Juniperussen groeien het beste in de volle zon. Dat de zon niet te zien is door de bewolking betekent niet dat ie er niet is. Het gaat om het zonlicht dat door het wolkendek heen komt.
Bewolking houd zonlicht dan ook niet helemaal tegen, in tegenstelling tot schaduw.
Je kan juniperussen prima in de halfschaduw houden, maar dan zal de groei minder vol zijn en op een gegeven moment zal ie dan ook alleen maar verder van de stam loof gaan aanmaken en lange takken creeren doordat ie zoekt naar licht.
Niet aangeplante juniperussen groeien dan ook op arme gronden vol in de zon. Waar ze blootstaan aan alle weersomstandigheden.
Of aan de rand van beboste gebieden opzoek naar licht.
Uit ervaring weet ik dat als ze te lang te donker staan ze minder vol worden, langer loof en takken creeren en op een gegeven moment afzwakken en afsterven.
Mijn juniperussen staan van zonsopgang tot ongeveer 14u in de zon en dan vanaf 16u tot zonsondergang weer. Daartussen staat de zon achter een stuk huis.
En ze zijn kern gezond.
Let niet op de rozenblaadjes maar ik mag helaas die rozenstruik niet kappen van m'n vriendin..
(enne het is nog steeds haar tuin)
Let niet op de pot, maar de andere brak en dit was de enige die ik nog had.
Lang verhaal, maar ik zeg hop in de zon ermee!