Onderwerp:

"Zomersnoei" Pinus Sylvestris 9 jaren 11 maanden geleden #33419

  • Laireag
  • Laireag's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 206
  • Ontvangen bedankjes 32
Dag forumleden,

Ik ben al een tijdje bezig met bonsai nu en lees zo nu en dan iets wat over verzorging, snoei etc.
Mijn voorkeur gaat uit naar coniferen, vooral pinus en larix.

Ik probeer nu mijn pinus sylvestris zo goed mogelijk te laten "backbudden". Voor mijn japanse zwarte den gebruik ik de Ik noem het hier maar even de "ryan neil" methode. (Uitleg hiervan geeft de beste kerel in een filmpje op youtube)
Maar goed terug naar de sylvestris, deze wordt door dezelfde Ryan Neil besproken in deel 2 van het filmpje net genoemd.

Ik noem deze nu dus even "ryan neil sylvestris" waarbij hij claimt dat je veel backbudding krijgt, in ons klimaat, als je de nieuwe knoppen laat uitgroeien tot scheuten en deze vervolgens wat laat afharden en voor de echte zomer begint ze snoeit. Einde lente.

Op internet kom ik ook nog een wat andere metode tegen, deze is volgens mij een beetje de standaard en die gebruikte ik al, ik noem hem hier voor het gemak "karamotto methode" van Hans van Meer, waarbij de nieuwe scheuten worden gesnoeid nog voordat ze echt zijn afgehard. Midden lente.

Nu kom ik ook nog de "harrington methode" van Harry Harrington tegen die in prinicpe de neiwe scheuten laat zitten tot ze zijn afgehard en in tegenstelling tot de ryan neil sylvestris methode snoeit harrington ze pas terug als de zomer eigenlijk over zijn hoogtepunt heen is, dus ergens in augustus.

Alledrie de methode claimen maximale backbudding en ik vroeg me af wat jullie ervaringen hierin zijn.
Een beetje simpele redenatie zou kunnen zijn dat het dus niks uitmaakt aangezien alle drie de heren gezonde mooie bonsai hebben. Maar nogmaals jullie ervaringen redenaties.

Zelf snoeide ze ik altijd in het voorjaar, karamotto methode, die leek mij logisch gezien het feit dat coniferen apicaal dominant zijn en dus ongesnoeid vooral knoppen maken aan het eind en als je de scheuten dus niet snel snoeit je vooral knoppen krijgt op het eind, waarom zou de boom knoppen naar binnen toe aanmaken als je niet snoeit?

Ryan Neil claimt dat gezonde sterke takken aan coniferen backbudden en dat je ze dus daarom later terugsnoeit, maar waarom dan voor de zomer en niet erna zoals harrington....

Ik kan er niet goed bij, er moet eenn logica zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

"Zomersnoei" Pinus Sylvestris 9 jaren 11 maanden geleden #33420

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik heb zelf dit jaar besloten Harry's methode te proberen. Mijn redenatie, waarom dat zou moeten werken:

- Een boom zet knoppen in verhouding tot de sterkte van takken (dat is de reden waarom sommige takken 1 en andere some wel 7 eindknoppen maken)
- Meer loof = meer energie

Boom laten uitgroeien: Veel loof = veel energie => Meer knoppen.

Dat een plant apicaal dominant is zegt meer iets over waar de plant, indien ongeremd, maximaal gaat groeien. Niet zozeer waar knoppen kunnen komen (Carpinus is ook apicaal dominant, zoals de meeste planten. Maar bij snoeien van de top gaat de onderkant exploderen)

Maar weten doe ik het ook niet.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Laireag

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

"Zomersnoei" Pinus Sylvestris 9 jaren 11 maanden geleden #33421

  • Laireag
  • Laireag's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 206
  • Ontvangen bedankjes 32

leatherback schreef :
Dat een plant apicaal dominant is zegt meer iets over waar de plant, indien ongeremd, maximaal gaat groeien. Niet zozeer waar knoppen kunnen komen (Carpinus is ook apicaal dominant, zoals de meeste planten. Maar bij snoeien van de top gaat de onderkant exploderen)
.


Dit is een goeie, de sterkste knoppen zitten of boven of aan de buitenkant, maar het zegt inderdaad niet perse dat er geen knoppen meer naar binnen worden gemaakt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

"Zomersnoei" Pinus Sylvestris 9 jaren 11 maanden geleden #33431

  • rravenho
  • rravenho's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 504
  • Ontvangen bedankjes 218
Een plant maakt hormonen in een aantal soorten.
Een ervan is auxine en dit wordt als signaalhormoon in de plant gebruikt.
Jong loof maakt meer auxine dan oud loof.

Wanneer je op het hoogst van de sapstroom de teruglevering van deze auxines reguliert, verstoort als het ware,
dan reageert de plant daarop.
Neem je de nieuwe groei, het jonge loof, sterk weg dan verminder je de stroom auxine terwijl de plant maximale energie in zijn vaten heeft.
De plant reageert dan door nieuwe knoppen aan te maken.
De hoeveelheid nieuwe knoppen die een plant maakt hangt van veel zaken af. Onder andere:

- Hoe gezonder des te meer knoppen.
- Hoeveel energie heeft de plant in zich en kan hij gebruiken.
- Hoeveel EN hoelang krijgt de plant licht en warmte.

Wanneer je een zonnig en lang seizoen hebt kunnen de knoppen die nu gevormd worden nog open gaan. Deze groei maakt zelf ook weer knoppen voor volgend jaar. Wanneer het seizoen niet voldoende zonuren heeft, of je snoeit later, dan zullen er minder knoppen gevormd worden en deze zullen pas volgend jaar gaan groeien.

Maar let op de ene den is de andere niet. Een sylvestris is anders dan een nigra/nigra of een parvi.
(de genoemde technieken zou ik op een parvi niet toepassen)
Zorg er bij een sylvestris of nigra altijd voor dat er een aantal naalden of een looftoef blijft staan op de gesnoeide tak.
Snoei van enkel de nieuwe kaars zorgt voor knoppen aan het einde van de tak. Dieper terug snoeien in de oude naalden resulteert in knoppen die verder op de tak terug gaan. Snoei ook altijd haaks op de tak.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

"Zomersnoei" Pinus Sylvestris 9 jaren 11 maanden geleden #33453

  • Laireag
  • Laireag's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 206
  • Ontvangen bedankjes 32
Rrravenho, bedankt voor deze uitleg. Stofwisselings regulatie in een organisme , plant in dit geval, is een complex geheel en vaak moeilijk te koppelen aan handelingen van buitenaf, snoeien hier dus. De uitleg geeft wel een aardige onderbouwing voor vroeg of laat snoeien, nuttige info.

Zou je misschien nog kunnen laten doorschemeren wat je zelf doet, of ooit hebt gedaan om dennen, sylvestris bedoel ik dan specifiek, want inderdaad de ene den is de andere niet, om deze te laten backbudden.

Btw, ik ben zelf niet een hele actieve poster hier, maar ik had toch gedacht dat meer mensen op dit forum wel dennen zouden hebben die ze dus zullen snoeien aangezien we mu eenmaal bonsai aan het doen zijn.
Eigenlijk had ik gehoopt op een beetje een discussie/bespreking/ ervaring zomersnoei dennen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

"Zomersnoei" Pinus Sylvestris 9 jaren 11 maanden geleden #33457

  • rravenho
  • rravenho's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 504
  • Ontvangen bedankjes 218
Ik snoei op het weer, niet op de kalender.
Vorig jaar bv. was het een erg slecht zon jaar. Bijna niet mogelijk om zwarte dennen fatsoenlijk te snoeien.
Sylvestris is binnen 24 uur na snoei al bezig om nieuwe knoppen te maken.
Dus die kunnen met wat minder tijd toe.

Bij voorkeur snoei ik een sylvestris in deze tijd. Maar dit is afhankelijk van de boom en hoever deze is.
Ik snoei dan terug tot ver in de naalden van vorig jaar of twee jaar terug.
Afhankelijk wat mogelijk en wenselijk is.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Laireag

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

"Zomersnoei" Pinus Sylvestris 9 jaren 11 maanden geleden #33461

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Ik heb voorheen (laten we het voor nu maar even zo noemen) de Hans van meer manier geprobeerd. Kreeg wel wat backbudding maar voor mij niet genoeg. Dit jaar heb ik de Ryan Neil manier geprobeerd. Het is nog wachten op de backbudding maar ik laat het je weten.
Wat je overigens wel moet weten, is dat Hans van meer in NL woont en dus meer ervaring heeft met bomen in ons klimaat dan ryan Neil.
Daarnaast heeft Ryan heel veel ervaring met Japanse inheemse dennen, zoals de witte, rode en zwarte. Hij heeft vrijwel geen ervaring met sylvestris en mugo aangezien die niet zoveel voorkomen in zowel Japan als Oregon (us).
Hij geeft dus wel adviezen over deze soorten, terwijl hij er persoonlijk weinig ervaring mee heeft.
Ik dacht, ik heb de een geprobeerd, laat ik ook de ander proberen om te zien wat voor mij de beste resultaten geeft.
Ik ben benieuwd en houd je op de hoogte.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Laireag

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

"Zomersnoei" Pinus Sylvestris 9 jaren 11 maanden geleden #33462

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik neem aan dat je dit stukje ook kent, hoewel het in het engels is, geeft het voor mij wel een duidelijk beeld. Hoe je wat op welk moment doet, dat moet je vervolgens zelf bepalen. Meerdere mensen, met fatsoenlijke ervaring, gebruiken zoals je gemerkt hebt, verschillende technieken. Eea is sterk afhankelijk van de standplaats _ verzorging die je de boom geeft.

www.adamsbonsai.com/pine_foliage.pdf
De volgende gebruiker (s) zei dank u: JoanTjonSienKie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

"Zomersnoei" Pinus Sylvestris 9 jaren 11 maanden geleden #33463

  • Laireag
  • Laireag's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 206
  • Ontvangen bedankjes 32
Bedankt voor de respons heren. Die pdf heb ik inderdaad al eerder gezien en gelezen van voor naar achter. Alsnog bedankt voor het erop wijzen leatherback.

Nen benieuwd naar het resultaat van de aanpak van ryan neil op sylvestris dea. Ik denk dat ik mijn zomersnoei, net als leatherback, in de nazomer ga uitvoeren. Meestal is het hier in nederland in augustus, september, october de laatste jaren nog best warm en zonnig en meer dangenoeg tijd om te backbudden als ik rravenho mag geloven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

"Zomersnoei" Pinus Sylvestris 9 jaren 10 maanden geleden #33511

  • rravenho
  • rravenho's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 504
  • Ontvangen bedankjes 218
De tijd om knopjes te zetten is er wel. Het zullen er minder zijn en ze zullen pas volgend seizoen open gaan.
Hier een voorbeeldje van snoei op een sylvestris.



de tak waar het om gaat.



De tak na snoei



Dit komt eraf

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts