Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Ficus 3 jaren 10 maanden geleden #86669

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Mijn vrouw heeft 2 grote ficussen kunnen scoren. Ik mag er een hebben om een bonsai van te maken en zij houdt er een als kamerplant. Het wordt nog wel vechten om die in de witte pot denk ik.

Hoe ga je tewerk om hier een bonsai van te maken? Kan je deze gewoon inkorten en loopt hij dan terug uit?
Of ik kan de bovenste stukken marcotteren ipv afzagen.
Met verpotten best wachten tot het voorjaar zeker?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: rorror

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus 3 jaren 10 maanden geleden #86672

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Mooie bomen! Mooie wortel voet, leuk voor een clump style bonsai!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus 3 jaren 10 maanden geleden #86673

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Dat heeft ze niet slecht geregeld voor 5€/stuk hé.
Die in de witte pot is wel veruit de interessantste lijkt me hé? Want die vindt zij natuurlijk ook de mooiste...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus 3 jaren 10 maanden geleden #86682

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Ik neem ze over voor 10euro p/s :)
Maar zeker een mooie deal, hoevaak jij een leuke boom vind bij iemand anders, vind ik hier niks in de buurt.

Die in de witte pot zal zeker mooie bonsai worden!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus 3 jaren 10 maanden geleden #86684

  • Klinten
  • Klinten's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 18
Leuke voetjes wel. En dat voor een prikkie ;)
Ficus Benjamina niet echt een makkelijke ficus soort om bonsai van te maken hier in NL. Heb er al een x- aantal gehad en geprobeerd en weinig succes mee. Ficus panda of Retusa is iets makkelijker vooral in onze huiskamers. Die kunnen meer hebben.
Als je een warme kas hebt is het ideaal net als met warme dagen als de temperatuur niet onder de 15 graden komt en de plant vaak benevelen.
Zijn tropische planten, hebben hoge temperaturen en hoge luchtvochtigheid nodig en vooral constant om goed en hard te groeien.
Andere standplaats ineens, een beetje tocht, schommeling in temperatuur teveel water, te weinig water. temperatuur onder de 15 graden, verkeerde moment snoeien, te weinig licht enz enz zorgen ervoor dat ie heel makkelijk denkt dat t tijd is om bijna al zijn blad te laten vallen.
En een benjamina om je vraag te beantwoorden loopt bijna niet op kale stammen uit als alles niet nagenoeg de perfecte omstandigheden zijn om te groeien.
Dat is ook de reden dat je vaak redelijk kale niet compacte ficus benjamina's bij mensen ziet. Oh en ze maken lange takken met minder loof dan een retusa of panda omdat het een treurboom is van nature.
Retusa en panda hebben veel kortere internoide en mee bladgroei.

Goed mocht je je niet kunnen inhouden en hem toch kaal zetten doe dat dan in de herfst na de 2e groeispurt. Dan is ook de sapstroom en druk minder hoog en heb je ook minder last van bloeden. En zou hij genoeg energie opgeslagen moeten hebben om later weer uit te lopen. Als ie dan in een kas met constante temperatuur staat en regelmatig beneveld word loopt ie als het goed is weer een beetje uit. En vergeet de stammen niet af te dekken met wondpasta anders drogen ze heel ver in en heb je kans dat ie helemaal niet meer uitloopt.

Lang verhaal of je er iets mee doet moet je maar kijken, maar heb 10 jaar heel erg op allerlei manieren van alles geprobeerd met ficussen en ander tropisch spul en dit is wat ik ondervonden heb haha. Ik hou het het nu gewoon bij planten die niet uit de tropen komen .
Succes en post even wat voortgang als het lukt!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus 3 jaren 10 maanden geleden #86686

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Oei dat klinkt toch iets minder gemakkelijk dan ik had gedacht.

Ik heb hierover wat zitten opzoeken en lees dat het inderdaad niet evident is. Het lukt wel als de boom heel gezond is en de omstandigheden goed zijn, maar het blijkt toch vrij onvoorspelbaar te zijn.

Kan een ficus ook backbudden door blootstelling aan licht? Als ik dan zorg dat hij aan de onderkant extra licht krijgt, loopt hij daar misschien wat uit, waardoor ik later iets heb om tot terug te zagen.
Ik kan bv het loof wat samenbinden zodat dit de stammen niet overschaduwt en/of de pot op een verhoog voor een raam zetten.

Ik zou bovenaan al stukken kunnen inkorten, maar niet tot op bloot hout. Dus telkens boven een loof dragende tak. Dan zorg ik sowieso dat er meer licht tot beneden geraakt, maar zou dit ook niet stimuleren tot uitlopen?
En dan tegen volgend voorjaar verpotten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus 3 jaren 10 maanden geleden #86693

  • Klinten
  • Klinten's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 18
Ficussen hebben vooral ideale omstandigheden nodig zoals ik al zei ze komen niet uit ons klimaat. Waar ze goed groeien is het vooral heel warm en een hoge luchtvochtigheid.
Licht is ook een bepalende factor maar wel in combinatie met de rest.
Huiskamers zijn te droog, buiten in de zomer kunnen de nachten zelfs te koud zijn en je beneveld je suf.
Een warme kas is eigenlijk het meest ideaal met constante temperatuur en luchtvochtigheid.
En ze zijn apicaal dominant dus denk dat als de omstandigheden goed zijn ze eerder bovenin backbudden dan onderin.
Benjamina zal nooit een mooie volle boom worden met loof zoals andere ficussoorten ook vanwege de groeivorm. maar dat had ik allemaal al gezegd.
Ik zou zeggen probeer t allemaal uit al doende leert men.
Oh en als ie nog genoeg ruimte heeft in de pot zou ik hem zeker niet verpotten vinden ze niet zo leuk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus 3 jaren 10 maanden geleden #86694

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Als ik het begrijp, moet deze plant in de badkamer staan :-)

Kwa groei blijken ze het toch goed te doen in de huiskamers? En eventueel in de zomer buiten. Maar voor back budding zal dit dan waarschijnlijk niet ok zijn. Zou het dan voldoende zijn om de ideale omstandigheden tijdelijk te creëren, dus in een tijdelijke kas oid, en vanaf dit gelukt is, hem terug in 'minder ideale omstandigheden' te plaatsen?

Je zegt 'probeer het allemaal en al doende leert men'. Maar ik zou niet graag een best wel mooie kamerplant vermoorden in mijn poging er een bonsai van te maken.

Betreft verpotten: ik heb geen idee of hij nog genoeg plaats heeft. Daarvoor zou ik hem eens uit de pot moeten tillen. Maar ik lees overal dat een ficus benjamina regelmatig verpot moet worden en na verpotten zelfs beter groeit. Dit klopt dus niet?
Hij staat momenteel in een diepe pot met potgrond, dus dit lijkt me toch niet ideaal...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Panda.

Ficus 3 jaren 10 maanden geleden #86697

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Wij hebben een bejamina kamerplant staan. Begon het leven als een 25cm plantje van de supermarkt.

Inmiddels wordt de boom elk jaar een halve meter tot meter terug gesnoeid. Dan twijfelt de boom een paar weken en gooit daarna overal nieuwe takken.

Onze verzorging bestaat er uit de boom in het voorjaar als er geen vorst meer verwacht wordt, naar het terras te verhuizen. De pot staat in een grote schotel. De boom wordt gegoten als de schotel leeg is, maximaal een keer per dag. Gieten van boven, en de schotel daarbij zich laten vullen. Af en toe een handvol mestbij.

Groei is dan de hele zomer explosief te noemen. Ik heb vervolgens de boom ook al een keer helemaal kaal gezet. Vinden ze niet fijn, maar het leidt wel tot overal takken. Ik zou dat alleen doen met een topfitte f benjamina.

Verpotten hetzelfde devies. Dat doe ik met een boomzaag omdat er geen doorkomen aan is bij de kluit. Ik zaag inmiddels de onderste 1/3 van de kluit en rondom 10%. Met een wortelhaak krab ik eea ruw en met een snoeischaar maak ik de eerste rafelwonden netjes. Daarna weer in een pot voor 1/3 gevuld met goede potgrond, en opvullen. Gaat al 20 jaar groed.

Mijn advies zou zijn: Snoei de langste dingen terug op zijtakken met een aantal bladeren & groeipunten (Dus niet die 1-blads takjes), waarbij je een stompje laat staan. Zet eventueel de plant in een pot een maatje groter zonder aan de wortels te rommelen. Geef veel water en licht (buiten, eerst in de schaduw met alleen ochtendzon, later in de zomer ook de hele dag zon) en bemest. Kijk dan einde julie eens hoe ze erbij staan om te zien of je een complete verpotting haalbaar vind.

En qua wortelvoet heb je idd de juiste boom in gedachten. Die is voor je partner minder belangrijk dan voor jou.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus 3 jaren 10 maanden geleden #86700

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Leuk om te horen (of lezen) dat zij in ons klimaat toch ook goed reageren op dergelijke ingrepen. De meeste youtube filmpjes zijn van Indië of zo, dus hier kan ik niet echt op afgaan.

Dat terugsnoeien, in welke periode doen jullie dit?
Ik wil inderdaad eerst in de hoogte terugsnoeien, maar zorgen dat er op elke stam zeker nog goeie takken met veel loof staan. Als hij hierop goed reageert, kan ik de komende jaren nog zakken.
Ik had gedacht van de gelegenheid te profiteren om enkele takken te marcotteren ipv gewoon af te knippen. Dan heb ik ook wat kleiner materiaal om mee te experimenteren.

Ik ga straks eens kijken voor een groteren pot. Onderaan een stuk van de kluit afzagen en wat ondieper zetten, doe ik beter nu nog niet zeker? Best even intact laten tot ik een 'echte' verpotting ga doen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts