Onderwerp:

Taxus uit haag 3 jaren 5 maanden geleden #88290

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik heb vandaag weer 2 uit de kluiten gewassen taxussen uitgegraven uit een tuin.
Deze waren in 2020 als bomen gepland. Later heeft men deze ingekort tot ongeveer 1,5m. Ze zijn een keer verplaatst geweest wat maakt dat de dikte van de wortels goed meevalt en er veel dunne worteltjes dicht bij de stam zijn.

Het zijn wel rechte stammen, niet zo grillig gekronkeld als bij mijn vorige taxus-uitgraaf-actie.

Na het matige succes van toen (1/3 leeft nog), wil ik het nu beter aanpakken.
Niet teveel snoeien aan de wortels en voldoende aarde aan laten.
Inkorten, maar wel voldoende loof laten staan.

Nu heb ik gelezen dat nu het ideale moment is om taxus te verplanten in volle grond. Ik overweeg dan ook om hen in volle grond te zetten en hen daar de komende jaren te vormen.
Zijn er argumenten om dit niet te doen en toch voor een kist te gaan?
Ok, dan moet ik hen over x-aantal jaren nog eens uit de grond halen, maar aangezien ik de kluit toch niet ontdoe van de aarde, lijkt me dit hetzelfde als wanneer ik hem binnen x-aantal jaren zou verpotten.
Het grootste argument om hen wel in volle grond te zetten is dat nog eens 4 grote kisten in de tuin voor mijn vrouw een reden zou kunnen zijn om mij met kisten en al buiten te zwieren...

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 3 jaren 5 maanden geleden #88291

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Ik zou het risico nemen om met mijn kisten te mogen vertrekken.
Als je ze nu weer in de volle grond zet moet je ze nog eens uitgraven en moeten de bomen weer recupereren.
Als je er binnen een paar jaar echt mee aan de slag wilt is het best ze in een kist of pot te zetten die niet overdreven groot is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 3 jaren 5 maanden geleden #88292

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Bwa, voorlopig ziet mijn vrouw er nog beter uit dan wat er in mijn kisten staat dus... :cheer:

Als ik hem in een kist plaats, is dit ook met de aarde nog in de kluit. Op een bepaald moment zal dit bij een verpotting toch moeten vervangen worden door substraat. Ik heb eens ergens gelezen dat dit best in 2 keer gebeurt: eerst de ene helft en daarna de andere.
Dus is dat op gebied van recupereren niet hetzelfde als wanneer ik hem nog eens moet uitgraven?
Dan zal hij ook weer meer wortels dichter bij de stam hebben gevormd door deze uitgraving en ik kan hem jaarlijks rondsteken.
Dus is dit dan niet juist hetzelfde qua handelingen en recuperatie?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 3 jaren 5 maanden geleden #88293

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Op de korte termijn moet je de bomen laten recupereren, kort in deze wilt zeggen een paar jaar, 3 of 4 of soms langer.
Als je dan elk jaar gaat de wortels met een spade afsteken mag de boom weer herbeginnen.
De wortels die naar beneden gaan zul je niet kunnen afsteken. Iets wat bij de meeste soorten gebeurd.

Als hij in een bak staat met goed substraat zullen de nu aanwezige of volgend jaar gemaakte wortels daarin al groeien, in de volle grond blijft dat sowieso aarde. Hetgeen je dus van aarde eraan laat is een kleine kern waar die wortels inzitten, de rest vul je aan met een goed substraat. Binnen enkele jaren kun je dan inderdaad beginnen met die aarde in stappen te verwijderen.
Zet je hem nu in volle grond dan schuift alles al die jaren op. Tegen dat je dan met een bonsai bezig bent....
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 3 jaren 5 maanden geleden #88294

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ok, dat klinkt logisch.
En hoe zit het met vorstgevoeligheid als ik hen in een bak zet? Valt dat mee of moeten zij vorstvrij kunnen overwinteren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 3 jaren 5 maanden geleden #88298

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Ik heb de mijne in de tijd laten buiten staan in een plastiek kuip.
Als het moest vriezen kun je er nog altijd bubbelfolie of iets rond draaien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 3 jaren 5 maanden geleden #88299

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Goed bezig Panda, voor ge het weet staat je tuin vol... :-)
Ik zou ze in een kuip of houten bak planten, en dan jaar per jaar kijken hoe ze evolueren en de kluit kleiner maken. Het loof zou ik nu flink inkorten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 3 jaren 5 maanden geleden #88315

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Hier het resultaat van inkorten en verwijderen van dikke en naar onder groeiende wortels.
Ik had maar 1 metserskuip staan en mijn substraat was op.
Morgen dus nog 1 kuip en lava gaan kopen. Dat is het enige dat ik hier vlakbij kan kopen. Dat zal wel goed genoeg zijn rond de kluit aan te vullen zeker?

De foto van de taxus die in de kuip staat is redelijk wazig, maar bovenaan splitst de stam in 2. Hierdoor krijgt hij omgekeerde tapsheid. Ik wilde hem eerst korter maken, maar de omgekeerde tapsheid begint al halverwege de stam. Misschien kan ik later wel een van de 2 stammen wegzagen en de boel dan baar beneden toe taps frezen. En dan van het over blijvende stuk dood hout maken dat hoger komt dan het loof. Het is maar een idee, nog genoeg tijd om daar over na te denken.

De andere taxus splitst op in 3 stammen. Dit is ook niet zo duidelijk op de foto.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 3 jaren 2 dagen geleden #91012

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik wilde daarstraks mijn taxus in houten bak verschuiven en trok er een plankje af (zat nogthans met 4 schroeven vast). Daarbij ging ik de grond van wat dichterbij bekijken en zag ik dat er allemaal bruine bolletjes op lagen. Het zit ook in de aarde. Weet iemand wat dit is? Zouden dit eitjes van iets kunnen zijn?

Door wat in de bovenste laag te graaien, zag ik ook dat er mooie verse wortels waren gevormd. Bij het potten vorig jaar, had ik niet genoeg substraat en heb ik als bovenste laag pure turf gebruikt. Dit lijkt geen probleem te zijn...



Hij begint trouwens te bloeien:

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 2 jaren 10 maanden geleden #91718

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
14/06/21: update van de 2 taxissen die 7 maanden geleden heb uitgegraven:

De ene lijkt aangeslagen. Nieuwe groei, zowel op de takken als op de stam.
Op de andere is niets te zien.
Ze hebben allebei dezelfde behandeling gekregen, dus geluk zal er toch ook mee te maken hebben...

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren