Onderwerp:

Re: Startmateriaal verkregen op een bijzonder manier! 12 jaren 8 maanden geleden #3797

  • Glenn
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 97
  • Ontvangen bedankjes 0
Bovenstaand bericht is bewerkt + nieuwe foto's
Discussie gesloten.

Re: Startmateriaal verkregen op een bijzonder manier! 12 jaren 8 maanden geleden #3801

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

Glenn schreef : Ik heb beide bomen uit de pot gehaald en de wortel wat los gehaald, en de oude aarde er tussen vandaan. Ook een héél klein gedeelte van de wortels weg gesnoeid.

Aangevuld met nieuwe aarde en terug gezet in de pot. Ik zou ze graag in een bonsai schaal/pot overzetten. maar ik weet niet of dit kan ?


Ik hoop wel dat je OOK wat van de oude aarde terug hebt gedaan, en dan met name de schimmels (witte spul meestal onderin)
Deze schimmels hebben dennen echt nodig om te overleven.

In een bonsai schaal zetten kan in principe altijd wel, maar realiseer je wel, dat een boom in een kleine, lage bonsai schaal nog minder snel groeit.
ik zou dus nog enkele jaren wachten met deze bomen in hun schaal te zetten.
Dat doe je meestal als je boom al redelijk tegen de eindfase is, dus dat de stijl en structuur er duidelijk inzit etc.

Ik zou de takken die je hebt bedraad ook meer laten "kronkelen" als het ware.
Nu zijn ze nog vrij recht. Als je ze buigt en laat kronkelen, dan kun je ze ook veel dichter naar de stam brengen en kun je mooie loofplateus maken.
Dan als je dat hebt gedaan, kun je nog alle naalden die omlaag groeien eraf halen, zodat het geheel nog mooier lijkt.

Dank voor het delen van je boom !
en succes met de progressie
Discussie gesloten.

Re: Startmateriaal verkregen op een bijzonder manier! 12 jaren 8 maanden geleden #3802

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
NOgmaals raad ik je echt aan om eens te zoeken naar een bonsailiefhebber in de buurt of een vereniging. Je kan dan veel over pinussen leren. Het is, voor mij, nooit een makkelijke boom gebleken. Heb veel geduld. Dat is de beste tip die ik je kan geven op dit moment. Verpot nu niet meer. Dat kan pas wer in het najaar of in het vroege voorjaar. Daarbij moet je rekening houden met de hoeveelheid wortels die de plant nu heeft en die er in de pot passen en dat nog in verhouding met de hoeveelheid groen die de boom heeft. Ook moet je rekening houden met de schimmel waarmee de boom in symbiose leeft.
Ik snap dat je er direct mee aan de gang wilt gaan. Zou ik ook willen. Maar heb geduld en kijk eens of er een vereniging in de buurt van jou zit. Dat is echt de moeite waard. Het is prachtig materiaal. Het zou zonde zijn als het door een vergissing mis zou gaan.... Snappie?
Geniet er alvast van in je hoofd hoe het zou moeten worden volgens jou. Maak tekeningen en bekijk andere pinussen. Misschien dat je wat kan vinden dat hoort bij jouw bomen.
Succes!
Discussie gesloten.

Re: Startmateriaal verkregen op een bijzonder manier! 12 jaren 8 maanden geleden #3803

  • Glenn
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 97
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,


dat van de schimmels en wortels snoeien in verhouding was mij al bekend. Dat heb ik dus ook gedaan.

Verder heb ik een andere passie/leefwijze, dat is valkerij. Het jagen met roofvogels. Bonsai is een hobby wat ik graag doe, ik vind het leuk om mooie bomen te hebben, maar dit is geen must. Ze hoeven niet persé volgens het boekje te zijn er mogen foutjes inzitten ! Het hoeft voor mij niet zo sireus als de valkerij waar ik mee bezig ben. Bonsai zal dat ook niet kunnen worden, want bonsai net zo sireus beoefenen als de valkerij... daar is geen tijd voor. Maar nogmaals, ik probeer ze zo mooi mogelijk te maken, maar ergens houdt het voor mij op en wil ik het niet helemaal uit de hand laten lopen.

Lid worden van een vereniging zal ik dus wrsch niet doen, wat ik voor valkerij dus wel doe. Stage lopen, apsirantenavonden etc.

Bij bonsai vind ik het leuk te leren via filmpjes op youtube, dit forum en misschien is een keer bij een liefhebber thuis.

Ik vind het wel heerlijk om er mee bezig te zijn, gereedschap setej er naast. boom op een tafeltje, koffie erbij en dan de boom vormen.

Gr Glenn,
Laast bewerkt: Post by Glenn.
Discussie gesloten.

Re: Startmateriaal verkregen op een bijzonder manier! 12 jaren 8 maanden geleden #3804

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
Zo kan het inderdaad ook. Ik zelf ben heel bevlogen van de hobby en ik wil het, naar mijn eigen inzicht, zo mooi mogelijk maken. Fouten en regeltjes breken hoort daarbij. Persoonlijk vind ik hte altijd zonde als er (vooral ook bij mijzelf) mooi materiaal kapot gaat door te weinig kennis. Dat is me iets te vaak gebeurd. Ook tijdgebrek is mij zeer bekend (4 kinderen, 4 katten, een hond, een echtgenote, een stel gitaren) en daarom misschien mijn reactei op die manier.
Geniet er vooral van!Doe ik ook ;)
Discussie gesloten.

Re: Startmateriaal verkregen op een bijzonder manier! 12 jaren 8 maanden geleden #3805

  • Glenn
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 97
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

Ja tuurlijk. Ik vind het ook echt zonde als dit nu dood zou gaan, of het is zonde voor je portomonnee. Maar daar blijft het dan ook bij, het is niet zo dat je met levende dieren werkt, die voelen angst, pijn, honger etc.

Vandaar dat ik me niet geroepen voel, om hier m'n leven op te richten. Ik vind het leuk voor erbij en probeer het zo goed mogelijk en zo mooi mogelijk te doen. Maar niet met al te veel inspanning. ( paar uur bedraden, hardstikke leuk om te doen, maar elke week een curcus volgen dat dan weer niet ) Beetje op die manier bedoel ik het !

Gr Glenn,
Discussie gesloten.

Re: Startmateriaal verkregen op een bijzonder manier! 12 jaren 8 maanden geleden #3806

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

Glenn schreef : het is niet zo dat je met levende dieren werkt, die voelen angst, pijn, honger etc.


hee, hee, heee !!!!
Ieder zn ding, interesse en hobby,
maar pas op wat je zegt:
Bomen zijn OOK levende wezens, net als mensen en dieren dat zijn!!
Bomen kunnen ook honger lijden (te kort aan water, voedingstoffen) ze kunnen ziek worden en ja, ook sterven.
En het is ook bewezen dat ze reageren om menselijke interactie.

Vandaar dat ze ook net zoveel aandacht vergen als bijvoorbeeld valken, honden of katten.
Discussie gesloten.

Re: Startmateriaal verkregen op een bijzonder manier! 12 jaren 8 maanden geleden #3807

  • Glenn
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 97
  • Ontvangen bedankjes 0
En dit maakt dan het verschil tussen mensen waarvan bonsai hun hobby is, of bonai hun leven haha !

Gr Glenn,
Discussie gesloten.

Re: Startmateriaal verkregen op een bijzonder manier! 12 jaren 8 maanden geleden #3808

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
hahaha,
Bonsai is niet mijn leven hoor, gewoon een hobby,
maar ik heb gewoon respect en liefde voor natuur in al haar facetten, dus voor ALLE levende wezens op aarde, en daar horen ook bomen en planten bij, voor MIJ althans !

En in mijn beleving zouden meer mensen respectvoller met de natuur om moeten gaan, en zich moeten realiseren dat het levende wezens zijn.

We kunnen nog veel van de natuur leren. Ze is ouder dan wij ooit zullen zijn, ze is krachtiger, altijd in balans, ze geeft leven maar kan het net zo hard nemen. De mens is echter zo arrogant dat we denken boven alles te (kunnen) staan, maar de natuur laat ons vaak genoeg weten wie er werkelijk de baas van deze planeet is.
Kijk maar eens naar alle natuur"rampen" van de afgelopen jaren/eeuwen.
Discussie gesloten.

Re: Startmateriaal verkregen op een bijzonder manier! 12 jaren 8 maanden geleden #3809

  • Glenn
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 97
  • Ontvangen bedankjes 0
Amen :blink:
Laast bewerkt: Post by Glenn.
Discussie gesloten.
Inloggen Registreren