Onderwerp:

Te laat om uit te graven? 3 jaren 10 maanden geleden #86308

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110

leatherback schreef : Heb je de vijg wel vast gezet?

Ik denk te zien dat je de boom qua stand bijna 90g gedraaid hebt in vegelijking met hoe de boom stond, en de bak lijkt erg ondiep: Hoe diep heb je de bovenste wortels in de pot zitten? Als die nauwelijks bedekt zijn drogen ze makkelijk uit. Overweeg om er extra substraat op de hopen de eerste weken.

De bak is dieper dan hij er op die foto uitziet. Hij zit verstopt achter de trap.


Ik heb eerst wat substraat in de bak gedaan. Dan de wortel er op geplaatst zoals hij ook geplant was, dus redelijk horizontaal. Dan heb ik hem met draad vastgezet op het uiteinde, het laagste deel van de wortel dus. Dan heb ik hem omhoog getrokken en vast gezet met dat balkje. Hij zit goed vast zo.

De bovenste wortels zijn inderdaad nauwelijks bedekt met substraat. Dit zijn wortels die waarschijnlijk later zullen verdwijnen, maar voorlopig wel mee kunnen dienen ter overleving. Dus wat meer substraat is inderdaad geen slecht idee. Het substraat waar hij in zit droogt vrij snel op in de bovenste laag.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: rorror

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Te laat om uit te graven? 3 jaren 10 maanden geleden #86309

  • Brecht DM
  • Brecht DM's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 12
Zou ik dat ook al gelezen hebben, zo hier en daar, dat kattenbakvulling een evt. vervanger is voor de meer aangewezen substraten.
Een portie neutrale potgrond (hier 30 tot 40%) en de rest hoofdzakelijk akadama lijkt mij aangewezen als overgang naar 100% akadama. Zijn die andere substraten best wel wat duurder in aankoop en niet altijd zo noodzakelijk, naar mijn gevoel dan. Een zak akadama kost eigenlijk niet zo veel meer dan potgrond. Mss is het ook aangewezen om niet steeds de goedkoopste of opportunistische weg te kiezen (zo haal je de kwaliteit en/of het mooie aan bonsai een deel weg), maar eerder die van de zekerheid.
Na 3jaar (en ook ik zou de neiging gehad hebben om in dat eerste jaar overal een bonsai te gaan in zien) doe ik dat zo niet meer. Een procumbens, allepo pine en een jonge eik uit de tuin de nek omgewrongen was wel genoeg killing spree. Stel je nu eens voor dat je zo risicos neemt bij volgroeide bonsaibomen. Dat zou dan toch nooit lucratief zijn om als basis te gaan hanteren, dat drastische op elk moment van het jaar? Enkel wanneer je na jaren heel goed weet wat en wanneer eens van de regel kan afgeweken worden. Tot dusver probeer ik hier dat dus te doen zoals het hoort. Niet vergeten...een boom halt de energie voor het voorjaar flink te groeien uit de zon en energieopslag in het najaar. Dus op dat moment zo veel mogelijk zon en ook liefst dan zo veel mogelijk blad om dat te verwezenlijken. Met die energie zal het boompje veel beter schieten in het voorjaar. Zo ging dat ook dit seizoen. VOrig jaar heeel veel zon in het najaar vond ik heerlijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Te laat om uit te graven? 3 jaren 10 maanden geleden #86310

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Brecht DM schreef : Zou ik dat ook al gelezen hebben, zo hier en daar, dat kattenbakvulling een evt. vervanger is voor de meer aangewezen substraten.
Een portie neutrale potgrond (hier 30 tot 40%) en de rest hoofdzakelijk akadama lijkt mij aangewezen als overgang naar 100% akadama. Zijn die andere substraten best wel wat duurder in aankoop en niet altijd zo noodzakelijk, naar mijn gevoel dan. Een zak akadama kost eigenlijk niet zo veel meer dan potgrond. Mss is het ook aangewezen om niet steeds de goedkoopste of opportunistische weg te kiezen (zo haal je de kwaliteit en/of het mooie aan bonsai een deel weg), maar eerder die van de zekerheid.
Na 3jaar (en ook ik zou de neiging gehad hebben om in dat eerste jaar overal een bonsai te gaan in zien) doe ik dat zo niet meer. Een procumbens, allepo pine en een jonge eik uit de tuin de nek omgewrongen was wel genoeg killing spree. Stel je nu eens voor dat je zo risicos neemt bij volgroeide bonsaibomen. Dat zou dan toch nooit lucratief zijn om als basis te gaan hanteren, dat drastische op elk moment van het jaar? Enkel wanneer je na jaren heel goed weet wat en wanneer eens van de regel kan afgeweken worden. Tot dusver probeer ik hier dat dus te doen zoals het hoort. Niet vergeten...een boom halt de energie voor het voorjaar flink te groeien uit de zon en energieopslag in het najaar. Dus op dat moment zo veel mogelijk zon en ook liefst dan zo veel mogelijk blad om dat te verwezenlijken. Met die energie zal het boompje veel beter schieten in het voorjaar. Zo ging dat ook dit seizoen. VOrig jaar heeel veel zon in het najaar vond ik heerlijk.


Ik begrijp het doel van deze post niet zo. Ben je gewoon er op uit om de zoveelste nutteloze substraat discussie te beginnen? Of probeer je mensen te overtuigen dat je na drie jaar alles wel weet?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: rorror

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Te laat om uit te graven? 3 jaren 10 maanden geleden #86311

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110

Brecht DM schreef : Daar heb je nu toch vast wel heel wat van die grotere wortels voor moeten wegsnijden?
Je weet natuurlijk pas hoe het wortelgestel eruit ziet eens uit de grond. Maar om tijdens een hete periode begin juni nog zo hard tekeer te gaan...is dat toch niet aan te raden lijkt mij. Op enkele specifieke soorten (hoofdzakelijk evergreens) waar je tot en met mei evt wat drastische ingrepen kan verrichten, zou ik overal afblijven nu.
Eventuele verpottingen de komende maanden zullen ook steeds zonder al te veel wortel te verwijderen zijn en iseerder na de hitte van de zomer (vlak voor de koelere periode erna) een wat geschikter moment. De boom of plant krijgt dan de kans om nog wat nieuwe groei te ontwikkelen. Heel wat planten vallen stil met groeien tussen de 32 en 35°C. In volle zon kom je daar al gauw aan. De wortelkluit volledig kuisen is iets wat een expert met gemak kan, zelf ben ik daar heel voorzichtig mee en probeer ik de verpotting zo vlot mogelijk en volgens de regel te doen.
Mogelijks vind men mij kritisch, maar zie het aub als opbouwende kritiek. Dat altijd zalvende karakter van de reacties ga je op middelange termijn nog heel wat teleurstellingen tegemoet. Excuseer mij voor hoe ik dit neerpen. Zingt elke vogel zoals die gebekt is he ;).

Hij was in het najaar gepland, dus ik dacht door hem met voldoende grote kluit ineens in de volle grond te steken niet veel kwaad te doen. Maar ze had hem al uit de grond gehaald toen ik hem kwam halen.
Nu kan ik hem enkel nog goede zorgen geven
En voor de rest van het seizoen zoek ik enkel nog dingen die al in een pot staan...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Te laat om uit te graven? 3 jaren 10 maanden geleden #86312

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Snap de laatste post over substraat van Brecht DM ook niet zo op dit topic.
Maar wel verbaast dat 20l potgrond (zeg 1 euro of 2) evenveel kost als akadama 20l.
Als jij het zo goedkoop haalt, wil ik daar ook wel een adres.

Dat bomen dood gaan in het begin, leer je alleen maar van. Van mensen die 20of 40jaar bonsai doen,hoor ik geregeld, dat ze minimaal wel een paar honderd bomen hebben laten doodgaan in die periode.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Te laat om uit te graven? 3 jaren 10 maanden geleden #86317

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

rorror schreef : Dat bomen dood gaan in het begin, leer je alleen maar van. Van mensen die 20of 40jaar bonsai doen,hoor ik geregeld, dat ze minimaal wel een paar honderd bomen hebben laten doodgaan in die periode.


Toevallig las ik dit in social media vandaag van iemand die flink aan de weg timmert op bonsai gebied "Anyone that tells you they have all of their original trees and that they're doing well isn't really doing bonsai. Long learning curve. I'll check out the tree in a bit and get back to you".

Kan me er wel in vinden. Maar.. Je moet wel leren van fouten, en geen onnodige fouten maken.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: rorror

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Te laat om uit te graven? 3 jaren 10 maanden geleden #86320

  • Brecht DM
  • Brecht DM's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 12
Op mijn vraagstellingen komt anders nooit of nauwelijks reactie. Kan men nu de boodschapper aanvallen. In mijn posts zitten tal van vragen waar ik niemand op zie antwoorden ten gronde(dus is de reactie als van...vind hij zichzelf na 3j heel wat...misplaatst). En lijkt mij het substraat dat gebruikt wordt echt niet aangewezen. Is dat off topic? Makkelijk he..om daarop te reageren. Hou jullie vooral niet om eens op mijn vragen te antwoorden en mij iets bij te leren dan. Merk ik een gigantisch verschil op in communicatie met de noorderburen die ook in andere forums er een vreemde houding op na houden als er al eens opbouwende kritiek te lezen valt. Kan men zich dan steeds aangevallen voelen. Lees ik de 1 na de andere post over dode bomen. Veel valt daar niet uit te leren toch? En hou ik niemand tegen om echt advies te geven hoor. Wie is de moderator jusit als iemand mij dat kan vertellen. Want het plezante is er een beetje af als er steeds door dezelfde personen nonadvies gegeven wordt dat op (blijkbaar) een pak dode bomen in 1e instantie gebaseerd is. Mijn info komt uit boeken en van Danny Use. En voor 3 jaar bezig te zijn ben ik idd behoorlijk goed op dreef. En dat zeg ik dan idd over mijzelf.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Te laat om uit te graven? 3 jaren 10 maanden geleden #86321

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165

Brecht DM schreef : Op mijn vraagstellingen komt anders nooit of nauwelijks reactie. Kan men nu de boodschapper aanvallen. In mijn posts zitten tal van vragen waar ik niemand op zie antwoorden ten gronde(dus is de reactie als van...vind hij zichzelf na 3j heel wat...misplaatst). En lijkt mij het substraat dat gebruikt wordt echt niet aangewezen. Is dat off topic? Makkelijk he..om daarop te reageren. Hou jullie vooral niet om eens op mijn vragen te antwoorden en mij iets bij te leren dan. Merk ik een gigantisch verschil op in communicatie met de noorderburen die ook in andere forums er een vreemde houding op na houden als er al eens opbouwende kritiek te lezen valt. Kan men zich dan steeds aangevallen voelen. Lees ik de 1 na de andere post over dode bomen. Veel valt daar niet uit te leren toch? En hou ik niemand tegen om echt advies te geven hoor. Wie is de moderator jusit als iemand mij dat kan vertellen. Want het plezante is er een beetje af als er steeds door dezelfde personen nonadvies gegeven wordt dat op (blijkbaar) een pak dode bomen in 1e instantie gebaseerd is. Mijn info komt uit boeken en van Danny Use. En voor 3 jaar bezig te zijn ben ik idd behoorlijk goed op dreef. En dat zeg ik dan idd over mijzelf.


Volg je dan workshops bij Danny?
Dan zou ik je moeten kennen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Te laat om uit te graven? 3 jaren 10 maanden geleden #86322

  • Brecht DM
  • Brecht DM's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 12
Die 100% akadama komt van Danny....ook het niet onderdompelen van je potterie...net zoals het vormen van de stam (volgorde van werken). Mijn dozijn bezoeken aan zijn shop en de vragen daarbij in combinatie met boeke...daarmee kom ik dus al een heel eind (nog een lange weg te gaan toch). En aangezien die een dagje ouder wordt..zo ik lezen kan op zijn eigen forum, zou dat best fijn zijn om aan de slag te kunnen daar. Vrouwlief van vroeg mij om mijn kennis in mail te plaatsen enkele weken terug. Maar vind mijzelf nog allesbehalve ervaren genoeg om vanuit een vertelpositie te gaan werken en heb haar gezegd dat ik eens voor workshops ga langskomen om te zien hoever ik juist sta. Maar zitten mijn posts hier vol van de vragen om de tegenstrijdigheden die ik vaak lees eruit te krijgen. Ben ik toch wel een beetje jaloers om wat jij daar mag doen en de kennis die je daarmee bij elkaar sprokkelt. ZIjn bomen stralen kunde en beheersing uit. Elke zin die hij deelt zit in mijn geheugen gegrift. Hoef je het mij maar 1 keer te zeggen. Zowat 2/3 van mijn startmateriaal en prebonsai komt van daar...en probeer ik dan ook zijn werk niet uit te wissen. Zal je mij daar de komende weken vast wel eens aantreffen..dat de workshops maar snel van start gaan ook. Zo kunnen de laatste onwetendheden dan ook aangevuld worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Te laat om uit te graven? 3 jaren 10 maanden geleden #86323

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307

Op mijn vraagstellingen komt anders nooit of nauwelijks reactie.

Tja je geeft ook geen directe concrete antwoorden terug. Maar wel hele lappen tekst en verhalen en gaat van hak op de tak over naar andere onderwerpen.
Daarom krijg je dus van maar bepaalde onderwerpen een antwoord, en reacties die je dan krijt, wordt je geirriteerd over en noem je "Makkelijk he..om daarop te reageren. ". Maar uiteindelijk geef je zelf nog geen antwoord. Discussie voeren om maar te kunnen discuseren? Nee sorry die leeftijd ben ik al gepasseerd.

Maar ik zou het wel leuk vinden om jouw bomen te zien bij "Boom bespreking".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts