In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Eerste bonsai 5 jaren 5 dagen geleden #80148

  • Nigel95
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 17
  • Ontvangen bedankjes 2
Ik plant hem gewoon met pot in de grond en dan zien we wel volgend jaar. Wel staat er een esdoorn bij een vriend in de tuin die we graag zouden gebruiken om te marcoteren. Iemand nog tips hiervoor? Zou deze stam ook ooit in delen uit de grond gehaald kunnen worden om een Bonsai van te maken? Met het terughakken van de stam om vanuit daar weer op te bouwen?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai 5 jaren 5 dagen geleden #80149

  • Nigel95
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 17
  • Ontvangen bedankjes 2
Heb echt geen idee of dit was is voor field material. Zag iig veel vertakkingen onder en dacht dat dit wel handig zou zijn ivm sacrifice branches om de stam lekker dik te maken.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai 5 jaren 5 dagen geleden #80152

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1166
Overduidelijk en lelijk geent.
Ik zou dit jaar direct marcotteren, anders verlies je een jaar.

Die andere kun je inderdaad takken marcotteren. En de stam zelf, als hij interessant is kun je hem er inderdaad uithalen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai 5 jaren 5 dagen geleden #80156

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Yep, duidelijke en (sorry dat ik het zeg) lelijke marcot

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai 5 jaren 5 dagen geleden #80157

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai 5 jaren 5 dagen geleden #80158

  • Nigel95
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 17
  • Ontvangen bedankjes 2
Oké deze plant kan dus beter weg voor bonsai doeleinden als ik het begrijp? Ik dacht dat het niet veel uitmaakte gezien hij nog jaren in de grond dikker zal worden en uiteindelijk bijna met de grond gelijk gemaakt wordt weer. Waar moet je op letten voor bomen die voor jaren de grond in gaan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai 5 jaren 5 dagen geleden #80159

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Als je stam dikker laat worden, word vaak het onderste gedeelte sneller dik dan de ent van de acer. Je kan wel een marcot maken op deze acer. Dan ben je dat stuk kwijt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai 5 jaren 5 dagen geleden #80160

  • Nigel95
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 17
  • Ontvangen bedankjes 2
Begrijp ik het goed dat een marcot een tak is die je als mooie start voor een bonsai boom ziet. En dat je die kunt planten in de grond weer of al in een bonsai pot maar dan gaan vormen en dat de stam niet meer zo dik wordt.

Deze takken zijn heel dun. Miss kan ik beter een stuk marcoteren van de boom van me vriend. En dan een dikkere tak al in de grond zetten. Overigens in welke periode kun je marcoteren en hoelang zal het gemiddeld duren voor de tak wortels heeft

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai 5 jaren 5 dagen geleden #80162

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1166
Je kan het boompje zeker gebruiken voor bonsai.
Marcoteer nu en je kan de wortelvoet mee ontwikkelen terwijl de stam kan verdikken.
Msh kun je hem net boven de ent plaatsen en dan kun je er msh een 2stam uithalen.

Marcotteren kan nu, als de boom vol in blad staat. Scheiden word meestal ongeveer in september gedaan.
Ik wacht meestal tot het jaar erna net voor de boom ontwaakt.

De andere boom kan ook nu.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Nigel95

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai 5 jaren 5 dagen geleden #80192

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
Terugkomend op je allereerste vraag. Ik ben 2 jaar geleden begonnen door 2 planten in het tuincentrum te kopen, vol enthousiasme hier op het forum gepresenteerd en toen erachter gekomen dat het toch niet de meest geschikte planten waren. Advies wat hier gegeven werd was om ze eerst maar eens in de volle grond te plaatsen, na een maand heb ik het toch maar (hetzij met tegenzin) gedaan. Ze staan er nu nog en groeien als kool.

Daarna bij een oom 2 boompjes uit mogen graven, heb ze toen bestempeld als Yamadori. Heb deze ook vakkundig om het leven geholpen terwijl ik me toch aardig had ingelezen en youtube filmpjes had gekeken.

Vorig voorjaar doorgepakt en mijn allereerste 'echte aankoop' gedaan. Bleek ook een fiasco want ik kocht een gewone esdoorn i.p.v. een Acer Palmatum. Mijn eerste leergeld. Verder heb ik de afgelopen jaren een boel boompjes opgekweekt en 'verzameld'. Deze mogen echter het etiket pré bonsai ook nog niet dragen. Ik doe er wel veel ervaring mee op met de verschillende soorten en bijvoorbeeld het verpotten van bomen en wortelsnoei toepassen.

Afgelopen augustus nogmaals een 'echte aankoop' gedaan via Marktplaats, een kastanje. Niet de meest voor de hand liggende soort maar ik ben er deze keer wel blij mee.

Resumé. Ik zou klein beginnen, koop een leuke bonsai of pré bonsai via Marktplaats en verzamel hier en daar wat boompjes of kweek zelf wat zaailingen op. Al doende leer je. Gereedschap zou ik ook via Marktplaats wat 2e hands aanschaffen, er wordt altijd wel wat aangeboden. Gaandeweg kom je erachter dat je nog iets mist en ga je daar ook weer naar op zoek.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Mbell, Nigel95

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren