Onderwerp:

Bemesten nieuwe boompjes 1 jaar 8 maanden geleden #95192

  • Marco 49
  • Marco  49's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb twee nieuwe boompjes gekocht Pinus pinea en ik ben nog nieuw in de bonsai wereld
Nu zit ik te denken kan ik gelijk de nieuwe boompjes bemesten of moet dat in het naar jaar en ook het plukken van de naalden kan de nu of later als ze wat gegroeid zijn ik heb een al een beetje bedraad.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bemesten nieuwe boompjes 1 jaar 8 maanden geleden #95193

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 513
  • Ontvangen bedankjes 109
Hoi Marco,

Je moet jezelf eerst afvragen wat je wilt bereiken met de boom. Vindt je de stamomvang dik genoeg dan kun je je focussen op de vertakking. Zo niet zul je het boompje eerst een aantal jaar vrije loop geven om verdikking te krijgen.

Bemesten kan nu direct al maar als ik het zo op de foto zie heb je hem nog niet in een doorlatend substraat staan. Dit heeft weer gevolgen op de hoeveelheid mest die je geeft. De Pinus pinea is overigens het minst geschikt voor bonsai vanwege zijn lange naalden. Maar om mee te oefenen is het een prima soort. ( Heb er zelf ook een)

Het beste wat je kunt doen is jezelf in te lezen rondom de verzorging van bonsai en de specifieke soorten waar je mee wilt werken. Op internet is hier voldoende in te vinden en ook YouTube heeft genoeg informatieve video's.

Hier een link van een meneer uit Spanje die met de Pinus pinea mooie resultaten heeft behaalt.

carthago2009.blogspot.com/search/label/Pino%20pi%C3%B1onero?m=1

Maar wederom bepaal eerst 'wat' je wilt bereiken met de boom en ga van hieruit verder.

Gr. David

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bemesten nieuwe boompjes 1 jaar 8 maanden geleden #95197

  • Marco 49
  • Marco  49's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor de info ik wil de boompjes even laten groeien en in het naar jaar gaan verpotten en een beetje gaan vormen ben al me in aan het lezen en heb gelezen dat als de Pinus in de zon staat lange naalden krijgt en in de schaduw korte naalden krijgt dus daar wil ik ook mee gaan experimenteren .
klopt het dat de stam naar een jaar gaat veranderen in hout ( de stam is nu 7 mm dik )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bemesten nieuwe boompjes 1 jaar 8 maanden geleden #95198

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 567
  • Ontvangen bedankjes 175
Na jaren verhout de stam, dat klopt.
Volgens mij is in volle zon blad kleiner en groei meer gedrongen dan met minder licht, ik denk dat dit bij pinus ook zo is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bemesten nieuwe boompjes 1 jaar 8 maanden geleden #95199

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 513
  • Ontvangen bedankjes 109
Ik zou persoonlijk nooit gaan experimenteren met de standplaats. Wanneer je bomen in ontwikkeling zijn kun je ze het beste de ideale standplaats geven zodat ze zoveel mogelijk ontwikkelen. Lengte van de naalden komt pas aan de orde wanneer de bomen in de laatste fase van verfijning zitten.

De Pinus houd het meest van de volle zon dus zou ik hem dat ook gewoon geven in het kader van gezondheid. Maar dit moet een ieder natuurlijk voor zichzelf bepalen en experimenteren hoort ook bij de hobby uiteraard.

Gr. David

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts