Onderwerp:

Re: perenroest op Juniperus. 12 jaren 11 maanden geleden #2543

  • Hank
  • Hank's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130

dea schreef :

pukkkie schreef : hopelijk ben je er nu vanaf van die smerige perenroest


waarschijnlijk niet, het is een jaarlijks terugkomend probleem, en heb alleen maar gehoord en gelezen dat het niet te genezen valt, enkel te bestrijden.


Als het periodiek verschijnt op welke tak dan ook van een jeneverbes zit het dus neem ik aan in het systeem van de boom en krijg je het nooit weg.
Lust gelijk geen peren meer!!:( ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: perenroest op Juniperus. 12 jaren 11 maanden geleden #2547

  • pukkkie
  • pukkkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 262
  • Ontvangen bedankjes 0
komt dit omdat er perenbomen in de buurt staan ofwat?

want bij mijn buur staat 1 mega grote perenboom

kan je iets doen preventief??
kwil mijn kostelijke juniperus van die vieze smurie besparen :unsure:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by pukkkie.

Re: perenroest op Juniperus. 12 jaren 11 maanden geleden #2556

  • D@NNY
  • D@NNY's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 300
  • Ontvangen bedankjes 5
Het volgende artikel over de Juniperus is uit ons cursusboek "Ziekten & plagen in de fruittuin", samengesteld door Wim van Rooijen.

Perenroest heeft een ingewikkelde levensloop. Op de peer kan ze niet het hele jaar in leven blijven. In de winterperiode heeft de roest de Juniperus of wel de Jeneverbes, waaronder Juniperus sabina, Juniperus Phitzeriana en andere variëteiten, nodig. We hebben het dan over de meest gangbare/gewone Juniperus soorten.

De ziekteverwekkende schimmel wisselt dus van waardplant, maar kan op de Juniperus wel het hele jaar blijven leven.

Levenswijze

In het voorjaar waaien de zogenaamde teleutosporen, die op de jeneverbes zijn gevormd, over naar de perenboom. Onder vochtige omstandigheden kiemen deze en vormen ze sporidiën, die op hun beurt kiemen en het perenblad binnendringen. Daarna ontstaan de gele, vaak oranje omlijnde vlekken op het blad, welke een halve tot één cm. doorsnee hebben. Bij ernstige aantasting komen er meerdere vlekken per blad voor, wat de boom een ‘geel’ aanzien geeft. Aan de onderzijde van het blad ontstaan donkergekleurde vruchtlichamen, waarin de aecidisporen worden gevormd, die op hun beurt de jeneverbes weer kunnen aantasten. In de bast van de jeneverbestakken ontstaat in het najaar de eerste aanleg van vergroeiingen. Deze verdikte takdelen zijn in het voorjaar bruingeel tot oranje gekleurd. In de verdikte takdelen worden de zogenaamde teleutosporen in grote hoeveelheden gevormd, die vervolgens de perenbomen weer kunnen infecteren.

Verspreiding

In Nederland werd de ziekte jarenlang niet meer waargenomen. Dit kwam omdat op het platteland over het algemeen weinig Juniperus bomen groeiden. Door de enorme uitbreiding van woonwijken bij steden en dorpen worden er in parken en siertuinen veel jeneverbes variëteiten aangeplant., zodat de infectiehaarden kort bij de perenbomen gekomen zijn. De gevolgen hiervan zijn in heel Nederland zichtbaar.


Bestrijding; zeer moeilijk

De beste bestrijding zou zijn om alle aangetaste jeneverbesbomen in de wijde omgeving van perenbomen te verwijderen. Omdat dit niet uitvoerbaar is, is het ook mogelijk, en dat is dus aan te bevelen, de zieke delen uit de aangetaste bomen te halen. Dit moet in april worden uitgevoerd, voordat de sporenuitstoot naar de peer plaats vindt. De zieke delen van de jeneverbes zijn dan het beste te herkennen aan de gelatine-achtige, geel/bruine, opgezwollen plekken van de stam en dunnere takken, die in het voorjaar naar buiten openbreken en dan bruin/oranje zijn gekleurd. Afgesnoeide takken niet laten liggen, maar afvoeren, bijvoorbeeld in de groene container. Wanneer dit zorgvuldig wordt uitgevoerd zal de infectiedruk naar de perenbomen sterk afnemen. Chemische bestrijding bij de peer is niet altijd mogelijk, omdat hoogstambomen te hoog zijn om ze goed te kunnen bespuiten. Daarbij komt dat ze vaak naast watergangen staan, waar geen gewasbeschermingsmiddel in mag komen. In particuliere tuinen is het ook moeilijk, omdat niet iedereen wil spuiten. Ook niet over spuitapparatuur beschikt en niet weet welke middelen er op de Juniperus toegelaten zijn.

Het middel Exact is een vrij onschuldig middel. Daarmee 3 keer om de 10 dagen spuiten in de periode ½ mei tot ½ juni.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by D@NNY.

Re: perenroest op Juniperus. 12 jaren 11 maanden geleden #2557

  • pukkkie
  • pukkkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 262
  • Ontvangen bedankjes 0
goede uitleg

thx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: perenroest op Juniperus. 12 jaren 11 maanden geleden #2558

  • Karsten
  • Karsten's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 9
:ohmy: dat is ook goed om te weten. Ikzal maar geen juniperus gaan kopen... Ik heb namelijk een perenboom in de tuin... :p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: perenroest op Juniperus. 12 jaren 11 maanden geleden #2569

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

Karsten schreef : Ikzal maar geen juniperus gaan kopen... Ik heb namelijk een perenboom in de tuin... :p


dat is geen reden om niet een jeneverbes te halen.
Ik heb ook een perenboom in de tuin staan, maar die heeft geen perenroest,
verder heb ik naast deze nog 5 jeneverbessen staan, en die hebben ook allen niet de ziekte.

en ook andere bomen kunnen ziek worden, sterven, last hebben van insecten en ongedierte, dus dan kun je volgens jouw denkwijze maar helemaal geen bomen/planten/bonsai houden, maar dat zou zonde zijn.
gewoon goed je bomen in de gaten houden en bestrijden zodra er verschijnselen van problemen zijn.
Wij mensen worden ook wel een ziek, en dat duurt gelukkig (meestal) ook niet eeuwig.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: ASP

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: perenroest op Juniperus. 12 jaren 11 maanden geleden #2602

  • Siem
  • Siem's Profielfoto
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 17
  • Ontvangen bedankjes 0

dea schreef : Ik heb het bijna elk jaar op dezelfde J. Procumbens.
heb al wat besmette takken gesnoeid (tot grote spijt !!), maar het jaar erop was het er gewoon weer.
Ook ik heb die verdikkingen erop zitten idd.
Sinds vorig jaar doe ik wat druppels jinseal (kalkzwavel) erop en dat helpt wel redelijk, hoewel ik dit jaar weer opnieuw er last van heb.


Is die perenboom dan wel gezond?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: perenroest op Juniperus. 12 jaren 11 maanden geleden #2608

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

Siem schreef : Is die perenboom dan wel gezond?


Ja de perenboom is gelukkig wel gezond.
het bleek bij aanschaf al in deze juniperus te zitten.
ik had hem van iemand overgekocht en hij had er wel bij vermeldt, dat elke zomer hij wat "bloedde". Later kwam ik er dus zelf achter dat het perenroest was.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: perenroest op Juniperus. 12 jaren 10 maanden geleden #3159

  • avionix
  • avionix's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 79
  • Ontvangen bedankjes 7
Zover ik weet maar kan er naast zitten is een Juniper een drager van perenroest. Perenroest komt dus altijd terug .... daar een Juniper een drager is. Kijk in de omgeving waar je Bonsai staat Perenroest word overgeven door fruit? Mogelijke oorzaak is dat je Juniper in de buurt staat van fruit bomen.

Behandelingen voor of tegen peren roest zijn moeilijk. Er word idd veel gezegd dat je het beste kan over gaan tot snoei. Jammer genoeg ben je dan wel misschien een groot deel kwijt. Jin Seal heb ik indertijd ook veel gebruik dat was de tip die ik des tijd kreeg van Bonsai Tony in Hoensbroek.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: perenroest op Juniperus. 12 jaren 10 maanden geleden #3165

  • avionix
  • avionix's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 79
  • Ontvangen bedankjes 7
Peren roest is inderdaad lastig daar een Juniper drager is. Als je het vaak terug krijg moet je de bron zoeken in de omgeving. Fruitbomen PLUS Juniper geeft peren roest. Thans deze tips kreeg ik voor 5 jaar terug want ik heb er ook een paar jaar achter elkaar last van gehad. Ik verkreeg info bij Bonsai Tony ... hij zei ook het bovenstaande .... plus ... Moeilijk bestrijdbaar juist omdat Juniper drager is. Je kan idd Jin vloeistof gebruiken dit stop verspreiding op de bonsai. Maar idd er zal schade ontstaan en deze kunnen behoorlijk lelijk zijn of worden.

Bovendien werd me nog verteld de delen die je weg haalt te verbranden. Momenteel heb ik al 3 jaar geen perenroest meer gehad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren