Onderwerp:

Alnus Glutinosa 11 jaren 10 maanden geleden #10342

  • sebastiaan1
  • sebastiaan1's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 44
  • Ontvangen bedankjes 3
Goedemiddag bonsai vrienden,

Vorrige week heb ik een alnus glutinosa (Common alder; els) uit de grond gehaald. De boom stond in de tuin van mijn ouders en moest worden verwijderd voor de aanleg van een terras en ik vond het zonde om hem in de shredder te stoppen;).

Ik ben van plan om de boom het komende jaar in de huidige pot te laten zitten, zodat de boom kan herstellen. Ook laat ik de tweede tak doorgroeien (groeipunten niet snoeien) zodat deze kan aandikken. Volgend jaar moet dan de basis gelegd worden voor de vorm van de boom. Ik ben er alleen nog niet helemaal uit hoe ik dit het beste kan doen. Er zijn in mijn ogen een aantal opties:
1) voorkant zoals op foto 1, de stam schuin afzagen op hoogte van de derde tak. Vervolgens deze tak gebruiken als nieuwe leider. (al vraag ik me dan af of de boom niet een onnatuurlijk uiterlijk krijgt)
2) voorkant zoals op foto 1, de stam afzagen op hoogte van de vierde tak (tweede tak op links)
3) voorkant zoals op foto 2, tak 1 verwijderen en tak 3 naar links afbuigen. Stam afzagen net boven tak 4

Mijn voorkeur gaat uit naar optie 3, omdat de ‘’taper’’ van de stam dan beter uitkomt. Maar ik ben uiteraard ook benieuwd wat jullie met deze boom zouden doen, of dat jullie wellicht nog andere opties zien. Ik hoor het graag.

Verder vroeg ik mij af of hier iemand ervaring heeft met een Alnus als bonsai. Op het internet is vrij weinig over dit soort te vinden mbt bonsai.

Vriendelijke groeten, Bas

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Alnus Glutinosa 11 jaren 10 maanden geleden #10344

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Schitterend materiaal, geweldig gespreide nebari (wortelvoet).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Alnus Glutinosa 11 jaren 10 maanden geleden #10357

  • Mdevries
  • Mdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 103
  • Ontvangen bedankjes 11
Ik denk dat niet zoveel mensen zich aan een alnus wagen omdat de bladeren voor het mooie iets te groot zijn. En ik weet dus ook niet hoe deze soort op bladsnoei reageert, gaat hij dan kleine blaadjes aanmaken of wordt hij erg verzwakt of heeft deze krachtige soort (groeit snel) genoeg energie om bijna net zulke grote bladeren aan te maken? Dit zul je zelf uit moeten proberen.

Wat de vorming betreft zou ik in ieder geval optie 2 niet doen omdat tak nr 4 te dun en te horizontaal is (ook als je hem omhoog probeert te buigen zal dit bij de aanhechting van de boom een rare bocht opleveren. Ook heb je in dit geval nog tak 3 die in verhouding met de andere takken wel erg dik is.

Als je optie 3 doet moet je, om het er natuurlijk uit te laten zien nog wel wat meer doen dan jij aangeeft. Ten eerste moet je kiezen welke tak je als nieuwe top gaat gebruiken op foto 3 kun je zien dat de middelste tak op de hoogte van tak nr 4 misschien beter hiervoor geschikt is en je dan tak 4 als zijtak kan gebruiken. En ten tweede je moet bij tak 3 (ook op foto 3) die hele dikke tak afknippen en daarmee misschien alleen de middelste of onderste over laten die dan gelijkmatig zullen gaan verdikken als je de top eruit haalt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Alnus Glutinosa 11 jaren 10 maanden geleden #10358

  • sebastiaan1
  • sebastiaan1's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 44
  • Ontvangen bedankjes 3
dankje dea, er is dus nog hoop :cheer:

De grootte van de bladeren verschilt erg per tak. Op de secundaire en tertiare takken zitten relatief kleine (volwassen/volgroeide) bladeren. Op de primaire dikke takken zitten over het algemeen vrij grote bladeren (afb. 1 voor het verschil). Zegt dit eventueel iets over de bladergrootte in de toekomst?

Wat betreft vorming heb je wel gelijk dat optie 2 niet de beste zou zijn door de dikke tak 3. Maar denk je niet dat die takken kunnen aangroeien in dikte?

Ik las ergens in een artikel dat de boom 3 keer de hoogte van de dikte van de stam zou moeten hebben. In dat geval zou ik de boom dus moeten zagen op hoogte van tak 3, en blijf ik zitten met optie 1 (zie afb 2, B) ).

ps, srry voor de gedraaide fotos. Ik krijg ze niet recht, iemand suggesties?:)

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Alnus Glutinosa 11 jaren 10 maanden geleden #10359

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
3 keer de dikte van de stam? Dat is erg extreem. 6-12 keer de stamdikte als eindhoogte wordt vaak aangehouden.

Je zou kunnen overwegen om net onder tak 4 af te zagen, en een nieuwe tak die dan gaat uitlopen gebruiken als nieuwe hoofdtak. Het liefste laat je die 3-5 jaar doorgroeien, en snoei je hem weer af, een paar cm hoger. Dan laat je daar weer een nieuwe tak uitlopen en na 2 jaar hal je die weg. Dan heb je een mooi taps toelopende stam.

OF je kan een bezemstijl nastreven: Zaag de boom redelijk laag (Wederom: Net onder 4) af. Laat dan alle takken bovenin ontwikelen, en vorm hier een bezem mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Alnus Glutinosa 11 jaren 10 maanden geleden #10360

  • Oenes
  • Oenes's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 464
  • Ontvangen bedankjes 122
Leuk startmateriaal. Ik zou de fout geplaatste takken wegsnoeien. De dunne takjes verdikken toch heel snel.(als je ze maar laat uitlopen) Zo kan je een goeie boom opbouwen.Als de takken maar op de juiste plaats zitten.

De els is een hele snelle groeier en maakt overal nieuwe knoppen aan op oud hout. Dus als je ergens een tak mist kan je de boom prikkelen door bijv te kerven.

Bladsnoei verdraagt de boom ook wel maar zou ik pas doen in een latere fase. Nu enkel de grote bladeren verwijderen.

Elsen zij echt taaie rakkers. Kunnen bijna alles hebben.

Zoals je zelf al aangaf, inderdaad korter afzagen en een nieuwe zijtak omhoog bedraden.

Oh ja als je de boom in draad zet hou deze dan heel goed in de gaten. In het groeiseizoen kan de draad binnen een week ingegroeid zijn.

groet,

Oenes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Oenes.

Re: Alnus Glutinosa 11 jaren 10 maanden geleden #10381

  • sebastiaan1
  • sebastiaan1's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 44
  • Ontvangen bedankjes 3
In dat geval (6 tot 12 x de dikte) is het inderdaad misschien slimmer om de boom wat hoger af te zagen, net onder tak 4, zoals jullie aangeven. Dit is ongeveer op 30 cm hoogte om een idee te geven van de dimensies. Dan staat de bladergrootte ook beter in verhouding met de maat van de boom.
Vraagje, wat is dan de beste manier om dit uit te voeren? Recht of schuin, en eventueel welke kant schuin? En wat is de beste tijd om dit te doen? Ik ben van plan de boom in feb/maart over te potten in een kleinere pot en bonsai grond (akedama ofzo). De kluit zit namelijk geworteld in dikke klei en het leek mij vertanding om dat klei er voorlopig aan de laten zitten, omdat ik anders veel wortels zou verliezen in de zomer. Kan deze overpotting in het vroege voorjaar gecombineerd worden met het afzagen van de stam?

bvd, Sebastiaan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Alnus Glutinosa 11 jaren 8 maanden geleden #12561

  • sebastiaan1
  • sebastiaan1's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 44
  • Ontvangen bedankjes 3
Een korte update:
Doordat de boom erg snel herstelde heb ik in juni de stam afgezaagd boven tak 3.

Door de explosieve groei zijn de takken (en dan vooral de rechter tak onder) zeer snel dik geworden. Ik zit te denken om een soort bezemstijl met 2 zijtakken op de stam van deze te maken, omdat er veel uitlopers onder de zaagsnede zitten. Ik mis hiervoor wel een uitloper aan de achterkant onder de zaagsnede. Mischien fix ik dat wel met een graft van een andere tak, maar dat is een project voor het voorjaar.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Paule

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Alnus Glutinosa 11 jaren 7 maanden geleden #12596

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46
Leuk! Ziet er interessant uit, hopelijk gaat die onderste tak snel verdikken zodat de stam van onder af ook een betere opbouw krijgt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Alnus Glutinosa 11 jaren 7 maanden geleden #12602

  • sebastiaan1
  • sebastiaan1's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 44
  • Ontvangen bedankjes 3
Bedankt.
Ik ben met je eens dat die inderdaad nog wat massa mist aan de onderkant. Ik hoop dat ik dit kan oplossen door de kleine wortels te laten verdikken (geen idee hoe eigenlijk). Die wortels staken voorheen dieper in de grond.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren