In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Eerste bonsai 5 jaren 4 dagen geleden #80201

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik ben niet overtuigd dat deze boom geent is.
Staan er takken onder de "entplek"? Hebben deze takken dezelfde schors en bladeren als erboven? Dan is dit gewoon een slecht afgewerkte snoeiplek. kan je nog prima herstellen als de boom nog een paar jaar dikker gaat worden. Met een vlijmscherp mest netjes glad maken en afdekken met een middle dat de plek vochtig houdt, zoals wondpasta. De esdoorn zal dan moeite gaan doen weer bast er overheen te laten groeien.

Of het mooi wordt, is altijd de vraag, en dat is een beetje de kunst van Esdoorns voor bonsai. Soms is het makkelijker om boven een lelijke plek te marcotteren, zeker als de boom relatief jong is.

Aan u de keus!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai 5 jaren 4 dagen geleden #80225

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

Nigel95 schreef : Ik plant hem gewoon met pot in de grond en dan zien we wel volgend jaar. Wel staat er een esdoorn bij een vriend in de tuin die we graag zouden gebruiken om te marcoteren. Iemand nog tips hiervoor? Zou deze stam ook ooit in delen uit de grond gehaald kunnen worden om een Bonsai van te maken? Met het terughakken van de stam om vanuit daar weer op te bouwen?

Dezer soort, een Dissectum,is niet echt geschikt voor bonsai: de internoden blijven te lang en laat regelmatig spontaan takken afsterven. Je kunt ook beter gewone Palmatums op de kop tikken, die zijn niet geënt. De cultivars worden op deze soort geënt omdat deze sterker is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai 4 jaren 11 maanden geleden #80543

  • Akker
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 52
  • Ontvangen bedankjes 5
wij zijn ook maar pas bezig (3 jaar)
wij hebben eerst een cursus gevolgd in arboretum. daar hebben wij ook onze eerste boompjes vandaan. Wat daar vooral werd aangeraden om te starten met inlandse bomen. mijn vrouw heeft een fagus en ik een hazelaar. Vooral de hazelaar is fijn om mee te starten... kun je nog mee experimenteren.
hebben vorige herfst een prunus en Acer bijgekocht... en staan nu sinds een 7 weken in hun bonsaischaal... en dat waren er gewoon van plantentuin. Daar is nog heel veel werk aan, maar er zit wel potentieel in. Het volgende in de pijplijn is hé marcoteren van een bestaande tak van een magnolia (oude boom in de tuin) en die hangt in de weg en is nog eens heel mooi ook. omtrek +- 5 a 6 cm. hoe zou ik dat het beste doen... iemand ervaring met een magnolia als bonsai?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts