Onderwerp:

Startmateriaal verkregen op een bijzonder manier! 12 jaren 8 maanden geleden #3772

  • Glenn
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 97
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

denet bij mensen voor de deur aangebeld, of ik deze 2 exemplaren kon kopen, ik zag hier veel potentie in!

Bijzonder genoeg zeiden ze dat ik ze mog hebben, ze vonden het zo leuk een jonge knul met bonsai als hobby.

wie kan mij vertellen wat ik moet doen, naar mijn idee zijn dit top exemplaren !

ze staan al 15 jaar in deze pot, omdat de vrouw ze als klein boompje heeft gekocht!

Gr Glenn,

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Laast bewerkt: Post by Glenn.
Discussie gesloten.

Re: Bijzonder 12 jaren 8 maanden geleden #3774

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Nou, hier mag je blij mee zijn!!:cheer:
Wees die mensen maar dankbaar dat je ze zo mocht meenemen.
Heel mooi materiaal om wat leuks van te maken op termijn.
Moeilijk om zo te zeggen wat de beste manier van aanpak is.
Eigenlijk moet je zo'n boom voor je hebben staan om het goed te kunnen bekijken.;)
Goed bemesten is denk ik wel nodig na 15 jaar in dezelfde pot.
Kijk ook eens na hoe de toestand van de grond is waar ze in staan.
Veel plezier ermee i.i.g.
Discussie gesloten.

Re: Bijzonder 12 jaren 8 maanden geleden #3775

  • Glenn
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 97
  • Ontvangen bedankjes 0
Ja, ik ben er zeker blij mee!

Kijk bijvoorbeeld dit exemplaar op marktplaats. Kost 400 euro..

link.marktplaats.nl/470530107

vergelijk het even met mijn den die over de grond loopt...
Er groeien zelfs kleine denneappels aan.

Ik ga het op mijn gemak bekijken, 2 grote schalen aanschaffen en in nieuwe grond zetten. Het lijkt mij dat ze na 15 jaar wel overgeplaatst kunnen worden in een bonsai schaal of niet ? moet ik nog wachten op een bepaald tijdstip ?

Dan mooi bedraden etc !

Welke 2 dennen heb ik precies ?

Gr Glenn,
Laast bewerkt: Post by Glenn.
Discussie gesloten.

Re: Bijzonder 12 jaren 8 maanden geleden #3778

  • Oscar
  • Oscar's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 749
  • Ontvangen bedankjes 377
Even een korte tip: probeer in het vervolg svp om een wat beter beschrijvende titel te kiezen ('bijzonder' is wel erg vaag!). Bedankt!
Discussie gesloten.

Re: Bijzonder 12 jaren 8 maanden geleden #3786

  • Glenn
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 97
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

ik zal de titel veranderen.

Ik dacht juist het is een titel die de lezer nieuwschierig maakt...
Discussie gesloten.

Re: Bijzonder 12 jaren 8 maanden geleden #3787

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
PRobeer anders deze bomen mee te nemen naar een workshop in het voorjaar. Dan kan je kenners er goed naar laten kijken en je laten adviseren wat de mogelijkheden zijn.
Dat zou ik denk ik hebben gedaan. Het is echt super mooi materiaal.
Discussie gesloten.

Re: Startmateriaal verkregen op een bijzonder manier! 12 jaren 8 maanden geleden #3788

  • Glenn
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 97
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

dat zou ik graag willen, maar ik ben niet lid van een vereniging..!

Ik weet niet of ik er dan kan komen...

Gr Glenn,
Discussie gesloten.

Re: Startmateriaal verkregen op een bijzonder manier! 12 jaren 8 maanden geleden #3792

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
bij de meeste verenigingen mag je zo eens binnenlopen, gewoon even uitzoeken wanneer en waar er 1 bij jou in de buurt een bijeenkomst heeft.

die advertentie van marktplaats is wel zwaaaar overdreven qua prijs.
Die gast heeft wel mooie bomen staan, maar velen zijn zeker niet de prijs waard die hij ervoor vraagt, maar dat terzijde.

Zo te zien heb je 2 pinus mugos.
Komt veel voor in NL.
Mooie bomen van te maken, maar vergen wel veel geduld, zoals de meeste naaldbomen.
Vooral die op foto 1 heeft zeer veel potentie en leent zich uitstekend voor een Sokan oftwel, dubbelstam.
Met de rechtertak als hoofdstam (grootste/hoogste) en de linkerstam/tak als "dochter".

tenminste dat is wat IK ervan zou maken, zo aan je foto's te oordelen.
Maar idd, eigenlijk zou je (ik/iedereen) de boom in het echt moeten zien om een mooie, geschikte stijl en voorkant etc te bepalen.
ik zie bijv. nu niks van de wortelvoet/nebari.
Hij ziet er verder erg gezond uit.
prima materiaal om een bonsai van te maken.

ben erg benieuwd naar de progressie van deze bomen,
houd ons maar op de hoogte met af en toe een foto ;)
Discussie gesloten.

Re: Startmateriaal verkregen op een bijzonder manier! 12 jaren 8 maanden geleden #3794

  • Glenn
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 97
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

Ik heb beide bomen uit de pot gehaald en de wortel wat los gehaald, en de oude aarde er tussen vandaan. Ook een héél klein gedeelte van de wortels weg gesnoeit.

Aangevuld met nieuwe aarde en terug gezet in de pot. Ik zou ze graag in een bonsai schaal/pot overzetten. maar ik weet niet of dit kan ?

De dubbelstam heb ik bedraad en hier en daar wat takjes weg geknipt. Wat vinden jullie er van ? Ik vond de rechter tak mooier uitkomen als ik hem naar beneden boog, dan omhoog? Is dit raar, of ook een bepaalde stijl?

En wat betreft de 2e boom, iemand enig idee wat daarvan te maken?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Discussie gesloten.

Re: Startmateriaal verkregen op een bijzonder manier! 12 jaren 8 maanden geleden #3796

  • Glenn
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 97
  • Ontvangen bedankjes 0
Toch maar wel omhoog gezet, kreeg ineens een ingeving haha!

op de foto komt hij alleen net niet mooi uit! Erg vreemd, ik heb dit wel vaker met foto's maken van bonsai. In het echt zie je duidelijk verschillende lagen in de boom en zit er een duidelijke structuur in.

Het enige waar ik over twijfel is om de boom nog rechter omhoog te zetten, alleen dan komen de naalden tegen de ander takken aan, en lopen ze dus door elkaar. En ik vind het mooier als het 2 ''aparte boompjes vormen'' met een duidelijk leegte tussen de twee in. Maar wie weet is dit nou juist net niet de bedoeling en moeten ze een geheel vormen. Ook heeft de kleine stam alleen takken aan de rechter kant, dus geen takken die richting de hoofdstam groeien.... Zou dit wel moeten?

Op de foto zie je met rode lijnen wat ik bedoel, zouden daar takjes moeten groeien?

hier en daar zitten ook hele lichte naaldjes, tegen het gele aan, wat moet ik hiermee doen ?

En sommige takjes heb ik weggeknipt, bijvoorbeeld als de twak twee zijscheuten heeft, dan knipte ik de middelste weg. Ook overdreven grote naalden heb ik een beetje weg gehaald!

Net zoals bij die ander den,daar zijn flinke delen van de tak begroeid met naalden, moet ik die ook gedeeltelijk er af halen ?

Ik had misschien een idee bij de boom, dat was om alle takken 1 kant op te zetten, zodat het lijkt alsof hij door de wind zo is gegroeit!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Laast bewerkt: Post by Glenn.
Discussie gesloten.
Inloggen Registreren