Onderwerp:

Ulmus Parvifolia | Celtis Sinensis opkweken vanuit zaad 3 jaren 11 maanden geleden #85595

  • Richard_F96
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste lezer,

Ik maak dit topic aan omdat ik jullie hulp vraag met betrekking tot een aantal zaken omdat de antwoorden die ik op internet lees simpelweg vaak meerdere kanten op lijken te gaan

- Is het oke dat de boompjes vanaf het ontkiemen in een schaal staan?
- Wanneer voor de eerste keer snoeien of vormen?

De zaden zijn midden jarnuari in rivierzand ontkiemd, hierna heb ik deze verpot in het grondmengel dat middels de webshop van Bonsai Empire te koop is. In eerste instantie stonden deze boompjes alle drie in dezelfde schaal. Ik heb twee weken geleden heel voorzichtig de boompjes omgepot naar andere schaaltjes. Hier zal wellicht enige kleine wortelschade zijn ontstaan. Bij de platte schaal is ook een stuk van de penwortel afgebroken, maar deze was lang van lengte.

Onduidelijkheden op het internet heb ik vooral omtrent het laten ontwikkelen van de boom. Ik wil natuurlijk dat het boompje mooi klein blijft. Hoe doe ik dit? Is het verstandig de boompjes in de schaaltjes te laten staan en stopt deze dan op zekere hoogte vanzelf met naar boven groeien of moet ik dit terugsnoeien. Zo ja, wanneer kan dit dan?

Met betrekking tot het vormen ben ik ook niet helemaal erover juist of mijn gedachtegang klopt. Velen zie ik vertellen dat het vormen van de boom pas kan na ongeveer 1 jaar, anderen zie ik weer vertellen dat het pas na 5/10 jaar kan. Natuurlijk zal dit per boom verschillen maar hierdoor wordt het geheel wel onduidelijk.

De bedoeling is dat het een binnen bonsai blijft. Ik heb ook nog een Celtis Sinensis staan, deze is nog klein en staat in de blauwe schaal, deze zal in verloop van tijd naar buiten gaan. Kan dit zomaar gezien deze binnen heeft gestaan.

Ik zou graag jullie hulp ontvangen als beginner of verwezen worden naar een topic waar het gehele proces van ontkiemen tot vormen beschreven staat in een correcte setting. Dingen zoals het dikker krijgen van de stam zijn mij bijvoorbeel onduidelijk.

Ik zie jullie reacties graag tegemoet! :)

Met vriendelijke groet,

Richard

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus Parvifolia | Celtis Sinensis opkweken vanuit zaad 3 jaren 11 maanden geleden #85597

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Probleem is dat er diverse wegen zijn die naar rome leiden, elk met eigen voor en nadelen.

Een bonsai moet een fatsoenlijke stam hebben. Daarvoor is veel groei nodig. De beste groei krijg je in de vollegrond, en de boom door laten schieten tot de stam dik genoeg is. Maar dan heb je een lelijke snoeiwond.

Je kan ook de zaailing in een schaaltje laten staan en daar de boom opkweken.Dan gaat het heel langzaam en heb je 40 jaar nodig om een dikke stam te kweken.

Hiertussenin zitten duzenden variaties.

Ik heb zelf de neiging bomen in de grond te kweken. Elk jaar kijken wat ik weg kan snoeien. Elke 2-3 jaar uit de grond halen en aan de wortels werken.
Maar ik heb ook zaailingen in potten staan.
En ik heb bomen die 10 jaar vrij hebben mogen groeien die ik terug gesnoeid heb.

Ellek voordeel heb se nadeel. Wat voor jou de voorkeur heeft is persoonlijk.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Richard_F96

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus Parvifolia | Celtis Sinensis opkweken vanuit zaad 3 jaren 11 maanden geleden #85598

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts