Onderwerp:

Backbudding Pinus Parviflora (Witte Den) 10 jaren 11 maanden geleden #19465

  • BonsaiT
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 118
  • Ontvangen bedankjes 2
Wat ik begrepen heb, is dat backbudding voor de Parviflora een goede methode is om de boom voller te maken en te voorkomen dat er lange kale takken ontwikkeld worden.

Voor mij is alleen nogsteeds onduidelijk wat backbudding nou precies inhoud. Is dit simpelweg de oudere naaldjes voor de helft afknippen, zodat hier nieuwe toppen gevormd kunnen worden?

Andere vragen:
- Wanneer is de beste periode om deze techniek toe te passen?
- Is dit de enige techniek voor vollere naalden dichtbij de stam?
- Zijn er websites/ filmpjes waarop de techniek wordt uitgelegd en aan de hand van foto's o.i.d. wordt laten zien wat het uiteindelijke resultaat is?

Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Backbudding Pinus Parviflora (Witte Den) 10 jaren 11 maanden geleden #19466

  • Matje
  • Matje's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Hier is een link van Ryan Neil, hier wordt dit uitvoerig uitgelegd.

Ryan Neill, Black, White and Red Pine Care

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Matje.

Backbudding Pinus Parviflora (Witte Den) 10 jaren 11 maanden geleden #19470

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
De term/benaming "backbudding" houdt in: zorgen dat er nieuwe knoppen (buds) verder terug (back) op de tak ontwikkelen.

check idd de filmpjes van Ryan Neill die Matje heeft gepost.
wordt heel duidelijk uitgelegd.

in ons klimaat:
- in juni naalden knippen (zorgt voor meer licht en lucht verder in de boom en lager gelegen takken, zodat hier nieuwe knoppen kunnen ontwikkelen)
-nee, je kunt ook kaarsen nijpen, kaarsen knippen/snoeien/verwijderen. geheel of gedeeltelijk. (zorgt ervoor dat de energie weer terug in de boom gestuurd wordt, zodat zich verder terug nieuwe knoppen ontwikkelen)
-http://www.bonsai4me.com/AdvTech/ATJapaneseWhitePine.htm

onthoudt echter wel dit verschil tussen een 5naalden den (parviflora) of 2naaldigen (als mugo, sylvestris):
5naaldige den zal nieuwe knoppen aanmaken op de plaatsen waar de naalden verwijderd zijn.
2naalddige den maakt nieuwe knoppen op de plekken waar de naalden blijven staan.

Houd er ook rekening mee dat technieken als kaarsen nijpen etc ook weer energie vd boom vergen, dus doe het niet elk jaar, en ga ook niet in datzelfde jaar wortels snoeien en/of bedraden. het KAN wel, maar dan wel met extreme goede nazorg.

Oja, soms lees je dat je oude naalden eraf moet trekken met de hand, maar zo kun je de takken en boom lichtjes beschadigen. Ik knip de naalden altijd, en laat dan iets van 2-5mm van de naalden staan. Binnen enkele weken worden deze bruin en vallen dan vanzelf af.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Catwoman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Backbudding Pinus Parviflora (Witte Den) 10 jaren 11 maanden geleden #19505

  • wes
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 330
  • Ontvangen bedankjes 70
2naalddige den maakt nieuwe knoppen op de plekken waar de naalden blijven staan.

Bij mij maakt hij gelukkig ook knoppen op plekken zonder naalden. Dit door goed te bemesten.
5naaldige den heb ik niet, dus hier kan ik niks over zeggen.
Ik spreek aleen uit eigen ervaring.

Gr. Wesley

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Backbudding Pinus Parviflora (Witte Den) 10 jaren 11 maanden geleden #19514

  • BonsaiT
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 118
  • Ontvangen bedankjes 2
Wat ik wil gaan doen met mijn witte den (zie mijn andere post op: www.bonsaiempire.nl/forum/vormingen/1224...iflora-tig-jarenplan ) is het volgende:

1. - De linker lange tak als "offer tak" door laten groeien, zodat de stam meer dikte krijgt. Aan deze tak doe ik voorlopig niets en laat ik lekker doorgroeien.
2. - Op het andere gedeelte ga ik, wanneer de nieuwe kaarsen zijn uitgekomen en uitgehard (in juni/juli??), alles (dus ook nieuwe naalden) afknippen tot een paar mm. En dan maar hopen dat hier nog meer nieuwe kaarsen/ vertakkingen gaan optreden.
3. - Vervolgens ga ik dit gedeelte al voorvormen voor de uiteindelijke vormgeving en laat ik intussen de offertak doorgroeien.

- Ik twijfel alleen, help ik met al dat knippen niet mijn halve boom naar de knoppe? :S
- En is stap 2. eigenlijk nu wel nodig? Misschien dat ik met de huidige takken ook al wel voldoende takken heb voor de vormgeving...
- Oja, en wat gebeurd er wanneer je elk jaar alle (nog niet doorontwikkelde) nieuwe kaarsen afknipt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Backbudding Pinus Parviflora (Witte Den) 10 jaren 11 maanden geleden #19515

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

wes schreef : 2
Bij mij maakt hij gelukkig ook knoppen op plekken zonder naalden. Dit door goed te bemesten.


Ik spreek ook uit eigen ervaring, en tevens uit wat ik uit meerdere workshops en van mentoren heb geleerd.
Goed bemesten leidt bij mijn 2naaldige dennen voor extreem lange naalden. (2-4x zoo groot !!!) Dus dat doe ik niet meer, alleen wanneer de boom nog in de opbouwfase zit. Verder alleen hele lage doseringen N (stikstof) en pas nadat de eerste naalden zijn afgehard.

@Bonsai T:
1. goed plan
2. Je naalden, het loof/groen is de fabriek van de boom. Hier draait hij op. Haal je alle naalden weg, dan kan hij veel minder goed werken. Waarom zou je alle naalden willen afknippen? Wat denk je ermee te bereiken? Ik denk dat je alleen je boom er enorm mee verzwakt en dat hij heel weinig energie heeft om nieuwe knoppen aan te maken, te groeien etc.
3. wanneer ben je van plan dit te doen? als je alleen de oude naalden weghaalt, dan zou je kunnen bedraden en vormen, maar daarna zeker een jaar de boom met rust laten.

-met al dat knippen denk ik dat je enorm veel van de boom vergt, en hij echt zal verzwakken en het nog langer duurt voordat hij goed hersteld. nogmaals, de naalden/het groen is de fabriek. hij heeft het dus nodig om gezond en sterk te zijn.
-dat weet alleen jij. tenzij je een foto post zodat we kunnen zien hoe de vertakking nu is.
-dan verzwak je de boom enorm en jaar achter jaar. werk langzaaaaaaaaaaammmm met dennen..... elke boom heeft af en toe ook rust nodig om zelf zn ding te doen.

Ik heb mei 2012 mijn P.Parv verpot met wortelsnoei. daarna heb ik m alleen maar licht gevoed, bewaterd en wat bescherming in de winter gegeven. verder niets aan/mee gedaan, ook al jeuken mn handen om deze rakker weer te vormen.
Dat gaat pas eind dit jaar gebeuren. dan heeft ie anderhalf jaar rust gehad en is ie flink gezond en in optimale conditie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Backbudding Pinus Parviflora (Witte Den) 10 jaren 11 maanden geleden #19542

  • bakker1985
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 42
  • Ontvangen bedankjes 1
ik ben het niet eens dat 2naaldenden enkel knoppen trugzet waar er nog naalden staan.
het is juist noodzakelijk om naalden weg te halen om backbudding te forceren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Backbudding Pinus Parviflora (Witte Den) 10 jaren 11 maanden geleden #19586

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Ik spreek uit ervaring bakker. Idd je moet wel oudere naalden weghalen om backbudding te promoten. Dat heb ik reeds in een eerdere post hiier vermeld. Maar op plekken waar je nieuwe knoppen wilt, laat je enige naalden staan. Daar komen bij mijn 2naaldigen dan de meeste nieuwe knoppen.
Mocht jij of een ander andere ervaringen hebben, dan hoor ik dat graag.
Af en toe komen er idd op de kale plekken ook 1 of 2 nieuwe knoppen, maar meer op de plekken waar ik wat naalden heb laten staan.
Bij een 5naaldige is het juist andersom. Tenminste dit zijn mijn ervaringen. Uiteraard kun je het er niet mee eens zijn, maar ik vertel hier voornamelijk wat persoonlijke ervaringen zijn, en die vallen niet tegen te spreken.

Ik zal proberen dit jaar er foto's van te maken om te laten zien op welke plekken de meeste nieuwe knoppen komen.

Heb ff wat gegoogled, en het blijkt dat meerderen deze mening van mij delen:
chowazoutleeuw.blogspot.nl/2012/08/pinus...n-andere-dennen.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Backbudding Pinus Parviflora (Witte Den) 10 jaren 11 maanden geleden #19591

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Buiten je eigen ervaring, dea, is dit ook wat over het algemeen als hoofdverschil tussen de twee types dennen wordt opgegeven. Bij de ene haal je naalden weg om daar knoppen te vormen. Bij de ander laat je juist wat naalden staan.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dea

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Backbudding Pinus Parviflora (Witte Den) 10 jaren 11 maanden geleden #19606

  • Laireag
  • Laireag's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 206
  • Ontvangen bedankjes 32
Volgens mij wordt nu van alles door elkaar gehaald. Het artikel waar dea naar verwijst is een vertaling van een artikel van Harry Harrington. In de vertaling is iets essentieels weg gelaten namelijk dat de mugo vergeleken wordt met een Japanse zwarte den niet zomaar elke andere of een witte in het bijzonder. Op die site van HH Daar staat het volgende:


It is at this point that needle-plucking is carried out on a Mugo Pine. However, unlike Japanese Black Pines, Mugo pines backbud from where old needles remain on a branch not where they have been removed (plucked). So, whereas Japanese Black Pines are needle plucked to prompt back budding, the older needles of a mugo are kept in areas where backbudding is required.


Er wordt een vergelijking gemaakt tussen twee dennen die BEIDE 2-naaldig zijn. Namelijk de Japanse zwarte den en de mugo. Bij een Japanse zwarte den en vele andere 2 naaldige dennen groeien dus knoppen op de plekken waar geplukt is. Bij de mugo os dit niet zo. Er wordt niet gerept over de zo genoemde witte/5-naaldige den.

Mijn ervaring is trouwens dat als de takken niet te oud zijn, tot een jaartje of 7, en de boom is gezond en staat in de volle zon, dan maken ze ook verdwaalde knoppen op oud hout.

Groeten
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dea

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren