In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Eerste bonsai 5 jaren 1 week geleden #80016

  • Nigel95
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 17
  • Ontvangen bedankjes 2
Welke maat voor trainingspot zouden jullie ongeveer gebruiken om de stam/nebari/tapering en sacrifice branches te laten groeien voor een aantal jaren (maple en juniper sp ? Alle tips zijn welkom voor dit proces. Om het jaar verpotten en snoeien van takken en bladeren afwisselen?

Zouden jullie beginnen met pre bonsai materiaal of al een beginnende goedkope bonsai en die terug naar een grotere pot?

Is voeding doseren een accurate sport met Bonsai qua NPK? Maakt 1 ppm meer of minder no3 veel verschil per week bijv. Zou ik dit zelf kunnen mixen net als in mijn beplante aquariums? Of koop een flesje en je zit goed volgens aanbevolen dosering?

Hoe zit het met ph waardes in het substraat. Is dit relevant? Worden er voor ijzer bepaalde chelaten gekozen voor Bonsai substraat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai 5 jaren 1 week geleden #80018

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Je moet het vooral niet te moeilijk maken. Bij mij gaat er gewoon kippenmest bij de bomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai 5 jaren 1 week geleden #80019

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Ik gebruik deze 2 (vis-emulsie sinds dit jaar) en bio-gold

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai 5 jaren 1 week geleden #80021

  • Nigel95
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 17
  • Ontvangen bedankjes 2
Nu blijft er toch een dilemma voor mij voor ik wil gaan starten. Een kleine simpele beginner Bonsai (acer) voor 30 a 40 euro kopen en terug in trainingspot of een grote japanse esdoorn bij iemand uit de tuin al lijkt me het lastig om hem netjes weg te halen. Vaak moet het snel wegens omsta digheden. Dus rustig over de jaren verwijderen of in het juiste seizoen is lastig. De Esdoorns die mensen weg doen uit de tuin in pot zal misschien ook niet alles zijn qua gezondheid. Echter kun je wel tijd winnen gezien als er al een flinke stam is je hem fors terug kunt brengen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai 5 jaren 1 week geleden #80022

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik zou beginnen een gezonde plant bij een tuincentrum te halen en daar eens een jaar mee te werken. Van daaruit te gaan zoeken. Je eerste planten in leven houden blijkt voor velen een uitdaging.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Nigel95

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai 5 jaren 1 week geleden #80023

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Nigel, voortgaande wat ik lees ben je meer dan zeer perfectionistisch bezig met wat je doet.
Zodat wat je vraagt me eerder wat overdreven lijkt, maar ik heb respect voor je ingesteldheid. Je lijkt me al zeer belezen, en ik verwacht van u eigenlijk meer advies dan vragen.
Blijkbaar twijfel je tussen alles wat je las wat de goede of liever de allerbeste keuze is. Een probleem voor iedereen die begint..
De keuze tussen een tuincentrumplant of een voorgevormde pré-bonsai moet je zelf maken. Het verschil tussen beide zal je wel al gelezen hebben. Je kan het ook hierboven in de algemene info van de site vinden.
Planten in training komen wel toe met een courante algemene meststof. Aan normale dosis. Afhankelijk van het substraat, al of niet overvloedig gieten...spoelt er mogelijks meststof weg, maar voor aanpassen van de dosis moet je de toestand van de plant opvolgen.
Het is gemakkelijk te vinden welke Ph voor elke plantensoort gewenst is.
Ik zou het goed vinden als je meer weergeeft hoe je met een bepaalde plant aan de slag wil en dan, (wat verstandig is!) eerst nog even advies vraagt. Zodat onzekerheden die je nog hebt een antwoord kunnen vinden.
Het lijkt me voor u, met uw ingesteldheid, goed dat je zo vlug mogelijk aansluit bij een club of een deskundige begeleider zoekt. Vooral als je zeker weet dat je met bonsai wil verdergaan.
Ik hoop dat je op het forum actief blijft en regelmatig meespreekt.
Succes.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Nigel95

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai 5 jaren 1 week geleden #80031

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1166
Als je in een goeie bonsaizaak een pre bonsai koopt zal die meestal goed voorbereid zijn, vooral qua wortels en zal de boom meer ingrepen kunnen verdragen.

Graaf je zelf eentje uit of haal je er een uit een tuincentrum zul je de kluit zelf nog moeten opbouwen.

Beide wegen zijn interessant. En van beide kan je veel leren.
Je kan een pre bonsai onder begeleiding opbouwen en tuincentrum planten of uitgegraven bomen kun je zelf proberen iets van te maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai 5 jaren 1 week geleden #80108

  • Nigel95
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 17
  • Ontvangen bedankjes 2
@leatherback

Waar koop jij expanded shale precies? Wat is de NL term hiervoor?
Welk merk catlitter, cactus mix en pine bark?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai 5 jaren 1 week geleden #80114

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
expanded shale = rigidur product: benz24.de/rigips-rigidur-ausgleichschuettung.html
Haal ik bij de Hellweg, een bouwmarkt in DUitsland (Waar ik woon)

Kattegrit, tom poes foetsiebah. Lijkt uit de handel gehaald te zijn, en nu op de markt onder merk Linda. Er is ergens een draadje over geloof ik..?

De cactus mix heb ik ergens online gevonden, in zakken van 15KG. Ook uit duitsland

Pine bark.. Gewoon bij een tuincentrum gevonden, en dan in een 2-15mm maling oit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai 5 jaren 6 dagen geleden #80125

  • Nigel95
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 17
  • Ontvangen bedankjes 2
Ik en een vriend hebben even een hele simpele goedkope boom gehaald in een tuincentrum. 9 en 13 euro. We willen hem nu voor 2 a 5+ jaren in de grond zetten op een stoeptegel met wat grond erop. Later miss 1 kopen om te oefenen in een Bonsai pot met een iets minder dikke stam om alvast te oefenen.

Ik heb een acer palmatum welke precies weet ik niet. Mijn vriend een aparte acer palmatum Taylor.

Aantal vragen: als ik hem in de grond zet. Moet je oude soil bewaren uit de pot van de winkel? Of de helft voor in de grond.

Is in de grond de bodem voldoende daar of kan je beter de bovenste laag bijv nog wat pine bark oid strooien?

Moet je altijd de wortels doorsnijden via zijkanten en onder uit de pot. Of alleen als ze rond cirkelen?

Controleer ik met name ook de grond in de tuin. Of alleen her en der wat water als het lang niet heeft geregend?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts