Onderwerp:

Re: mijn bonsai boompjes 12 jaren 3 maanden geleden #5617

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

bonsai1.2 schreef : ik probeer juist apart en origineel te zijn :P ik heb 2 foto's op internet gevonden die mijn ideeën voor mijn bonsai's weerspiegelen


Uiteraard mag je zo apart, creatief en origineel zijn als je wilt.
Ik gaf enkel advies over hoe het doorgaans gaat met bonsai, en dat is toch het proberen te kopiëren / evenaren wat de natuur ons biedt. Dus een zo'n realistisch mogelijk beeld te scheppen.

Er bestaan idd bomen in treurvorm, net zoals op je foto, maar dit lijkt een treurwilg te zijn en niet een beuk.
Er zijn dus ook wel bonsai Salix (treurwilg) of bonsai betulas (berken) ook in treurvorm. Maar beuken groeien niet op deze wijze. Vandaar dat je dat bijna nooit als bonsai ziet.

Het is alsof je een appel hebt, en daar maak je de vorm van een banaan van:
heel erg origineel, maar ook meteen onnatuurlijk en licht ongeloofwaardig.

maar nogmaals, het is idd wel erg origineel en creatief, maar mocht je met zo'n boom naar een show of tentoonstelling gaan, dan zal hij om die reden niet veel punten scoren > onnatuurlijk !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Re: mijn bonsai boompjes 12 jaren 3 maanden geleden #5622

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Dea ik ben het grotendeels wel eens met wat je schrijft maar er is imo toch niks op tegen om zelf wat te experimenteren?
De TS is een beginner er wil een eigen draai aan z'n boompjes geven.
Ik denk toch dat ooit velen op een dergelijke manier zijn begonnen met wat boompjes.
En zeg nou zelf, datgene wat je al dan niet bereikt met probeerseltjes is toch een hele goed leerschool!
Een Beuk heeft zoals eerder al werd opgemerkt geen treurvorm zoals b.v. de Treurwilg en aanverwante soorten, maar in de bossen rondom mijn woonplaats vertonen de aldaar groeiende Beuken toch echt wel groei die enigszins doen denken aan "treurbomen".
Beuken met horizontaal en veelal zelfs duidelijk neerwaarts groeiende takken, dus met wat kunst en vliegwerk zou Bonsai1.2 van z'n boompjes een dergelijk exemplaar kunnen maken.
Ach en als je er zelf voldoening uit kan halen heb je shows of tentoonstellingen toch ook niet nodig! ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: mijn bonsai boompjes 12 jaren 3 maanden geleden #5630

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
hoi hank
bedankt voor je positieve antwoorden
maar volgens mijn vader die al 20 jaar hovenier is bestaan er wel degelijk meer treur boomsoorten.
mocht je tijd hebben
kijk een keer bij van den berk onze grootste boom kweker van europa
gevestigd in nederland.( www.vdberk.nl )
zo is er een fagus sylvatica 'Pendula' of 'Pendula Pupurea' de laatste is de rode vorm.
wat inderdaad minder bekend Fraxinus exselsior 'Pendula' of een Gleditsia soorten
zo kan mijn vader je nog veel meer doorgeven.
maar als je de cascade stijl bekijkt is heel mooi
maar pinus groeien niet van nature zo en cryptomeria ook niet.
eigenlijk
maar eigenlijk wel een leuke discussie.
misschien opent hierdoor een nieuwe bonsai stijl
DE MORDERNE CULTUUR VARIËTEITEN BONSAI
met boomvriendelijke groetjes de beginner

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by GiovanniKooreman.

Re: mijn bonsai boompjes 12 jaren 3 maanden geleden #5632

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Hey bonsai 1.2,

Geen dank hoor!
Ik heb de site van die bomenkweker inmiddels even bekeken.
Ook meteen maar even gegoogled op o.a. Fagus sylvatica en de andere soorten die je hier noemde.
En idd je hebt gelijk, de Beuk komt wel degelijk voor in treurvorm!! :cheer:
Als bonsai zie je ze echter meestal als rechtopgaand of gebogen opgaand of hellend.
Maar er is nou i.i.g. dus niets meer wat je tegenhoudt om je beukeboompjes in treurvorm te gaan stijlen! ;) Succes ermee!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: mijn bonsai boompjes 12 jaren 3 maanden geleden #5633

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Foto's van treurbeuken zijn te zien op www.neerlandstuin.nl
Klik op de knop bomen in het menu linksboven en de bomenlijst met o.a. de Beuk verschijnt.
Scroll naar beneden en ziedaar de foto's van de Treurbeuk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: mijn bonsai boompjes 12 jaren 3 maanden geleden #5634

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
Ik sta verstomd van de foto's... nooit eerder gezien.
Ik hoop dat t je lukt, maar vrees dat het moeilijk word ze zo te manipuleren.
Waarom niet die variëteit aanschaffen en een bonsai van maken???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: mijn bonsai boompjes 12 jaren 3 maanden geleden #6014

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
ik ben gister even door de plantsoen van leiden gefietst en lanks de burcht op het plantsoen staan de mooiste bomen van leiden en 2 treurbeuken omdat ze nu lekker kaal zijn :P heb ik de takken structuur een beetje bekeken en bij de burcht staat ook een mooie treur beuk ben ik ook even heen geweest en goed gekeken erom heen dus ik heb allemaal mooie en goeie ideeën voor mijn treurbeuk bonsai gr bonsai1.2

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: mijn bonsai boompjes 12 jaren 3 maanden geleden #6023

  • crataegus
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 142
  • Ontvangen bedankjes 4
ik volg zelf ook eerder de mening van leather en dea.

Gezien het hier een bonsaiforum is, en je jezelf eigenlijk wel wat moet verplichten om 'bonsai' te denken dan :)

wat die 'natuurlijke' treurvormen betreft, wel de voorbeelden die opgesomd worden, sjah, hoe 'natuurlijk' is dat he? Vele horen gewoon thuis in het oneindige rijtje cultivars en variëteiten, ingegeven vanuit de zucht naar steeds maar het nieuwe willen uitvinden in kader van zoveel mogelijk verkopen. Origineel, dat weet ik dus niet. Het gevolg is ook dat onze tuinen volstaan met soms afschuwelijke monsters (vergeef me), temidden van soms landelijke mooie landschappen.

Op zich niets op tegen, ach er is al honderden jaren tuincultuur, maar beetje het bos door de bomen blijven zien is denk ik ook niet slecht. Origineel, dat weet ik dus niet.

Moest er vraag naar zijn (ooit komt het nog wel zover als men zich verveelt) zouden ze waarschijnlijk wel beuken in banaanvorm kunnen kweken hoor, de fagus chiquita? Of je dat de newstyle bonsai kunt noemen, mja, misschien ludiek, maar ik zou de natuur niet vol bananenbeuken willen zien :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: mijn bonsai boompjes 12 jaren 3 maanden geleden #6028

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hoi Bonsai1.2. Heb je gekeken naar de opbouw van de kroon? In mijn eerdere post maakte ik al een opmerking: Dat er waarschijnlijk een duidelijke structuur is die de takken ophoog houden met hunnere takken die afhangen. Dat is tenminste wat ik in de buurt bij treurvarianten zie.

Wat betreft origineel.. Voor beuken wellicht. Maar de noelanders had een treurwilg als winner.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: mijn bonsai boompjes 12 jaren 3 maanden geleden #6033

  • crataegus
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 142
  • Ontvangen bedankjes 4

leatherback schreef : Wat betreft origineel.. Voor beuken wellicht. Maar de noelanders had een treurwilg als winner.


de salix babylonica is nu eenmaal ook een 'originele' soort (van nature), in zijn thuisland china, niet? ;). Daar zie ik idd niet veel verkeerds mee :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren