Onderwerp:

Welk organisch substraat? 2 jaren 7 maanden geleden #92357

  • VDK-Bonsai
  • VDK-Bonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 18
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste lezer,

Een nieuwe bonsai liefhebber hier. Ik ben veel aan het leren en lezen, maar heb nu al 2x een proefje gedaan met grond voor bij mijn bonsai.

Eerst heb ik een compacte kokosblok gekocht van kokosvezel, dat bleef mij te nat en ging niet goed. Nu heb ik ergens iets gelezen over 1:1:1 akadama- puimsteen/perliet - compost. Dit heb ik toegepast op mijn cuttings die geworteld zijn, alleen komt hier snel een schimmel tussendoor.

Ik vraag me af wat nou het beste organische substraat is om te gebruiken voor in bonsaipotten en voor stekken? Ik hoor hier en daar wel ‘potgrond’ maar nooit echt specifiek welke of wat? Ik zou hier echt enorm graag wat meningen over willen horen wat jullie gebruiken aan organisch materiaal en wat/welke.

Ik ben lerende, maar soms komt er geen eind aan de vraagtekens bij bonsai, ik zal vast niet de enige zijn haha!

Met vriendelijke groet,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welk organisch substraat? 2 jaren 7 maanden geleden #92363

  • Bon Zaaijer
  • Bon Zaaijer's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 29
  • Ontvangen bedankjes 9
Van belang te vermelden of u over binnen / buitenbonsai spreekt en welke soorten.

Pas nooit potgrond / compost toe t.b.v. binnen of buiten bonsai. Deze slaat vrijwel direct dicht of vergaat te snel, met een verstikte boom als resultaat. De wortels hebben lucht nodig.

Mix nooit zomaar diverse substraten met elkaar zonder de eigenschappen, voor / nadelen en gevolgen van een mix te kennen. Horende bij uw type boom en door u toegepaste verzorging + watergift.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welk organisch substraat? 2 jaren 7 maanden geleden #92367

  • VDK-Bonsai
  • VDK-Bonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 18
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb een aantal verschillende bomen. Een aantal zijn gekocht als ‘binnen’ bonsai en een paar voor buiten. 14 stuks in totaal. Hoewel ze wel op een bonsai bank buiten staan zoals het hoort.

De cuttings komen net uit de incubator en heb ik dus gepot in 1:1:1 akadama/perliet/compost. Het zijn Chinese Elm cuttings.

Ik ben gewoon benieuwd wat andere bonsai liefhebbers gebruiken als organisch mengsel bij de grond. Cuttings hoeven niet persee een ander substraat dan je normale bonsaigrond, maar toch ben ik erg benieuwd.

Gebruiken mensen nou schors? Kokos? Compost? Normale universele potgrond? Het is voor mij echt een enorm vraagteken waar ik graag wat meer over kom te weten om het te proberen. Ik heb geen naaldbomen of rhododendron bomen, dus kan gewoon een stabiel substraat voor alles gebruiken.

Ik zoek nu al tijden naar wat ik dus bij mijn akadama en bims kan toevoegen? Of zeggen jullie gebruik voor alles gewoon akadama/bims/lava? Ookal ben ik erg benieuwd naar wat mensen toevoegen aan hun niet organische grond

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welk organisch substraat? 2 jaren 7 maanden geleden #92369

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 553
  • Ontvangen bedankjes 170
Ik gebruik als standaard substraat voor mijn loofbomen 2/3 akadama en 1/3 bims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welk organisch substraat? 2 jaren 7 maanden geleden #92370

  • VDK-Bonsai
  • VDK-Bonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 18
  • Ontvangen bedankjes 0

RvV schreef : Ik gebruik als standaard substraat voor mijn loofbomen 2/3 akadama en 1/3 bims


Bedankt voor je reactie, gebruik je dit ook om cuttings in te wortelen en verder te laten groeien? Hoe reageert jouw akadama in de winter op vorst?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welk organisch substraat? 2 jaren 7 maanden geleden #92377

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welk organisch substraat? 2 jaren 7 maanden geleden #92380

  • VDK-Bonsai
  • VDK-Bonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 18
  • Ontvangen bedankjes 0

leatherback schreef : bonsaitechniek.nl/eigenschappen-van-goed-bonsai-substraat/
bonsaitechniek.nl/bonsai-vermeerderen-me...ken-in-het-voorjaar/

groet!


Bedankt! Mijn vraag is, welke boombast is dat? Waar te kopen? Overal waar ik kijk zie je enorme boomschors stukken. Die daar te zien zijn, zijn fijn en dat is wat ik zoek. Weet je toevallig welke dat is?

Wat betreft dat kattenkorrel, ik begreep dat deze bijna/niet meer te kopen is, waar haalt iedereen deze nu?

Bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welk organisch substraat? 2 jaren 7 maanden geleden #92381

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 510
  • Ontvangen bedankjes 108
Ik gebruik velda superdensa als akadama vervanging icm lavakorrels, bims en een voorgemengde zak bonsai potgrond die je online bij de bonsai empire kunt kopen en van dit alles maak ik voor elke boom een eigen mengsel gezeefd op maat.

Gr. David
De volgende gebruiker (s) zei dank u: VDK-Bonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welk organisch substraat? 2 jaren 7 maanden geleden #92382

  • VDK-Bonsai
  • VDK-Bonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 18
  • Ontvangen bedankjes 0

Zatoichi schreef : Ik gebruik velda superdensa als akadama vervanging icm lavakorrels, bims en een voorgemengde zak bonsai potgrond die je online bij de bonsai empire kunt kopen en van dit alles maak ik voor elke boom een eigen mengsel gezeefd op maat.

Gr. David


Bedankt voor je reactie!

Dit meng je dan in 1:1:1? En welke voordelen heeft superdensa ten opzichten van akadama? En waar te koop?

Mvg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welk organisch substraat? 2 jaren 7 maanden geleden #92383

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 510
  • Ontvangen bedankjes 108
Ik meng het hoe ik zelf denk dat de boom het zal doen in mijn tuin. Hierbij moet je denken aan standplaats, beschutting tegen wind etc. Bij mijn juniperus bijvoorbeeld meng ik 1:2:2:1 superdensa:bims:lava:voorgemengde aarde
Superdensa gebruik ik dit jaar voor het eerst, koop het bij de Intratuin. Voordelen tegenover akadama is enkel dat het goedkoper is. Probeer zelf niet teveel wetenschap nog te maken van substraten tegenover elkaar aangezien ik ook nog geen top kwaliteit bonsai heb die al ver ontwikkeld zijn kan dit geen kwaad in mijn ogen. Ik denk dat iedereen zijn eigen successen behaald met verschillende substraten. Ik merk in ieder geval dat mijn bomen het er ontzettend goed op doen dit jaar en bij positieve resultaten blijf ik het op deze manier gebruiken.

Gr. David

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren