te laten wortel schieten/wanneer de zaadjes proberen te kweken etc, heb namelijk 2 jaar terug wel eens ergens gelezen dat dit ook wel eens gedaan werd doormiddel van in de koelkast leggen en daarna bepaalde handelingen... natuurlijk ken ik de manier van in de vensterbank op een schaaltje met een nat watje (aangezien iedereen dat wel eens heeft gedaan met biologie geloof ik)


hoop wat te horen :)

cheers, een zeer leergierige newbie :blush:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

kweek uit zaden.. 10 jaren 11 maanden geleden #20115

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hoi,

Het opkweken uit zaad is een project waar je een zeer lange adem voor nodig hebt, en welke zeker geen garantie op succes is. Hou dat in de gaten voor je besluit of je dit wilt gaan doen.

Het makkelijkste is het om zaden te zaaien op een min of meer natuurlijk moment in de groeicyclus. En dat is in de loop van de winter.

Het koel opslaan heet stratificeren. Sommige zaden hebben dit nodig om te kunnen kiemen (Eigenlijk alle zaden van planten die in ons deel van de wereld voorkomen). Deze koude periode is nodig om kiem-remstoffen af te breken. In de natuur zorgen deze ervoor dat de zaden pas na de winter kiemen, waardoor ze meteen kunnen groeien & betere overlevingskansen hebben.

Als je 10 zaden koopt, kan je het beste ook 10 zaden zaaien. Buiten dat zowieso de kans groot is dat niet alle zaden opkomen (Sommige soorten hebben een kiemingspercentage van ruim onder de 50%), worden zaden vaan niet beter. In het algemeen geld: Koel en donker opslaan, en hoe groter de zaden, des te beter de bewaarbaarheid. Maar zoals alle grove regels zijn hier ook weer uitzonderingen op.

Zaaien kan op zoveel manieren.. In een zakje met vochtig zand in de koelkast, in een nat doekje in de koelkast, in een potje buiten.. Stratificeren in de koelkast heb ik slechte ervaringen mee. Ik ben een voorstander van zaden in een potje met zaaigrond, in een hoekje van de schuur waar de temp tot vriespunt daalt en daar vochtig houden. In het vroege voorjaar in de gaten houden en bij kieming in de tuin zetten.

Ik ken de winkel. Gevarieerd succes, Ik heb soorten die 100% kiemen, en soorten met 0% kieming.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ryo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

kweek uit zaden.. 10 jaren 11 maanden geleden #20163

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
wat de tijd betreft klopt, zit ook wel te twijfelen tussen stekken en zaaien maargoed bij stekken komen ook weer hele technieken te kijken waar ik absoluut nog niet in thuis ben en waar ik dan stekjes vandaan moet gaan toveren is ook meer een vraag als een weet (leef niet echt in een bosrijke omgeving ofzo).

denk dat ik in de toekomst voor a.s winter maar eens wat zaad haal dan, lijkt me wel hartstikke mooi project om daar wat tijd in te steken vooral een sequoia lijkt me gigantisch mooi.

maargoed ik moet maar eens kijken qua stekken gaat het allemaal wel wat sneller geloof ik aangezien je dan al een heel proces overslaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

kweek uit zaden.. 10 jaren 11 maanden geleden #20166

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
stekken gaat veel sneller. Hm.. Tenzij je midden in rotjeknor woont, zijn er zeker planten in je omgeving..

ik kan niet in je zak kijken, maar persoonlijk zou ik ook tuincentra niet links laten liggen; De uitverkoophoek heeft daar soms hele leuke planten voor redelijke bedragen staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

kweek uit zaden.. 10 jaren 11 maanden geleden #20170

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59
Heb een paar weken geleden een aantal jacaranda zaden in een bakje met kweekaarde gestopt, zo'n bakje van de Chinees met een doorzichtig deksel. Water erover heen gespoten met de plantenspuit, deksel erop en klaar. Vorige keer ging er niks open, nu heb ik er op z'n minst 6 die uitlopen. :blink:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

kweek uit zaden.. 10 jaren 11 maanden geleden #20176

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
nog tips wat betreft het stekken, voor zover ik ooit eens heb gelezen is het beste om een uitloper van een mooie boom of plant/struik schuin af te knippen en daarna in de stekpoeder dippen waarna je hem in een potje met potgrond/stekgrond zet ?

wij hebben hier in onze achtertuin een beste joekel van een gouden regen staan (weet zo de andere benaming niet) en voor de rest heb ik in het park wel eens een boom zien staan waar in de zomer geloof ik paarse bloemen in zitten.

ga binnenkort eens ff op pad langs de tuincentra want ik wil toch even wat spullen halen (kweekpotjes, stekpoeder etc.) en dan zal ik eens kijken of ik nog wat leuk materiaal tegen kom !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

kweek uit zaden.. 10 jaren 11 maanden geleden #20177

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59
Wees wel voorzichtig met de goudenregen: er zit cytine in, dit is een giftige stof.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

kweek uit zaden.. 10 jaren 11 maanden geleden #20188

  • Ryo
  • Ryo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 212
  • Ontvangen bedankjes 13
ik weet er alles van, hij staat hier al langer als dat ik hier woon dus zodra ik een beetje op de leeftijd kwam en in de tuin aan het rotzooien was werd me ook gelijk al geleerd dat ik de gele blaadjes etc nooit in me mond mocht steken omdat het om een giftige soort gaat.

raad jij nog iets aan qua stekken, wanneer kan ik het beste stekjes van een boom of struik halen etc etc :blush:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

kweek uit zaden.. 10 jaren 11 maanden geleden #20190

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
ay.. Dat is een vraag.. Die is zo breed te beantwoorden. Er zijn zeer veel manieren om stekken te snijden ( tuinhoekje.nl/verzorging/winterstek-snijden/ ). En er zijn zeer veel momenten om stekken te nemen. Je zal moeten bedenken welke soorten je neemt, en daarvoor de beste methode bepalen. Een algemeen antwoord is namelijk echt niet te geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren