Onderwerp:

Lente voorbereiding. 10 jaren 2 maanden geleden #29911

  • Jacob
  • Jacob's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 49
  • Ontvangen bedankjes 4
Zoals ik al eens heb gemeld kom ik regelmatig bij workshops met Marc Noelanders. ( 1 maart weer in Rotterdam)
Dit onderwerp is een keer tijdens een workshop ter sprake gekomen.
In juni komt Marc ter gelegenheid van het 25 jarig bestaan van de BV Z-H in samenwerking met Bonsai van het Westen op de eerste dag ( 14-juni) een workshop geven en op de tweede dag ( 15 juni) een demonstatie in Delft.
Als iemand dit Marc tijdes deze dagen vraagt krijg je zeker antwoord. Misschien kan Youri dat doen want die is daar meestal voor Teunis-Jan aanwezig. Die kan dit dan bevestigen.
Ik vind het jammer dat er zoveel in twijfel getrokken wordt, We zitten hier toch niet om elkaar sprookjes te vertellen.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lente voorbereiding. 10 jaren 2 maanden geleden #29913

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
ik denk dat het bij het opbouwen "mooier" lijkt als de takjes in plateaus gevormt worden.. hoewel dit dus inderdaad voor loofbomen minder mooi is als ze in blad staan..

ik probeer mijn loofbomen ook zo natuurlijk mogelijk te laten openwaaieren..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lente voorbereiding. 10 jaren 2 maanden geleden #29915

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165
Beste Jacob.

Als je naar Niels spreekt doel je dan zijn bonsai in zijn eigen topic of naar de bonsai in deze topic?

Wat je zegt over de loofbomen dat de takken anders worden gestyled dan een naaldboom klopt helemaal.
Het voorbeeld dat je geeft vind ik nu niet echt een goed voorbeeld. (te jonge takjes)

De bedoeling bij het bedraden van een loofboom en de onderste takken naar benden door te laten buigen gaat om de ouderdom te weerspiegelen.
De aanzet van de oudere takken zijn meestal horizontaal geplaatst en nadien naar onder toe. (dat zie je ook zo in de natuur) Het uiteinde van de takken komen terug naar boven.

Als ik een boom bedraad denk ik altijd naar hoe de tak er over 3 jaar eruit zal zien.

Bij de Berberis zal de rechterkant verder moeten uitgroeien en sterk worden uitgedund als die verder blijft groeien zoal hij nu gaat. Met de nieuwe groei komt alles automatisch terug hoger te zitten.
Links is het eigenlijk een tak die beetje meer vanachter de boom komt die dan naar voor is gebracht. Deze tak blijft ongeveer deze lengte. Over 3 jaar zal daar sterk worden in gesnoeid dat er een fijnere vertakking wordt verkregen.

De Moerbei heeft een sterke wilde groei die als je het niet controleert het een wirwar van takken wordt die kruisen en recht naar boven groeien.
Deze aanzet van de takken staan eveneens horizontaal licht naar boven gericht.

Beide boomjes hadden zogoed als geen duidelijke eerste vormgeving gekregen. Altijd gesnoeid naar een driehoekige vorm zonde dat er veel draad in is gekomen.
Dit hebben ze nu wel gehad en als die takken een positie hebben kan de verder verfijning beginnen.

Allebei hebben de onderste takken en daarboven weinig takken die de komende jaren zullen moeten groeien voor een dichte kroon te verkrijgen.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is met deze uitleg, want het is niet echt gemakkelijk om alles in tekst te beschrijven.

Groeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lente voorbereiding. 10 jaren 2 maanden geleden #29916

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
jacob, er wordt niets in twijfel getrokken.
ik ben het ook met je eens, dat een loofboom zn takken omhoog laat staan, en een den meer zn takken laat hangen (door sneeuw etc worden deze jaar na jaar wat omlaag gedrukt in de natuur)
Echter vind ik het zeer juist wat Kokedama schrijft:
De hoofdtakken van een loofboom staan wel weer wat meer horizontaal en dat doen we dan ook bij bonsai in een vroeg stadium. Alle nieuwe zijtakjes die zoeken toch vanzelf weer de zon op, dus gaan omhoog staan.

Ik vroeg enkel wie deze "bonsai meester" was.
je had hem meteen bij naam kunnen noemen lijkt me.
Bonsai meester vind ik een wat vaag en subjectief begrip.

Maar dank je voor de bijdrage.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Lente voorbereiding. 10 jaren 2 maanden geleden #29917

  • Jacob
  • Jacob's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 49
  • Ontvangen bedankjes 4
Beste Kokedama

Sorry voor de verwisseling, ik bedoel niet Niels maar geef een reactie op de boompjes in deze topic.
Ook bij jouw opmerking "om de ouderdom te weerspiegelen" merk ik dat er ook hier geen onderscheid wordt gemaakt tussen loofboom en conifeerachtigen, waar dit wel voor geldt.
Ik heb een foto van een boom bijgevoegd die vorige maand op de Noelanders trophy heeft gestaan ( niet van mij hoor)
Ik denk dat daaruit blijk dat jou gedachte over de hangende takken bij een loofboom niet geheel klopt.
Maar, nogmaals, laat iemand dat maar checken in juni bij Marc Noelanders. mijn Intentie is om met liefhebbers op dit forum dat te delen wat ik weet en mensen erop te wijzen dat er volgens kenners zoals Noelanders andere regels zijn.
Het spijt me dat dit door sommige mensen niet geaccepteerd wordt. :(

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lente voorbereiding. 10 jaren 2 maanden geleden #29918

  • Oenes
  • Oenes's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 464
  • Ontvangen bedankjes 122
Hoi Pieter,

Ik vind het allebei hele leuke aparte boompjes. De berberis staat ook nog op mijn lijstje.

Ik weet dat beide bomen nog in een beginstadium zitten. Vraagje over de Berberis: Je geeft zelf al aan een kale voorkant te hebben. Je mist een paar takken. Hoe wil je deze verkrijgen? Ga je enten, snoeien en hopen op nieuwe knoppen?

En ga je na verloop van tijd de luchtwortels verwijderen?

Zomaar wat vragen.

Groet,
Oenes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lente voorbereiding. 10 jaren 2 maanden geleden #29919

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Jacob,

Ik denk dat er enige verwarring ontstaat. en tevens dat je het gevoel hebt dat je opmerkingen, het delen van je kennis etc niet gewaardeerd wordt. Dit is geheel onterecht, want ik iig waardeer dit enorm.

Ik denk dat zowel ik, als Kokedama (als ik voor hem mag spreken??) begrijpen wat je bedoelt, en dat we tevens eigenlijk hetzelfde zeggen als wat jij zegt:

In de foto die je laat zien van Noelanders zie je dat deze boom (stewartia?) ook zn laagste takken bijna horizontaal heeft hangen. Pas de kleinere takjes richting het uiteinde van deze laagste takken, en daarnaast ook de hoger gelegen takken gaan pas meer richting de zon gericht staan.
Ik denk dat deze boom jaren geleden in het begin stadium ook zn lagere takken wat naar omlaag bedraad had staan, met het oog op het toekomst beeld dat nu te zien is.
Was dit in het begin niet gebeurd (dus de laagste/dikste takken niet horizontaal gezet) dan had het vandaag de dag zeker niet als een goede en mooie bonsai uitgezien, want dan stonden alle takken nu nog steeds bijna verticaal recht omhoog, en dan was het geen boom maar meer een struik geweest.
Ook worden takken van loofbomen in een vroeg stadium wat horizontaler gezet en uitelkaar om de simpele reden om ook genoeg lucht en licht binnenin de boom te krijgen voor een betere vertakking, een vollere boom te krijgen en voor de algemene gezondheid van de boom.

Ik hoop dat dit verhaal wat duidelijk is, en dat je dit niet als een aanval of als kritiek naar jou gericht opvat, want deze intentie heb ik iig totaal niet.
Ik waarder je bijdragen enorm en hoop dat wij allen dit in de toekomst nog zeker vaker van je kunnen en mogen verwachten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lente voorbereiding. 10 jaren 2 maanden geleden #29920

  • Jacob
  • Jacob's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 49
  • Ontvangen bedankjes 4
Hallo dea,

Ik vertaal alleen de woorden van iemand die er veel meer van weet en waarvan ik geen moment aan zijn mening twijfel. Je zou deze kunstenaar eens (buiten een demonstatie) aan het werk moeten zien. Ik heb er alleen maar veel baat bij en leer nog iedere keer als ik weer aan een workshop meedoe. Echt, hij verkoopt geen onzin. Ik verheug me nu al op 1 maart als hij weer naar Rotterdam komt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lente voorbereiding. 10 jaren 2 maanden geleden #29921

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
het is niet omdat het een "bonaimeester" is, dat hij altijd gelijk heeft.
veel hangt af van de boomsoort en hoe deze soort voorkomt in de natuur.ikzelf vind ook wel dat een loof- en naaldboom zo natuurlijk mogelijk moet gestyled zijn. echter ben ik het niet eens met een dubbele top. dit stoort dikwijls en is niet altijd goed te vormen. ook al zeggen 100 meesters dat het wel mag. maar dit heeft dan gewoon met mijn persoonlijke smaak te maken.
iedereen heeft een andere visie en de gulden middenweg ligt mss wel ergens in het midden.

maar ik heb zelf al veel de indruk gekregen dat de mens blijkbaar (al dan niet zo bedoeld) de "bonsaimeester" die zij op regelmatige basis spreken of zien, als enige echte aanschouwen. maar ben er zeker van dat dit een beetje eigen is aan de hobby.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lente voorbereiding. 10 jaren 2 maanden geleden #29923

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
nou, als Marc Noelanders deze info deelt tijdens een workshop vertrouw ik er wel op dat dit ter harte genomen mag worden.. tenzij je jezelf reeds beter vindt...

ik denk dat in deze discussie het punt ergens verloren gat tussen de 2 partijen..

JA, de takaanzet van de onderste takken liefst horizontaal.. maar de secundaire, tertiaire,.. vertakkingen mogen steeds wat meer vertikaler komen..
ik denk dat Marc N. je dit ook wel zal zeggen en met voorbeelden zal kunnen aantonen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren