Onderwerp:

Taxus uit haag 4 jaren 1 maand geleden #83864

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik heb ergens een taxushaag gevonden die ik mag uitdoen.
Ik had dit reeds gepost in een ander topic, maar maak er even een apart topic van.
Zo kan ik wat gerichter raad vragen en misschien is het ook voor anderen interessant om de evolutie te volgen.

De haag bestaat slechts uit 4 of 5 planten die heel gespreid gegroeid zijn.
Ik heb er reeds één van uitgegraven, wat me meer dan een uur tijd heeft gekost.

Ik heb veel topics op dit forum gelezen die over uitgegraven taxus gaan. Hieruit blijkt dat na het oppotten de taxus eerst veel nieuwe groei moet vertonen (10 à 15 cm in een jaar) om verder te gaan vormen. Dit is het teken dat de taxus aangeslagen en gezond is. Dit zou gemiddeld na 2 jaar zijn. Groei van het eerste jaar komt uit reserves en is dus geen teken dat het oppotten goed gelukt is.
Hierbij werd ook steeds de raad gegeven om de stammen nog niet in te korten, maar eerst te laten herstellen. In een bepaald topic zag ik dat de taxus na 2 jaar herstel dan voornamelijk loof had aangemaakt aan de uiteinden van de stammen en dat de topicstarter dan ging inkorten om daarna pas nieuwe takken te gaan kweken lager op de stammen.
Zou het in dat opzicht een goed idee zijn om de delen die ingekort moeten worden nu al in te korten om backbudding te stimuleren en de delen die later verwijderd zullen worden nu te laten doorgroeien om de boom te laten herstellen?

Taxus verdraagt geen te natte wortels. Een mogelijke oplossing hiervoor is hen onder een afdak plaatsen en slechts te bewateren indien nodig, maar die mogelijkheid heb ik niet.
Bij sommige planten heb ik een bepaald kattengrind (van Aveve) onder het substraat gemengd. Ik merk dat de mengsels waaronder ik veel van dit kattengrind gemengd heb sneller uitdrogen dan de anderen. Als je deze bewatert, hoor je een soort van sissen. Zij nemen veel water op, maar laten het blijkbaar ook snel terug los.
Zou het een goed plan zijn om de taxussen in mengsels te zetten met een groot aandeel van dit kattengrind?
Verder heb ik zeoliet, lava en turf liggen. Zeoliet blijft vrij lang vochtig heb ik de indruk.

Deze stronk bestaat uit meerdere stammen die onder de grond samen komen. Ik zou daarom graag naar de wortelvoet zoeken door wat dieper te graven. Maar dan zullen er waarschijnlijk wel wat hoger gevormde worteltjes moeten verwijderd worden. Kan ik dit al doen?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Panda.

Taxus uit haag 4 jaren 1 maand geleden #83865

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Nog vergeten te vragen: Hoe groot moet de bak of kuip best zijn om hen in te zetten?
Is dit voldoende als de kluit er in past? Of laat ik best wat ruimte voor uitbreiding van de wortels?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 4 jaren 1 maand geleden #83866

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Taxus loopt heel makkelijk uit op oud hout. Je kan van een kale stam vertrekken, er zullen teveel uitlopers opkomen en daarna kan je dan gaan selecteren.
Taxus heeft graag water maar staat niet graag met constant natte voeten. Een goed drainerend grondmengsel dus.
Je mag dus zwaar snoeien en laat hier en daar een takje staan.
De boom in een pot zetten waar de kluit gewoon in past, moet niet veel groter zijn, Wortelkluit ook hoofdzakelijk al uitkammen, zodat hij haarwortels kan maken kort bij de stam.
Na één jaar staat een nagenoeg kale stam terug vol met uitlopers, zoals op de foto.
Groeten Luc.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 4 jaren 1 maand geleden #83870

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Er zit een grote wortelklomp onder de 'mat' met haarwortels. Zou ik deze wegzagen.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 4 jaren 1 maand geleden #83873

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik heb tot nu to slechte ervaringen met taxus waar ik de wortels uitspoel danwel met taxus waar ik het grootste deel van het loof weg haal. Dat doe ik tegenwoordig pas als de bomen helemaal bijgekomen zijn van grote veranderingen zoals het uitgraven. Ik merkt dat alles dan een stuk eenvoudiger is.

Dus.. Ik zou de stomp niet afzagen
Ik zou de bomen niet terug snoeien
Ik zou de wortels niet uitwassen

Ik zou de planten uitgraven. Met een een-pins harkje tot op een stamdikte van de stam de aarde er uit harken zonder uitgebreid de wortels lastig te vallen (Dus echt gewoon los zand er uit.

Dan in de kleinste pot zetten waar de kluit in past en opvullen met grof substraat.

In de zon zetten. Loof vochtig houden, kluit vrij droog. Aan het einde van de zomer is dan duidelijk of de boom gaat groeien of aan het wegzakken is. Dan kan je in najaar 2021 gaan snoeien. Voorjaar 2022 kan je verpotten overwegen en dan grote stompen inkorten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 4 jaren 1 maand geleden #83874

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Die dikke wortels heb je gok ik zelf afgezaagd bij het opgraven?
Aangezien er geen fijne wortels aan zitten, kan je die wel inkorten. Weet alleen niet hoe de taxus omgaat met grote wonden.

Had je nog een bp gestuurd over deze post 2dagen terug, maar wou niet dit topic vervuilen, aangezien het niet on-topic was, en dus pb gestuurd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 4 jaren 1 maand geleden #83875

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Vergeet mijn antwoord, typte tegelijk aan LB.

Ook nigel saunders had wat issue met de Taxus. (heeft het uiteindelijk volgens mij niet overleefd)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 4 jaren 1 maand geleden #83876

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110

leatherback schreef : Ik heb tot nu to slechte ervaringen met taxus waar ik de wortels uitspoel danwel met taxus waar ik het grootste deel van het loof weg haal. Dat doe ik tegenwoordig pas als de bomen helemaal bijgekomen zijn van grote veranderingen zoals het uitgraven. Ik merkt dat alles dan een stuk eenvoudiger is.

Dus.. Ik zou de stomp niet afzagen
Ik zou de bomen niet terug snoeien
Ik zou de wortels niet uitwassen

Ik zou de planten uitgraven. Met een een-pins harkje tot op een stamdikte van de stam de aarde er uit harken zonder uitgebreid de wortels lastig te vallen (Dus echt gewoon los zand er uit.

Dan in de kleinste pot zetten waar de kluit in past en opvullen met grof substraat.

In de zon zetten. Loof vochtig houden, kluit vrij droog. Aan het einde van de zomer is dan duidelijk of de boom gaat groeien of aan het wegzakken is. Dan kan je in najaar 2021 gaan snoeien. Voorjaar 2022 kan je verpotten overwegen en dan grote stompen inkorten

Bedankt voor je advies. Wortels uitspoelen is ondertussen al gebeurd vrees ik. Ik had ook het filmpje gezien dat rorror heeft gepost en was er daarom vanuit gegaan dat het ok was. Ik wist natuurlijk niet dat de zijne het niet overleefd heeft...

Ik heb wel nog veel loof bewaard, dus zal hem nu zo oppotten en hopen dat het goed komt.
Ik moet de anderen nog opgraven, dus zal daar het zand tussen laten zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 4 jaren 1 maand geleden #83877

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110

rorror schreef : Die dikke wortels heb je gok ik zelf afgezaagd bij het opgraven?
Aangezien er geen fijne wortels aan zitten, kan je die wel inkorten. Weet alleen niet hoe de taxus omgaat met grote wonden.

Had je nog een bp gestuurd over deze post 2dagen terug, maar wou niet dit topic vervuilen, aangezien het niet on-topic was, en dus pb gestuurd.

Die heb ik inderdaad afgezaagd bij het uitgraven. Dit was niet gemakkelijk omdat ze er recht onder zitten.
Ik heb ze nadien nog wel wat ingekort.

Het was ook mijn redenatie dat er weinig haarwortels opzitten. Betreft de grote zaagwonden: dit zou inderdaad een grote wonde geven, maar nu heb ik er meerdere die toch ook behoorlijk zijn...
Het zal sowieso wel moeten gebeuren als ik hem ooit in een ondiepe pot wil plaatsen, maar waarschijnlijk zal hij er bij een eventuele verpotting binnen 2 jaar beter tegen kunnen...

Ik had je pb niet gezien. Zoals jij het beschrijft reageert dit kattengrind ook. Alleen dat lekken heb ik nog niet gezien. Maar dit is mss omdat ik het niet puur gebruik.
Het droogt inderdaad snel op bovenaan, maar dit leek me bij taxus misschien een positieve eigenschap.
Ik heb nog geen bims gebruikt, maar heb gelezen dat dit er onder gemengd wordt om minder water vast te houden door de poreusheid. Ik dacht dat dit mss vergelijkbaar was...

Ik ben nu trouwens een test aan het doen:
Ik heb van alle componenten die ik heb een even groot bekertje gevuld en gewogen. Vervolgens de bekertjes aangevuld met water, laten uitlekken en opnieuw gewogen. Dan heb ik het percentage water dat het opneemt:
Kattengrind: 53%
Zeoliet: 23%
Lava: 8%
Turf: 129%
Nu staan ze te drogen om te vergelijken welke het snelste het vocht terug afgeeft door verdamping.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 4 jaren 1 maand geleden #83878

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik heb hem in een bak van 50x50x20 cm gezet in een mengsel van gelijke delen zeoliet, lava, kattengrind en vivimus. Ik hoop dat de vivimus zal helpen met het aanslaan door de aanwezigheid van mychorizza.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren