Onderwerp:

Grondmengsel uitgegraven planten 3 jaren 1 maand geleden #90023

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Mijn standaard mengsel voor uitgegraven planten is een mengsel van zeoliet, lava en organisch materiaal.

Zeoliet wordt op een 30-tal km van mijn woonplaats verkocht aan 12€/zak van 25 kg (ongeveer 30 l). Korrelgrootte: 2,5 tot 5 mm.
Hier breng ik altijd een paar zakken van mee, zodat ik altijd wel wat heb liggen.

De lava is eigenlijk goedkope potvulling.
Deze wordt gewoon in het tuincenter verkocht aan iets van een 9€/zak van 20 l.
Korrelgrootte: 4 tot 7 mm.
Al heb ik de indruk dat de zeoliet een stuk kleiner is dan de lava. Ik weet dat dit niet ideaal is...

Als organische component gebruik DCM turf bij planten die de hogere zuurtegraad kunnen verdragen en schors bij de anderen. Dit laatste mengt wel wat lastiger.
Ik weet dat het al dan niet toevoegen van organisch materiaal een discussiepunt is, maar ik vind het wel handig dat dit het substraat wat langer vochtig houdt.

Ik ben nog maar een jaar bezig, dus kan nog niet nagaan of mijn planten hier goede wortelontwikkeling hebben gekregen.
Wel overleeft het merendeel er in.

Ik wilde eens jullie hier een mening over hebben, gebaseerd op ervaring.
Zo kan ik bepalen of ik het komende seizoen op deze manier verder doe of toch op zoek ga naar andere materialen.

Iets om rekening mee te houden: omdat ik toch al redelijk wat uitgegraven planten begin te krijgen en geen al te grote tuin heb, plaats ik veel planten op mijn plat dak. Dwz dat ik er niet dagelijks naar kijk en het dus volgens mij niet slecht is om een mengsel te gebruiken dat wat langer vochtig blijft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grondmengsel uitgegraven planten 3 jaren 1 maand geleden #90024

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Als mengsel om pas uitgegraven planten in te zetten zal dat wel volstaan.
Dat is in ieder geval veel beter dan in potgrond, en daarin overleven ze ook.
Maar in een goed substraat gaan ze veel sneller een beter wortelgestel krijgen.
Als het echt warm en zonnig wordt zou ik toch maar elke dag gaan kijken op jouw plat dak.:)
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grondmengsel uitgegraven planten 3 jaren 1 maand geleden #90025

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110

Diluca schreef : Als het echt warm en zonnig wordt zou ik toch maar elke dag gaan kijken op jouw plat dak.:)


Ja tuurlijk, dan wel. In de zomer best elke dag de tuinslang mee op het dak.
Maar ik heb geen zin om dit het jaar rond dagelijks en in de zomer 2 of 3 keer per dag te doen.

Ik merk dat ik de potten waar turf of schors in zit dit jaar nog niet heb moeten gieten. Bij de potten waar dit niet in zit, is dit toch al enkele keren nodig geweest.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grondmengsel uitgegraven planten 3 jaren 1 maand geleden #90026

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Daarom heb ik er geen schors of turf in zitten, ik wil zelf de controle hebben over water geven en het al dan niet droger staan van mijn bomen.
Dan heb ik het alleen over de bomen in een eindfase hè, voor startplanten, en bomen die nog volop moeten groeien en vertakking moeten maken is dat niet aan de orde.
Groeten Luc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grondmengsel uitgegraven planten 3 jaren 1 maand geleden #90027

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik ben daarstraks bij Bonsai Studio in Kontich geweest. Hij zette al zijn uitgegraven bomen in pure bims.
Ivm de bomen op mijn dak, raadde hij me aan om eventueel wat spaghnum mos op het substraat te leggen ivm te snel verdampen. Of zelfs van die kokosmatjes.

Ik heb er kanuma gekocht voor mijn azalea's, acadama en kiryu voor mijn acer en buxus (op jou aanraden Luc), een emmer bims, spaghnum mos en een larixje voor 5€.
En nog heel veel uitleg en tips gekregen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Panda.

Grondmengsel uitgegraven planten 3 jaren 1 maand geleden #90031

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Ja, spaghnum op het substraat leggen tegen uitdrogen is een goeie tip, ook wel een netje erover doen dan, want als de vogels nesten bouwen is dat super materiaal voor hen en die rommelen alles door mekaar.
Ik ken Ivo goed, die zit in dezelfde lokale club als ik.
Een toffe collega.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grondmengsel uitgegraven planten 3 jaren 1 maand geleden #90033

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik heb gisteren een uitgegraven juniperus squamata gepot. Hij staat in een relatief kleine pot, maar er ging toch een halve emmer bims in.
Als ik grote potten en cementkuipen moet gaan vullen, zal dit toch een kostelijke zaak worden...

Ik lees net een artikel op Facebook, waarin ongeveer mijn mengsel beschreven wordt:
bonsaivlaamseardennen.blogspot.com/2016/...en-duurzaam.html?m=1

Ivo zei dat hij geen fan was van zeoliet (om verschillende redenen) en ook niet van het toevoegen van organisch materiaal (vooral voor de kans op wortelrot).
Zo zie je maar weer hoe meningen van ervaren mensen uiteen kunnen lopen.

Ik heb nog een juniperus squamata uitgegraven. Ik ga deze op mijn mengsel zetten. Zo kan ik over enkele jaren concluderen wat de verschillen zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren