Onderwerp:

Europese pottenbakkers 3 jaren 9 maanden geleden #86862

  • Klinten
  • Klinten's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 18
Hey Marco bedankt voor jou reactie ik snap jou heel goed en je hebt ook helemaal gelijk als je de 'regels/richtlijnen' zou volgen.
Ik maak al ruim 25 jaar allerlei soorten kunst en ben heel visueel ingesteld. Regels zijn er binnen alle kunstvormen om als leidraad te gebruiken en te buigen of te breken. Wat betreft bonsai ben ik heel vrij en en volg ik allang die regels niet meer.
En bovendien ben ik een van de weinige die mijn collectie ziet en zolang ik het mooi vind is het voor mij goed genoeg.
Ik zal ook zeker geen bomen op een tentoonstelling zetten houdt het als een hobby liever voor mijzelf.
Wat betreft bonsaiwaardig dat zit wel snor ik heb al jaren geen boompjes van 2 cm dik meer behalve die kleine jeneverbes van mijn profielfoto die is ook maar 13cm hoog.
De reden dat ik een pottenbakker zoek is omdat ik soms geen standaard maten zoek voor mijn projecten.
En daarom zijn de maten (om niet af te dwalen op het onderwerp) die ik opgegeven heb voor deze projecten precies de juiste.
Wellicht post ik het nog wel als het zover is, en word het misschien wat duidelijker. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Europese pottenbakkers 3 jaren 9 maanden geleden #86863

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2405
  • Ontvangen bedankjes 930

Klinten schreef : Hey Marco bedankt voor jou reactie ik snap jou heel goed en je hebt ook helemaal gelijk als je de 'regels/richtlijnen' zou volgen.
Ik maak al ruim 25 jaar allerlei soorten kunst en ben heel visueel ingesteld. Regels zijn er binnen alle kunstvormen om als leidraad te gebruiken en te buigen of te breken. Wat betreft bonsai ben ik heel vrij en en volg ik allang die regels niet meer.
En bovendien ben ik een van de weinige die mijn collectie ziet en zolang ik het mooi vind is het voor mij goed genoeg.
Ik zal ook zeker geen bomen op een tentoonstelling zetten houdt het als een hobby liever voor mijzelf.
Wat betreft bonsaiwaardig dat zit wel snor ik heb al jaren geen boompjes van 2 cm dik meer behalve die kleine jeneverbes van mijn profielfoto die is ook maar 13cm hoog.
De reden dat ik een pottenbakker zoek is omdat ik soms geen standaard maten zoek voor mijn projecten.
En daarom zijn de maten (om niet af te dwalen op het onderwerp) die ik opgegeven heb voor deze projecten precies de juiste.

Je weet het wel spannend te houden! Tipje van de sluier?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

Europese pottenbakkers 3 jaren 9 maanden geleden #86865

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295

Marco buijsman schreef :

Klinten schreef : Maak de schaal maar 40cm heb nog even gemeten en zo laag mogelijk ietsje hoger dan 3 cm is goed. ;)
Maten zijn idd buitenmaten gemeten op het breedste punt zoals de tekening.

ik zet toch vraagtekens bij jouw maten, als ik me er mee mag bemoeien..: globaal is de breedte van een schaal 2/3 van de hoogte van een boom. Een boom van zo'n 60 cm hoog dus,. bij 3 cm buitenmaat hoogte van een pot hou je 2 cm diepte over, maximaal. De dikte van een boom is normaal ong gelijk aan de schaalhoogte: 2 cm dus. Een boom van zo'n 60 cm hoog en 2 cm dik is wel een erg Iep boompje. Dat moet iets zijn wat de naam bonsai eigenlijk niet waardig is. Een mooie geloofwaardige stamdikte zou zijn de verhouding hoogte/dikte: 1/7 of 1/6, of minder.. afhankelijk van de stijl..

Hey Marco,
Even mijn visie op jouw quote.
Op die manier heb ik nog nooit een pot voor een boom gezocht. Een boom gaan meten en dan berekenen wat voor pot ik moet gaan zoeken. Ik kies nooit op een wiskundige manier een pot voor mijn bomen. Ik ben net eens gaan meten en als de stamdikte gelijk moet zijn aan de hoogte van een pot, dan heb ik veel verkeerde potten gebruikt. Ik zet gewoon mijn boom voor een display en dan zet ik er een pot voor, en als je dan op ooghoogte van de pot kijkt zie je meteen of die erbij past. Je moet natuurlijk het wortelstel dat de boom heeft kennen, maar als die al lang in training zijn zitten er geen dikke diepe wortels meer aan, en kan je ze dus in een ondiepere schaal zetten. Ik heb een carpinus staan met een stamdikte van 10 cm in een pot van 5 cm, een acer buergerianum fat trunk van 11 cm in een schaal van 4cm. Een picea van 105 cm hoog in een pot van 38 cm breed, en dat is geen literati hoor. Allemaal niet volgens de regels dus. Het overgrote deel van mijn bomen heeft potten die lager zijn dan de stamdikte. Ik volg Klinten hier ook wel, de bonsai regels zijn er om misschien als basis te gebruiken, maar ik ga toch vooral af op mijn buikgevoel en als dat betekent dat je dan die regels aan je laars lapt, dan zij het zo. Als het een mooie boom is die visueel de juiste uitstraling heeft, dan maakt het mij totaal niet uit of dat beantwoord aan de exacte regels van de bonsaikunst. Mijn doel is ook niet in de eerste plaats om tentoon te stellen, ik wil vooral zelf genieten van mijn collectie en samen met wat vrienden afspreken om aan onze bomen te werken.
Wat die schaal die Klinten wil betreft heb je natuurlijk wel voor een stuk gelijk, die is erg ondiep, maar dat wil niet zeggen dat je daar dan geen boom kan in zetten die daar perfect in thuis hoort. Binnenkant pot gaat die iets van 2,5 cm hoog zijn, dat is inderdaad niet veel. Ik zat met hetzelfde probleem als Klinten, dat ik dikwijls geen schalen kon vinden die ik wou, en daarom ben ik ze zelf beginnen te maken. Ik hou me ook al heel mijn leven artistiek bezig, zowel professioneel als in mijn vrije tijd. Ik durf van mezelf dan ook wel beweren dat ik een goeie kijk heb op verhoudingen en visuele uitstraling. Regeltjes zijn er alleen maar als leidraad. Ik heb een geglazuurde pot klaar staan voor een Chamaecyparis, helemaal fout dus, want een conifeer moet in een ongeglazuurde. Maar toch denk ik dat dat heel mooi gaat zijn. Volgend voorjaar zal ik het weten.:)
Misschien moet ik dan maar bij de rebelse bonsaïsten geklasseerd worden.:) :) :)
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Diluca.

Europese pottenbakkers 3 jaren 8 maanden geleden #86878

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2405
  • Ontvangen bedankjes 930
Tuurlijk heb je gelijk dat, wat ik ook al zei dat de verhoudingen die ik noemde een leidraad is, waarvan afgeweken kan worden. Echter, bij zo'n breedte en een hoogte van slechts 2,5 cm zet ik persoonlijk mijn vraagtekens. Niet alleen visueel, maar zeker ook botanisch.
Hier een voorbeeldje uit eigen keuken. Prachtig schaaltje eronder, visueel klopt het allemaal, terwijl dit zeker niet voldoet aan de regels die ik noemde. Echter botanisch gezien is dit een groot probleem geworden...

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Europese pottenbakkers 3 jaren 8 maanden geleden #86879

  • Klinten
  • Klinten's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 18
Dat dit niet werkt is nogal logisch. (Ziet er wel mooi uit)
Azalea's hebben een heel ander wortelgestel dan bijv. dennen of acers etc.
De reden dat je ze vaak in grotere diepere potten ziet is omdat ze heel hard groeien en die ruimte ook nodig hebben om jong en gezond te blijven daar beneden. Azalea's moet je onder en boven blijven verjongen anders stoppen ze er gewoon mee.
In een te kleine pot krijg je bij azalea's nooit de optimale groei en energieopbouw die ze nodig hebben om vitaal te worden en blijven om goede bloemknoppen te kunnen zetten.
Omdat ze zo'n fijn haarwortelgestel hebben gaan ze een dichte mat vormen zodra ze de potrand raken en komt het water niet overal meer waar het moet komen.
Vaak recht onder de stam bijv is de groei minder of gaat het rotten.
En de kanuma die we hier kopen is vaak een vrij zachte soort die makkelijk teveel water vasthoud.
Beter in ons regenachtige land is de hardere soort voor betere drainage.
Op japanse tentoonstellingen zie je ook heel weinig ondiepe kleine potten bij azalea's om deze redenen. Als je ze wel ziet worden ze meteen op de kwekerij daarna weer terug gezet in grote diepe potten om vitaal te worden/blijven en een goed ongeremd groeiseizoen te hebben.
Onze bonsaituinen zijn eigenlijk ook mini kwekerijen en het is dan ook logisch dat het botanisch niet goed gaat als je een dergelijke soort in een tentoonstelling vorm wil houden.
Ter info.

Wel had ik al gezegd een mooie kleuren combo!
Wat ik ook heel mooi aan jou boompje vind is dat de bloemen allemaal nog mooie smalle bladeren hebben dus er gaat wel iets goed dan.
Soms veranderen de bloembladeren van sommige takken ineens in rondere grotere bladeren namelijk, ziet er vreemd uit tussen al die mooie kleine blaadjes.
Jouw blad ziet er uit als een soort vuurwerk in de lucht heel nice.
Oh en dat de verdeling roze en wit nog redelijk in balans is. Soms zie je dat 1 kleur dominant word namelijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Klinten.

Europese pottenbakkers 3 jaren 8 maanden geleden #86880

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Misschien is die witte platte schaal die je als voorbeeld stuurde wel bedoeld als een Saikei - Penjing?
En ik weet ook niet voor welke boom die schaal is, maar soms zet je de boom ook hoger dan de potrand en de grond licht glooiend naar de nebari toe.
Dan heb je onder de boom eigenlijk ook meer diepte.
Het is inderdaad wel erg laag, maar je zal wel weten wat je juist wil hè Klinten.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Europese pottenbakkers 3 jaren 7 maanden geleden #87343

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
hoi Luc hoe gaat het met het maken van de potten, ben erg nieuwsgierig!
:D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Europese pottenbakkers 3 jaren 7 maanden geleden #87351

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Hey Dennis,
ik heb pas een schaal gemaakt voor een boom van mij, en dit model wou ik ook voor jou Ficus maken, maar een maatje kleiner dan. Deze is 38 x 28 x 7.
Voor jou zou het dan 35 x 25 x 7 zijn. (6cm zonder de voetjes) Ik meet altijd vanop de tafel tot de potrand.
Maar ik denk dat dit model wel past bij jou boom, wat denk je zelf?
En hier is ook nog een foto voor Klinten, ik heb ondertussen die platte schaal gemaakt. deze is 40 x 31 x 4,2 .
Het glazuren moeten we nog afwachten hè, wat dat wordt.:)

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Europese pottenbakkers 3 jaren 7 maanden geleden #87375

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
zeer netjes Luc!
dat is inderdaad voor mij wel de goede vorm mooi werk!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Europese pottenbakkers 3 jaren 5 maanden geleden #88069

  • Klinten
  • Klinten's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 18
Ziet er goed uit!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren