Onderwerp:

Taxus uit haag 4 jaren 1 maand geleden #83895

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Marco buijsman schreef : De taxus waar ik sinds vorig jaar mee bezig ben heeft zelfs 3 weken met zijn wortels boven de grond gelegen, en had nauwelijks groen. Toch het ie de zin om gewoon weer uit te lopen. wel na toediening van hormoonpreparaat trouwens..


Ik hoor wat je zegt.

Ik heb echter 4 jaar achter elkaar taxussen dood zien gaan. Allemaal bomen waar ik de wortels geschoond had en de boom terug genomen had.
De 4 bomen die het wel gehaald hebben bij mij zijn allemaal bomen die ik met veel loof en weinig wortelwerk opgepot heb. Toeval, wellicht. Maar ik zou het ook zonde vinden om de bomen die Panda laat zien, zonder enige waarschuwing alles te laten ondergaan, en dan ten onder zien gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 4 jaren 1 maand geleden #83902

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
de wortels uitspoelen doe ik niet, heb ik twee keer gedaan en twee keer hebben ze het niet gehaald. Grof uitkammen en plaats maken voor nieuwe haarwortels, en dan zwaar insnoeien, zo doe ik het althans. En die halen het allemaal bij mij.
Ik laat gewoon hier en daar wat klein loof staan.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 4 jaren 1 maand geleden #83903

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Dus bij zowel bij jou als bij Leatherback hebben degenen waarbij jullie de wortels hebben uitgespoeld het niet gehaald.
Mogelijk ligt dit dan aan het wegspoelen van de mycorrizha en heb ik dit opgevangen door de toevoeging van Vivimus. Ik hoop het althans...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 3 jaren 10 maanden geleden #85339

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Even een update over mijn taxussen.

Bij degene die al besproken is in dit topic, had ik de wortels volledig uitgekamd en uitgespoeld. Pas later heb ik via dit topic vernomen dat ik dit beter niet had gedaan.
Hij leeft nog, maar zijn naalden zijn aan de gele kant.


Enkele weken later heb ik er nog 2 uit diezelfde haag gehaald, waaronder deze wat kleinere. Hier heb ik aarde laten zitten, maar wel de dikke wortelklomp onderaan weggezaagd. Deze ziet er ondertussen niet goed uit met rosse, verdroogde naalden. Ik vermoed dat die klomp veel reserves bevatte waar hij nu niet uit kan putten...


Dan heb ik nog een derde, groter taxus uit die haag gehaald. Ook hier heb ik aarde laten zitten, maar ook de grote wortelklomp er aan gelaten. Dit maakt wel dat hij in zo'n volume substraat zit dat ik hem nog amper kan verplaatsen.
Maar deze ziet er wel goed uit vind ik, met groene naalden en allemaal bolletjes op het einde (bloemen?).


Er zat nog een vierde taxus in die haag, maar die heb ik niet losgekregen. Ik had hem helemaal los, behalve een dikke wortel onderaan die onder een borduur ging. Hier wilde ik voor terugkomen met zwaarder gereedschap, maar wegens de corona-maatregelen was dit er niet van gekomen. Ik hoop dat hij heeft kunnen overleven op de uitgestoken kluit, zodat ik hem later alsnog jan gaan halen.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 3 jaren 10 maanden geleden #85354

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
De laatste ziet er naar uit dat hij het overleefd, knoppen gaan ook open!
Maar de eerste twee, vrees ik helaas het ergste voor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 3 jaren 10 maanden geleden #85465

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik heb hier nog wat korrels organische mest liggen voor taxus en coniferen. Zou ik dit al gebruiken voor de derde?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 3 jaren 10 maanden geleden #85469

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik geeft wel mest aan bomen die ik net opgepot heb. Meningen zijn verdeeld. Er is ook genoeg bewijs om aan te nemen dat beschikbaarheid van mest de wortelontwikkeling remt. Ik vermoed zelf dat dit wel mee zal vallen als het om normale hoeveelheden mest gaat.

Had je dit draadje gezien: www.bonsaiempire.nl/forum/verpotten-en-g...-dikke-jongens-taxus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 3 jaren 10 maanden geleden #85486

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Dan mss beter even afwachten. De wortels zijn nu immers het belangrijkste. Groei komt later wel. Loof heb ik voldoende laten staan, dus het is niet dat hij dringend loof moet aanmaken...

Dat draadje had ik idd al gelezen. Ik heb heel het forum al omgespit wat betreft taxus. Jij had hier alle wortels uutgespoeld, zoals ik met de eerste heb gedaan. Hopelijk zal dit dan ook het verschil maken tussen overleven of niet...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 3 jaren 10 maanden geleden #85489

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Bij gezonde (!) bomen waar ik dat niet gedaan heb en pas later het substraat langzaam verving is het gewoon goed gegaan..

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 3 jaren 9 maanden geleden #86245

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Hoe weet je met 100% zekerheid of iets dood is?
Deze 2 taxussen zien er voor mij dood uit, maar ik wel hen niet weggooien als ze nog eens kans maken. Als ik ze wel weggooi, gaat mijn vrouw heel blij zijn. Enkele rosse misbaksels helpt niet in de discussie of er plaats in onze tuin is voor prébonsai :-)

De 'krastest' levert bruin hout op en de naalden vallen of bij aanraking. Weggooien?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren