Let overigens even op bij je boompje.. Je bent in een stadium dat hij lekker vol is, en goed lijkt te groeien. Risico is dat je nu hele lange dunne sprietjes gaat creëren met weinig loof bij de stam, en veel aan het einde van de takken. Je geeft aan dat je de takken wilt plooien om loof naar de stam te brengen. De juiste snoeitechnieken kunnen hier ook bij helpen.
Als je naar onderstaande plaatje kijkt; Ik heb de vrijheid genomen om er wat in te kalken.
ik heb een vaag rood wolkje over een tak gezet. dit is een gebied wat volgend jaar waarschijnlijk op een paar sprietjes na, bruin wordt. Het uiteinde van de tak groeit goed (vaag groen wolkje). Volgens jaar heb je een soort tak zoals ik in grove lijnen links bovenin gekalkt heb. Voor de boom is er geen enkele reden om de dunne takjes bij het begin van de tak te laten groeien. Je ziet ook duidelijk: Alle groei is aan de uiteindes van de tak. hierdoor krijg je geen groei aan het begin van de tak, welke bruin worden en niet meer uitlopen (Grove rode lijnen om jouw boompjes takken).
Door het hard groeiende loof terug te nemen (geen voorbeelden) krijg jj dat de zwakke takken dieper in de boom weer groeipunten gaan vormen (Gele stipjes). Hierdoor haal je de actieve groei dichter bij de stam, en worden je takken minder snel kaal.
Let wel: Alle lijnen zijn puur voorbeelden, en geen harde adviezen van waar te snoeien. Dat moet je zelf bepalen; wat durf je aan ed.
Persoonlijk zou ik eerst snoeien en pas als de groei weer in de boom zit gaan bedraden en buigen.
Zijn er anderen die deze vorm van jeneverbes goed kennen die over bovenstaande een mening hebben?