Onderwerp:

cotoneaster struik eerste snoei 11 jaren 2 maanden geleden #16389

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
thuis heb ik een cotoneaster struik in een kuip staan. deze staat er samen met een carpinus al meer dan 10 jaar in, hoog nood aan verpotting dus. door verhuis heb ik toelating gekregen van moeder om er mee te doen wat ik wil. :evil:

de verpotting op zich zal niet meevallen door de veele wortels in de kuip. dit kan ik al zien doordat de kuip deels vervormt is door het uit zetten van wortels en de grond. als het lukt te verpotten denk ik dat het beste deze in de volle grond verplant word? of toch beter in pot..

aan de hand van foto's en pijltjes die erbij staan kan je zien dat er bij de voet drie jonge scheuten zijn die volgens mij belangrijk zijn en dus veel licht nodig hebben. nu hebben ze dit niet door het vele loof die er boven groeit, dus snoeien lijkt me ook nodig maar hoever?
helft van loof snoeien zodat er nog genoeg leven in blijft of toch zoveel mogelijk snoeien zodat de groei verplaatst naar die kleine scheuten.

er is me aangeraden deze struik mee te nemen naar de vereniging maar ik zie het toch niet zitten om met dit gedrocht binnen te komen. :lol:

grts jeroen

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

cotoneaster struik eerste snoei 11 jaren 2 maanden geleden #16392

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Bedenk vooral wat je ermee wilt bereiken. Je kan waarschijnlijk ongestraft alles van meer dan 40cm weg is van de wortels. Hetzelfde geldt voor de wortels: Met een spade kan je hem los steken en en uit trekken. Maar het begint met de vraag: Wat moet het worden, hoe zie je de toekomst.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

cotoneaster struik eerste snoei 11 jaren 2 maanden geleden #16404

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
ah de toekomstvraag :D als beginner heb ik wel een idee maar niet altijd het beste. volgens mij zou met een shohin het beste uit deze struik gehaald worden.
ik heb een idee toegevoegd van mij en ook een foto van internet waar een prachtige coto opstaat.
een typische cotoneaster moyogi lijkt me niet zo mooi door de grote wortelvoet en een kleine krachtige boom lijkt me beter.
suggesties voor stijlen zijn altijd welkom.

wat ik zelf denk te kunnen is verpotten en hard terugsnoeien zodat de basis voor deze stijlen gelegd is, nadien zowiezo hulp vragen aan ervaren mensen.

ik weet dat de foto's die ik heb toegevoegd extremen zijn en deze waarschijnlijk niet haalbaar zijn. maar iets in die trend lijkt me wel wat.

grts

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

cotoneaster struik eerste snoei 11 jaren 2 maanden geleden #16429

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Hey Jeroen,

Dat is zeker wel te bereiken en voor bonsai begrippen vrij snel.
Een kennis van me, heeft ongeveer hetzelfde gedaan met een cotoneaster, en had ook heel toevallig dezelfde foto als inspiratie bron als jij.

Met zijn toestemming, hier enkele foto's van zijn progressie.
Alles binnen 1 jaar.
Dus geef m nog 2-3 jaar, en hij heeft een zeer mooie shohin.
Dus voor jou ook zeker haalbaar met jouw materiaal/starter.

Voor de grove snoei: (foto van april 2012)



Flink terug gesnoeid en opgepot:



en iets minder dan 1 jaar later:(foto van 13 feb 2013)




succes !!!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: YouriVanPinxteren, kevofski

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

cotoneaster struik eerste snoei 11 jaren 2 maanden geleden #16443

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
zeer mooie progressie van die coto! je geeft me hoop dea ^^
de oorspronkelijke plant van je kennis was wel iets kleiner dan de mijne maar het is wel dezelfde richting die ik uit wil gaan.

midden maart zal ik deze dus verpotten en sterk terugsnoeien. ik zal het riskeren om alle grote vertakkingen af te knippen en hopen dat die kleine scheuten de struik in leven houden. goede nazorg zal hierbij zeer belangrijk zijn natuurlijk.

grtjs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

cotoneaster struik eerste snoei 11 jaren 2 maanden geleden #16622

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
heb geleerd dat het beter is struiken en bomen (geen bonsai)te verpotten voor de knoppen zwellen. dus ik zal deze coto toch ietwat sneller moeten verpotten.

ook heb ik deze boom of toch enkele foto's ervan getoont in de vereniging waar ze me verteld hebben dat ik beter enkele takken laat staan want het kan zijn dat deze struik de de grote ingreep niet zal overleven en dit zou ik niet over m'n hart krijgen. :D

nadien kreeg ik een antwoord dat ik bijna elke bijeenkomst krijg...laten groeien... :S yay nog een die in de volle grond vliegt waar 17 van de 20 bomen die ik heb ookal mogen staan. ik zou beter spreken van bon ipv bonsai :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

cotoneaster struik eerste snoei 11 jaren 2 maanden geleden #16623

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Als jhe wacht tot de knoppen zwellen zitten suikers ed in de takken en knoppen in plaats van ind e wortels, waar een groot deel overwinterd. Persoonlijk snoei ik waar mogelijk de wortels in de herfst (Doorsteken), dan de plant zelf in de winter. Vervolgens als het voorjaar op springen staat kan je vrij veillig de planten uit de grond halen.

Wat betreft laten groeien.. Ik kan het slecht inschatten, maar het *lijkt* me dat je hier een behoorlijk stammetje hebt zitten voor een dwergmispel. Alles afhankelijk van het formaat dat je wilt bereiken natuurlijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

cotoneaster struik eerste snoei 11 jaren 1 maand geleden #17251

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
deze moest er uit dus heb ik hem verplant in een pot. doordat de wortels wat te groot waren heb ik deze aan de zijkant en rechtop moeten plaatsen. ik heb niet teveel takken geknipt zoals ik van plan was, toch is er veel van af.
door de nieuwe planthoek komt de dikke stam beter uit lijkt me.

plan voor de toekomst kan nog wat veranderen. momenteel is groei en backbudding het belangrijkste.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by jeroen03.

cotoneaster struik eerste snoei 11 jaren 1 maand geleden #17253

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hoi,

Je kan misschien beter de wortels wat snoeien en de plant in het midden van de pot zetten. Nu krijg je nog meer eenzijdige wortelvorming. En zonder wortels rondom de stam wordt het lastig een overtuigende boom neer te zetten. Door de wortels wat extra terug te snoeien wordt de boom gedwongen nieuwe wortels te laten groeien, en er is rondom de stam ruimte om de wortels te laten ontwikkelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

cotoneaster struik eerste snoei 11 jaren 1 maand geleden #17292

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Jeroen,
Zo te zien stond de Cotoneaster in z'n oude verblijf ook aan de rand van de pot dus wortelgroei aan die kant zal minimaal zijn geweest neem ik aan?
Om wortelontwikkeling aan juist die kant te krijgen had je zoals ook al werd voorgesteld beter de boom in een grotere (lees bredere kuip) in het midden kunnen plaatsen.
De boom zal op die manier een meer gespreid wortelsysteem ontwikkelen.
Persoonlijk had ik de takken toch meteen teruggesnoeid tot de lengte die je in gedachte had voor de uiteindelijke vorm.
Een Cotoneaster is een sterke soort die heftige snoei goed verdraagt dus problemen daaromtrent had je niet gekregen. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts