Onderwerp:

Ginkgo Biloba snoei 10 jaren 10 maanden geleden #21646

  • BanzaiBonzai
  • BanzaiBonzai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 3
Even een update van m'n ginkgo. Ik heb hem gesnoeid tot op drie takken na.
Hij heeft heel veel knoppen ontwikkeld en staat vol in het blad.
Maar wat nu? Moet ik al bezig met takselectie, of kan ik hem maar beter even met rust laten.
Ik weet wel dat er twee soorten takken bestaan (verticaal en horizontaal, maar ik weet niet hoe je het verschil kunt zien.

Hij staat nog in een pot in de volle grond. Kan ik hem nu nog verpotten of beter niet meer?

Alvast bedankt!

Banzai Bonzai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by BanzaiBonzai.

Ginkgo Biloba snoei 10 jaren 10 maanden geleden #21653

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Hmmmmm.... Je zegt ik heb m gesnoeid, en dan vraag je moet ik bezig met takselectie?
Meestal snoei je en houdt je dan rekening met takselectie, dus je snoeit de takken weg die je niet wilt hebben.
Ik begrijp dus niet echt je vraag.
Het verschil tussen horizontaal en verticaal is van links naar rechts (evenredig aan de grond/horizon) of van onder naar boven (verticaal) (ff googlen of woordenboek erbij pakken, had je ook kunnen helpen....)
Verpotten nie meer doen, dat doe je doorgaans in het voorjaar.
Foto?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Ginkgo Biloba snoei 10 jaren 10 maanden geleden #21657

  • BanzaiBonzai
  • BanzaiBonzai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 3
Wat doet jou denken dat ik het verschil tussen de begrippen verticaal en horizontaal niet zou begrijpen? Of was je uitleg grappig bedoeld?? Ik bedoel of je in een vroeg stadium al kunt zien of een loot uit zal groeien tot een verticale dan wel een horizontale tak.

Ik heb hem op drie takken na gesnoeid omdat het loof te hoog op de takken groeide en omdat hij een horizontale groeiwijze had, terwijl ik een verticale groeiwijze voor ogen had (goh, wat een goed gebruik van de begrippen, overigens...).
Mijn vraag is nu of ik nu al bepaalde loten moet snoeien om de boom vanaf het begin al te vormen, of dat ik hem voorlopig even met rust moet laten.

(ff de eerste pagina bekijken om de originele draad te lezen had je ook kunnen helpen...)

Ik heb geprobeerd een foto toe te voegen, maar ik kreeg een foutmelding. Daar heb ik bij het plaatsen van foto's in het verleden nooit last van gehad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ginkgo Biloba snoei 10 jaren 10 maanden geleden #21660

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

BanzaiBonzai schreef : Ik weet wel dat er twee soorten takken bestaan (verticaal en horizontaal, maar ik weet niet hoe je het verschil kunt zien.

Banzai Bonzai


Sorry, nee niet als grapje of bot bedoeld. Ik haalde het uit je bovenstaande vraag. Maar nu begrijp ik je beter.
Kijk naar de stand van de knoppen, hoe die staan. Daaraan kun je zien welke richting hij zal uitgroeien als ie eenmaal uitloopt.
Nu weet ik echter ook dat er verschillende soorten ginkos zijn, de meesten groeien verticaal, maar er zijn ook horizontale groeiers, tenminste staan wel op een rechte stam, maar groeien dan verder als soort parasol dus horizontaal.

Volgens mij hebben meer mensen nu problemen met het posten van pics....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ginkgo Biloba snoei 10 jaren 10 maanden geleden #21661

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
Je vraagt het en dea antwoord gewoon.
Dit zijn dingen die je toch wel zelf weet. Je ziet toch onmiddelijk aan de knop plaatsing op de tak of je een horizontale tak gaat krijgen of een verticale. Als de knop niet te verticaal staat kan je die met bedradren en de tak wat te draaien ook horizontaal krijgen.

Je kan ook een bladsnoei doen om een 2de boost aan nieuwe knoppen te laten schieten. Enig naadeel is kans op grotere bladeren, maar in dit stadium is dat nog niet erg.

Als je niet terugsnoeit krijg je te lange internoiden en daar heb je heel niks aan.

Mss gen slecht idee om eens wat opzoekwerkb te doen in boeken, en je vragen beter formuleren om misverstanden te voorkomen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by knoep.

Ginkgo Biloba snoei 10 jaren 10 maanden geleden #21677

  • RubenBouwmeester
  • RubenBouwmeester's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 363
  • Ontvangen bedankjes 40

BanzaiBonzai schreef : Hij staat nog in een pot in de volle grond


die had ik nog nooit gelezen.

:woohoo:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by RubenBouwmeester.

Ginkgo Biloba snoei 10 jaren 10 maanden geleden #21679

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Als je een mooie 'vlamvorm' bonsai wil kan je beter uitgaan van de variëteit "Fastigiata".
Bladsnoei op een kortlot dat op de gewenste plaats staat kan leiden tot een tak.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ginkgo Biloba snoei 10 jaren 10 maanden geleden #21706

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59

ruben schreef :

BanzaiBonzai schreef : Hij staat nog in een pot in de volle grond


die had ik nog nooit gelezen.

:woohoo:


Niet zo moeilijk, hoor. Boom in pot > graaf gat in grond > plaats pot > gooi gat weer dicht. Sommigen doen dat bijvoorbeeld aan het einde van het groeiseizoen, ter bescherming tegen vorst gedurende de winter. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ginkgo Biloba snoei 10 jaren 10 maanden geleden #21712

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
klopt wat Tiger schrijft.
ik doe het soms ook met materiaal dat ik in een vijvermandje plaats, dan met mandje en al in de volle grond om wat lekker door te groeien (de wortels groeien gewoon door de gaten heen) en als ik het dan uitgraaf (het vijvermandje), hoef ik alleen alle wortels die buiten het mandje zitten/groeien eraf te snoeien en kan ie opgepot worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ginkgo Biloba snoei 10 jaren 10 maanden geleden #21715

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

dea schreef : klopt wat Tiger schrijft.
ik doe het soms ook met materiaal dat ik in een vijvermandje plaats, dan met mandje en al in de volle grond om wat lekker door te groeien (de wortels groeien gewoon door de gaten heen) en als ik het dan uitgraaf (het vijvermandje), hoef ik alleen alle wortels die buiten het mandje zitten/groeien eraf te snoeien en kan ie opgepot worden.


yup; Zo heb ik er op dit moment ook een paar staan. Belangrijk: water geven binnen het mandje, om ook daar actieve wortels te houden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts