Onderwerp:

Ginkgo Biloba snoei 11 jaren 6 maanden geleden #13312

  • BanzaiBonzai
  • BanzaiBonzai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 3
Hallo,

Ik ben nieuw (zowel op dit forum als in de bonsaikunst) en heb dus nog niet zoveel ervaring. Ik heb sinds een maand of twee deze ginkgo biloba in de tuin staan en ik weet nog niet zo goed wat ik er mee aan moet. Hij heeft kwetsbare (want vlezige) wortels, dus moet ik hem beschermen tegen vorst. Maar hoe? Moet ik hem ingraven in de volle grond, of moet ik hem met pot en al in de volle grond zetten? Of zo laten staan, maar de pot beschermen met bijv. bubbeltjesplastic?

En in het voorjaar, moet ik de plant dan in de volle grond planten, of kan hij al in een bonsaipot? Dan nog een vraag over de snoei. Hij groeit over het algemeen wel netjes omhoog (en dat is ook wat ik voor ogen heb), maar hij heeft een tak die horizontaal groeit. Moet ik deze snoeien (met rood aangegeven), of zou het beter zijn alle takken korter te snoeien zodat hij wellicht gestimuleerd wordt meer takken te ontwikkelen?

Tot slot ben ik wat bezorgd over een barst in de stam. Kan dit kwaad, en wat kan ik er aan doen?

Als er duidelijkere foto's nodig zijn, dan hoor ik dat uiteraard graag.

Vriendelijke groet,

BanzaiBonsai

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by BanzaiBonzai.

Ginkgo Biloba snoei 11 jaren 6 maanden geleden #13314

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
Als je hem goed beschermd tegen de vorst zou ik mij geen zorgen maken.
T ja de barst in de stam... Ginkgo staan er voor bekent moeilijk wondes te genezen. Hou het in oog, let er op dat er geen schimmels op komen.

Voor de groei zou het best zijn hem nu in de volle grond te stoppen, moet je je direct al geen zorgen maken voor deze winter.
Heb je al een stijl in je hoofd.
Ik zelf heb nog nooit gewerkt met ginko's, dus weet ik niet of ze makkelijk uitlopen op oud hout. Ik zou hem veel korter snoeien. Dwing hem om meer knopen te maken (moest hij uitlopen op oud hout). Je heb al een mooie stamdikte die zou ik zeker gebruiken, niet in de hoogte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ginkgo Biloba snoei 11 jaren 6 maanden geleden #13315

  • BanzaiBonzai
  • BanzaiBonzai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 3
Dank u voor u snelle antwoord. Het gaat juist om de bescherming, hoe doe ik dat het best?
De barst in de stam (specifieker de schors) is redelijk oppervlakkig, maar er zit wel een soort groene aanslag rondom. Deze aanslag zit ook op de wortelvoet. Zou dit schimmel kunnen zijn?

Is het niet beter een boom te planten in het voorjaar?

Wat betreft een stijl ga ik denk ik voor de rechtopgaande stijl. Ginkgo bonsai worden vaak in een pilaarvorm (of vlamvorm)getraind (foto bijgevoegd als voorbeeld).

Ginkgo's lopen inderdaad goed uit op oud hout. Hoe kort zou u adviseren hem te snoeien? Voor hoe (ongeveer) lang zou hij de grond in moeten?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ginkgo Biloba snoei 11 jaren 6 maanden geleden #13319

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
door hem (al dan niet met pot/container) in de volle grond plaatsen, dat IS de bescherming. Dus je hebt er dan geen omkijken meer naar.

die aanslag is denk ik eerder algen (of lichte mos). Schimmel is doorgaans wittig van kleur.

Najaar of voorjaar kan beide. Niet tijdens vorst periode.
Als je hem nu in volle grond zet, dan niet aan de wortels komen (snoeien). Nogmaals, je kunt hem ook met deze container en al in de volle grond zetten. Is ook weer makkelijker als je hem weer uitgraaft.

Persoonlijk zou ik van dit exemplaar geen bonsai proberen te maken.
Te weinig goede eigenschappen voor een mooie bonsai (rechte stam, weinig karakter, loof zit veel te hoog en vnl aan de uiteinden etc etc)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ginkgo Biloba snoei 11 jaren 6 maanden geleden #13321

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55

dea schreef : Persoonlijk zou ik van dit exemplaar geen bonsai proberen te maken.
Te weinig goede eigenschappen voor een mooie bonsai (rechte stam, weinig karakter, loof zit veel te hoog en vnl aan de uiteinden etc etc)


Ach ja... Als je de boom nu toch hebt, wat zou je er anders mee doen?
Nu staat hij er maar triestig bij niet?
Ik zou er alles aan doen er een deftige bonsai van te maken.
Ok, hij is niet perfect maar je kan er wel iets van leren.
Go for it...

Als hij toch goed uitloopt op oud hout kan je niet kort genoeg snoeien.
Begin volledig van op nul. De eerste jaren goed bemesten, niet te veel snoeien en daarna takselectie. Let wel op bij ginkgo's dat je de snoeiwonden goed behandeld met wondpasta zodat hij niet doodbloed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ginkgo Biloba snoei 11 jaren 6 maanden geleden #13322

  • Paule
  • Paule's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 88
  • Ontvangen bedankjes 15
Pruning: Prune new growth through growing season, cut back branches in Autumn after leaf fall. ginkgos do not callus over cuts and heal so large cuts should be avoided where possible particularly those made at the front.

Aldus www.bonsai4me.com/SpeciesGuide/Gingko.html via een link van LB elders op dit forum.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ginkgo Biloba snoei 11 jaren 6 maanden geleden #13323

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ginkgo Biloba snoei 11 jaren 6 maanden geleden #13345

  • BanzaiBonzai
  • BanzaiBonzai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 3
Dank voor alle info.
Dea, u geeft aan dat ik maar beter niet kan proberen hier een bonsai van te maken om twee redenen: de stam is te recht en het loof zit te hoog. Maar bij de stijl die ik voor ogen heb hoort een rechte stam. En als ik de takken snoei komt het loof dichter bij de stam. Dus waarom zou deze boom niet uitgroeien tot een mooie bonsai?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ginkgo Biloba snoei 11 jaren 6 maanden geleden #13346

  • kittyvlekkie
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 305
  • Ontvangen bedankjes 16
je zou de stam kunnen marcotteren en als je die stam zo wilt dan is er geen probleem.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ginkgo Biloba snoei 11 jaren 6 maanden geleden #13347

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

BanzaiBonzai schreef : Dank voor alle info.
Dea.....Dus waarom zou deze boom niet uitgroeien tot een mooie bonsai?


Ik heb nIet beweerd dat dit exemplaar geen bonsai kan worden, maar dat ik er niet voor zou kiezen. Zie het persoonlijke smaak. Deze lengte in verhouding tot de stamdikte spreekt mij niet echt aan. Heb je 7 van deze exemplaren en maak je er een bos van, dat trek dan weer wel m'n aandacht.
Uiteraard is iedereen zelf degene die beslist wat er uiteindelijk met de boom gebeurd en hoe deze gestyled wordt. We geven elkaar enkel adviezen, visies en tips.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: kittyvlekkie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren