Onderwerp:

Grote oude acer palmatum 3 jaren 9 maanden geleden #86563

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Het was maar een bedenking...
Ik begrijp alle precessen die plaatsvinden niet volledig (met elke vraag en antwoord ietsje meer). Maar als je het zo uitlegt, is het duidelijk dat dit geen goed idee is.

Hoe meer ik erover nadenk, hoe minder mogelijk het lijkt om deze acer in mijn toekomstig terras in te planten.
Als ik hem een kans wil geven, moet ik een kluit van pakweg een meter doorsnede meenemen. Deze ga ik nooit achteraan mijn tuin krijgen, aangezien ik er niet met een aanhanger in kan.
Als ik daar toch iets op vind en hem op de juiste plaats krijg, zal ik er dit jaar nog mijn terras rond leggen. Stel dat hij het dan toch niet zou halen, zit ik met een gat in mijn terras. Ok, dan kan ik er iets anders in zetten, maar dat was niet de bedoeling.

Daarop had ik nog een bedenking: zou het mogelijk zijn om hem te laten aanslaan in een gigantische 'trainingsbak'? En dan, net zoals bij een bonsai, het wortelstelsel de komende jaren te verfijnen en te verkleinen op hem uiteindelijk in een kleinere bak te krijgen met een zo licht mogelijk substraat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grote oude acer palmatum 3 jaren 9 maanden geleden #86564

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Alles kan..

Ik weet niet precies wat de haast is. Moet de boom er in de zomer uit?

Als dat het geval is, en je wilt dit echt proberen.. Esdoorns kunnen best veel hebben als alle randvoorwarden gehaald worden.

Deze boom helemaal terugzagen zonder blad. Alle wonden afdekken met een wondmiddel (Gewoon commercieel fles uit tuinzentrum). Dan kan je de boom uit de grond halen. Met een zo groot mogelijke kluit vrijleggen en ter plekke zoveel mogelijk losse grond weghalen. Het wortelgeheel goed met plastic inpakken, Voor het inpakken de wortels vochtig maken. Dan geheel naar huis transporteren en in een grote speciekuib met veel gaten planten in bv grove bims. Zeiknat gieten en uit de wind en zon neerzetten. De rest van de zomer met rust laten. Dan geef ik je een beter dan 50% kans dat deze boom het redt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grote oude acer palmatum 3 jaren 9 maanden geleden #86565

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Hij wilt zijn gazon laten aanleggen en hiervoor moet de acer er uit (zonde, maar ieder zijn smaak). Dus het is deze maand of niet...

Meer dan 50% vind ik precies toch de poging waard...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grote oude acer palmatum 3 jaren 9 maanden geleden #86571

  • maple
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 139
  • Ontvangen bedankjes 27
kan nou niet zeggen dat de stam bij de wortelvoet er zo mooi uitziet..

als je dan toch alles gaat inkorten tot de stam kan je net zo goed naar een boomkwekerij gaan dan heb je voor paar meijer ook mooi materiaal

iig succes :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grote oude acer palmatum 3 jaren 9 maanden geleden #86583

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Dat vind ik juist wel. Misschien niet naar bonsai-normen, maar om als gewone boom te planten wel.
Hij heeft een wat rare oppervlakte-wortel, maar die kan naar achter gedraaid worden.
Hier zijn nog 2 foto's van de stam:


Dit weekend ga ik eens ter plaatse kijken.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grote oude acer palmatum 3 jaren 9 maanden geleden #86586

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
ik zou lekker tot het najaar wachten en dan eens op marktplaats rondkijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grote oude acer palmatum 3 jaren 9 maanden geleden #86589

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2405
  • Ontvangen bedankjes 930
Over het macotteren:
Er is een sapstroom van de wortels naar de rest van de boom. Deze sapstroom loopt aan de binnenkant van het cambium. Dat is de, meestal, groene, 1 cel dikke laag onder de bast. De tweede sapstroom, die aan de buitenkant van het cambium loopt, is de neerwaartse sapstroom, van loof naar de wortels dus. Hoe meer loof er is, hoe sterker deze sapstroom is. De neerwaartse sapstroom stuurt zorgt er ook voor dat wortels groeien. Bij het marcotteren onderbreek je deze sapstroom. Dit heeft tot gevolg dat de boom 'denkt' dat boven de marcot de onderkant van de boom is, waar wortels moeten groeien. De sapstroom is het sterkste nadat de boom pas uitgelopen is en vol in het blad staat.eind mei, juni dus. Dit is dan ook het beste moment om te marcotteren. Ander voordeel van dit moment is ook de boom nog een flink aantal maanden kan werken aan zijn nieuwe wortelpruik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grote oude acer palmatum 3 jaren 9 maanden geleden #86608

  • Klinten
  • Klinten's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 18
Mijn vader had ook zo'n grote palmatum staan bijna 40 jaar oud en geprobeerd te verplaatsen in juni/juli, omdat deze last had van de tuin van de buren tegels etc waar minder water kwam en de boom aan een kant minder groeide. En zoals verwacht ging dat niet goed. Dergelijke operaties aan een palmatum moeten veel eerder gebeuren. Denk ook dat bijna alles wat je gaat ondernemen nu met deze boom gedoemd is te mislukken ook marcotteren vooral omdat deze rode soort een zwakkere ondersoort schijnt te zijn en niet veel kan hebben. (Is mij ooit verteld)
Zou lekker wachten en degene die hem kwijt wil ook zeggen dat de kans van slagen nu zeer klein is in de hoop dat je hem later mag uitgraven.
Zoals Leatherback zegt kijk kijk in het najaar of vroege voorjaar eens rond op marktplaats. genoeg te vinden wat wel gaat slagen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grote oude acer palmatum 3 jaren 9 maanden geleden #86609

  • Klinten
  • Klinten's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 18
Mijn vader had ook zo'n grote palmatum staan bijna 40 jaar oud en geprobeerd te verplaatsen in juni/juli, omdat deze last had van de tuin van de buren tegels etc waar minder water kwam en de boom aan een kant minder groeide. En zoals verwacht ging dat niet goed. Dergelijke operaties aan een palmatum moeten veel eerder gebeuren. Denk ook dat bijna alles wat je gaat ondernemen nu met deze boom gedoemd is te mislukken ook marcotteren vooral omdat deze rode soort een zwakkere ondersoort schijnt te zijn en niet veel kan hebben. (Is mij ooit verteld)
Zou lekker wachten en degene die hem kwijt wil ook zeggen dat de kans van slagen nu zeer klein is in de hoop dat je hem later mag uitgraven.
Zoals Leatherback zegt kijk kijk in het najaar of vroege voorjaar eens rond op marktplaats. genoeg te vinden wat wel gaat slagen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grote oude acer palmatum 3 jaren 9 maanden geleden #86634

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik ben daarstraks gaan kijken en heb besloten om de gok te wagen. Als ik het niet doe, wordt hij gerooid.
Het moeilijkste is trouwens al gelukt: mijn vrouw overtuigen.
Het is echt een prachtige boom en in het echt zag hij er een stuk 'verplaatsbaarder' uit dan op foto. Ik ben wel van plan om dit handmatig te doen aangezien ik er geen geld in wil steken omwille van de lage slaagkans. Dat wordt zwoegen dus...

Nog even over het verwijderen van al het loof: ik begrijp dat dit nodig is om het verdampen tegen te gaan. Maar uit de uitleg van Marco concludeer ik ook dat er neerwaartse sapstroom nodig is om nieuwe wortels aan te maken. Is het dan niet verstandiger om een beetje loof te laten staan en dit regelmatig te benevelen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts