Onderwerp:

Taxus uit haag 4 jaren 2 maanden geleden #83880

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
even beschermen als het gaat vriezen en tegen midden maart zou je de eerste tekenen van leven moeten zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 4 jaren 2 maanden geleden #83881

  • maple
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 139
  • Ontvangen bedankjes 27
persoonlijk had ik hem nog wat meer terug gesnoeid

leuk materiaal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 4 jaren 2 maanden geleden #83882

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2410
  • Ontvangen bedankjes 931
Mocht ie aanslaan dan zit je met uitloop op lange dikke takken die daardoor niet meer geschikt zijn om t vormen. Op deze manier nutteloos dus. Laat nu dus alleen takken staan die je denkt te gebruiken bij je uiteindelijke ontwerp. Taxus maakt makkelijk nieuwe uitloop aan op het oude hout...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 4 jaren 2 maanden geleden #83883

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2410
  • Ontvangen bedankjes 931
Hieronder een voorbeeld van wat je met een taxus kunt bereiken in een tijdsbestek van maar 6 (!) jaar. Het voorbeeld is van Josef Burschl, van zijn facebook. Ik ben afgelopen jaar ook begonnen met soortgelijk materiaal en hoop ook zo'n resultaat je kunnen gaan bereiken.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 4 jaren 2 maanden geleden #83886

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Ik zaag alle stompen gelijk op de hoogte zoals ik ze wil in de toekomst. Weinig loof laat ik staan want zoals ik in mijn eerste antwoord heb laten zien loopt taxus heel makkelijk uit op oud hout.
Die dikke stompen aan de wortels haal ik ook weg, je moet alleen die stukken behouden waar haarwortels aanzitten, het zijn die die voor de overleving zorgen.
Hier is nog een voorbeeld van een uitgegraven taxus zoals ik hem in een pot zet.
Zoals je ziet, weinig laten staan.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 4 jaren 2 maanden geleden #83887

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307

Marco buijsman schreef : Hieronder een voorbeeld van wat je met een taxus kunt bereiken in een tijdsbestek van maar 6 (!) jaar. Het voorbeeld is van Josef Burschl, van zijn facebook. Ik ben afgelopen jaar ook begonnen met soortgelijk materiaal en hoop ook zo'n resultaat je kunnen gaan bereiken.


Is die 3de foto de zelfde boom? Want de stam ziet er zo anders uit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 4 jaren 2 maanden geleden #83890

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
De meningen zijn dus duidelijk verdeeld over het al dan niet zwaar insnoeien:
Zoals Diluca zegt, loop taxus gemakkelijk uit op oud hout. Dit is een goed argument om de stammen reeds tot op de definitieve hoogte in te korten, zodat de nieuwe uitlopers op de plaats komen waar je hen wil hebben.
Anders zit je, zoals Marco zegt, met een hoop uitlopers aan het einde van takken, waar je dus niets mee kan doen.
Dan moeten deze alsnog ingekort worden om lager op de stam uitloop te forceren.

Maar Leatherback heeft slechte ervaringen met te drastisch snoeien bij het oppotten.
Wat zou de reden hiervoor zijn? Dat de boom fotosynthese nodig heeft om de nodige suikers te produceren voor het herstel van zijn wortels?
Want dan zou ik de stammen die ik wil behouden tot op de juiste hoogte kunnen afzagen om hierop uitloop op de juiste plaats te krijgen.
En de andere takken laten staan, zodat de boom van hun loof gebruik kan maken voor het herstel en wanneer de boom voldoende is hersteld, deze takken verwijderen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 4 jaren 2 maanden geleden #83892

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Tsja.. Wat zal ik zeggen.

Blad = fotosynthese = energie = herstel.

Ik heb slechte ervaringen met kaal zetten van taxus en oppotten. Maar hier kan de tijd van het jaar een grote rol in spelen.

Aan de andere kant.. Een gezonde taxus loopt op elk stum stam uit dat zon krijgt. Dus waarom zou je nu extreem gaan snoeien, voor de boom goed en wel herstelt is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 4 jaren 2 maanden geleden #83893

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2410
  • Ontvangen bedankjes 931

leatherback schreef : Tsja.. Wat zal ik zeggen.

Blad = fotosynthese = energie = herstel.

Ik heb slechte ervaringen met kaal zetten van taxus en oppotten. Maar hier kan de tijd van het jaar een grote rol in spelen.

Aan de andere kant.. Een gezonde taxus loopt op elk stum stam uit dat zon krijgt. Dus waarom zou je nu extreem gaan snoeien, voor de boom goed en wel herstelt is?

De taxus waar ik sinds vorig jaar mee bezig ben heeft zelfs 3 weken met zijn wortels boven de grond gelegen, en had nauwelijks groen. Toch het ie de zin om gewoon weer uit te lopen. wel na toediening van hormoonpreparaat trouwens..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 4 jaren 2 maanden geleden #83894

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110

Marco buijsman schreef :

leatherback schreef : Tsja.. Wat zal ik zeggen.

Blad = fotosynthese = energie = herstel.

Ik heb slechte ervaringen met kaal zetten van taxus en oppotten. Maar hier kan de tijd van het jaar een grote rol in spelen.

Aan de andere kant.. Een gezonde taxus loopt op elk stum stam uit dat zon krijgt. Dus waarom zou je nu extreem gaan snoeien, voor de boom goed en wel herstelt is?

De taxus waar ik sinds vorig jaar mee bezig ben heeft zelfs 3 weken met zijn wortels boven de grond gelegen, en had nauwelijks groen. Toch het ie de zin om gewoon weer uit te lopen. wel na toediening van hormoonpreparaat trouwens..

Wat is hormoonpreparaat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts