Onderwerp:

Choisya ternata 9 jaren 10 maanden geleden #33856

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Ik zou ook zien of de wortelvoet, die mogelijks wat dikker is, gezien er daar al eens dikkere takken zijn weggesnoeid, geen perspectieven biedt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Choisya ternata 9 jaren 10 maanden geleden #33857

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247
Hier wat voorbeelden van Choisya Ternata als Bonsai . Oh wacht...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

Choisya ternata 9 jaren 10 maanden geleden #33864

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
nee da zijn geen bonsai :silly: kwas ook al aant googlen geweest en hetzelfde tegengekomen.....mischien word ie daar inderdaad helemaal niet voor gebruikt??

wortelvoet: daar heb ik ook al aan gedacht,de stengel is daar stuk dikker,geen idee hoe het er onder de grond uitziet....
maar ik dacht dus als ik bovengronds al marcotteer en er lukt 1 (of hopelijk zelfs meer)van dan kan ik na het verwijderen van de marcots de stam flink inkorten en de plant uit de grond halen...allee het is makkelijker om eerst te rooien met langer stuk stam,dus pas na uit de grond halen inkorten en dus...
alleen weet ik dus niet hoe het zit met de wortels onder de grond en de mogelijkheid om hem dus uit te kunnen steken met veel wortels er nog aan....
langs de andere kant was het de bedoeling dat die wegging,dus kheb niks te verliezen he?
kzal es wa aarde wegkrabben aan de voet....ik weet uit ervaring dat deze struik makkelijk uitschiet ook onderaan,omdat ik regelmatig groei van op de stam heb moeten verwijderen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Choisya ternata 9 jaren 10 maanden geleden #33866

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by cetinel.

Choisya ternata 9 jaren 10 maanden geleden #33867

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

cetinel schreef : http://www.gardenexpress.com.au/forum/viewtopic.php?f=21&t=14110


Hij schrijft zelf; I'd never heard of Choisya Ternata. De pagina waarnaar hij verwijst geeft wat algemene info over Choysia, NIET over Choysia als bonsai.

Zoals mijn link aangeeft zijn er via Google GEEN voorbeelden van Choisya als Bonsai te vinden.

Kunnen we nu terug on topic svp ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

Choisya ternata 9 jaren 10 maanden geleden #33868

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
voorbeelden zijn er inderdaad niet,kan 2 dingen betekenen denk ik:ofwel gaat dat gewoon niet,maar dan zou ik toch wel willen weten waarom niet?
ofwel heeft gewoon niemand dat uitgeprobeerd,of op het net geplaatst :huh: :dry:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by cetinel.

Choisya ternata 9 jaren 10 maanden geleden #33869

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

cetinel schreef : voorbeelden zijn er inderdaad niet,kan 2 dingen betekenen denk ik:ofwel gaat dat gewoon niet,maar dan zou ik toch wel willen weten waarom niet?


In jouw tuin is volgens mij niet veel meer veilig... straks krijgen we nog vragen over papavers als bonsai :D

Ik ken 'm niet, maar voor zover ik kan zien is het een struik die meerdere dunne stammetjes maakt. De bladeren zijn nogal groot.
De reden waarom je ze niet vindt is omdat niemand het doet - terwijl echt elke mogelijke en onmogelijke soort wel te vinden is als 'bonsai', zoals papaya en kokosnoot .

Zal wel weer bot en grof zijn, maar ik vind dit gewoon niet interessant en niet geschikt voor dit forum.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

Choisya ternata 9 jaren 10 maanden geleden #33870

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
snap ik niet zo goed,bedoel je nu dat mijn vraag niet geschikt is voor het forum omdat het over een choisya gaat?

en diene papaver is nie van mij he :evil: ..........


enne "omdat niemand het doet" is voor mij op zich niet direct een reden om het dan zeker ook maar niet te proberen,kijk er zal vast wel een goede reden voor zijn waarom "niemand het doet" maar enkel en alleen het gegeven dat niemand het doet is voor mij geen reden waarom iets niet zou kunnen of mogen...ik vind da altijd een beetje een rare stelling..
iets doen omdat anderen het ook doen,of net niet doen omdat anderen dat nu eenmaal ook niet doen.. :whistle: :whistle: mweih dan ben ik geneigd om het toch te willen doen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by cetinel.

Choisya ternata 9 jaren 10 maanden geleden #33875

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

cetinel schreef : snap ik niet zo goed,bedoel je nu dat mijn vraag niet geschikt is voor het forum omdat het over een choisya gaat?


Dit is een bonsai-forum, niet een tuinplanten forum. Voor tuinplanten zijn prima andere forums. Dus ja, ik vind je vraag niet geschikt.

en diene papaver is nie van mij he :evil: ..........


Maar wel van mij en ECHT dezelfde soort als die grote die er achter staat.

"omdat niemand het doet" is voor mij op zich niet direct een reden om het dan zeker ook maar niet te proberen, kijk er zal vast wel een goede reden voor zijn waarom "niemand het doet" maar enkel en alleen het gegeven dat niemand het doet is voor mij geen reden waarom iets niet zou kunnen of mogen...ik vind da altijd een beetje een rare stelling..


Niemand doet het omdat het geen geschikte soort is. Ik vind het weer een raar idee om zo'n beetje alles wat je op je pad tegenkomt als bonsai te gebruiken. Je doet dat zo veel, dat je straks door de bomen het bos niet meer ziet. Ik kan je overigens met bovenstaande stelling nauwelijks nog serieus nemen als bonsai liefhebber. Je bent een groot liefhebber van planten, zoveel is wel duidelijk. Wil je succes hebben met bonsai, beperk je dan tot de (ten minste enigszins) geschikte soorten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Choisya ternata 9 jaren 10 maanden geleden #33877

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
ten eerste was mijn vraag dus bedoeld om te marcotteren,omdat ik er een bonsai probeersel van wilde maken,ongeacht of dat wel of niet zou lukken/mogen/kunnen ,dus vind ik dat op een bonsai forum niet echt misplaatst...als een papaver,omdat ie klein staat en niet de normale grootte heeft wel op een bonsaiforum zou mogen/kunnen thuishoren,dan snap ik al helemaal niet waarom mijn vraag dat niet zou doen..
het feit dat je "bonsai" papaver echt wel dezelfde soort is,daar valt nie aan te tornen,dat geloof en zie ik zo ook wel.ik heb zo wel veel meer "bonsaivarianten" staan in de tuin die maar een fractie zijn van de originele planten/bloemen wegens standplaats,voedselvoorradigheid etc.etc.

bovendien heb ik eerder al aangegeven dat ik momenteel vooral bezig ben met verzamelen en leren,ik hoop gaandeweg voldoende ervaring op te doen om dus in de loop der tijd steeds beter te worden en zoals ik in eerdere andere berichten al heb aangegeven zullen er te zijner tijd een flink deel van tussen gaan,maar daar heb ik dan ondertussen op geoefend en van geleerd(hoop ik) op die manier zal ik ook een paar "favoriete" of goede zo u wilt boomkes overhouden waar ik me dan wel volledig op kan/wil focussen, ik snap het niet serieus zijn in verband met bonsai daar dan weer niet van,maar goed,men is niet verplicht mij serieus te nemen...
en het feit dat de choisya niet geschikt is,daar blijf je mee schermen,maar nog steeds geen duidelijke reden...
ik sta overal voor open,maar als een iemand niet anders dan dat kan verkondigen blijf ik onserieus en eigenwijs denken : mischien lukt het wel??

als je nu een reden zou geven in de trant van,die bladeren gaan helemaal nooit verkleinen,..een choisya overleeft het niet in pot.....ze lopen niet uit...je kunt de takken niet vormen etc etc...een beetje gefundeerde reden waarom het niet zou lukken,uit eigen ervaring,of gelezen of gehoord,maakt mij niet uit,dan heb ik daar zeer zeker oren naar,2 zelfs!
maar nu heb ik gewoon het gevoel dat er mij word verteld dat iets niet kan omdat het niet kan!
en beginner of niet,amateur of niet,nog bonsaigroen achter de oren of niet....ik wil dan wel graag weten waarom...
zo eigenwijs ben ik dan weer wel...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by cetinel.
Inloggen Registreren