Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Ficus 3 jaren 10 maanden geleden #86707

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Misschien kan je het best oefenen op de lelijkste plant, en zie hoe die reageerd, juiste plaatsing etc. En over een jaar of 2 de ander aanpakken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus 3 jaren 10 maanden geleden #86708

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Goed plan. Kom jij dat hier even uitleggen aub :-)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: rorror

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus 3 jaren 10 maanden geleden #86710

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Ai! Was het even vergeten dat de bomen van je vrouw zijn. Dan wordt het lastig... Ik kan mijn eigen vriendin soms al amper overhalen :woohoo:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus 3 jaren 9 maanden geleden #86988

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik had de ficus in een grotere pot gezet. Van een pot met diameter 40cm naar een met diameter 50cm. De vorige pot was wel recht terwijl deze schuiner is. Hierdoor hebben de wortels eigenlijk niet echt meer plaats gekregen, enkel wat aan de bovenkant.

Sindsdien staat hij op ons terras, in volle zon en regen. Ik besproei de bladeren ook regelmatig.
Hij ziet er gelukkig uit vind ik. Het lijkt wel of zijn bladeren iets lichter/geler zijn geworden. Bij de andere, die overdekt staat, is dat niet het geval. Maar ik weet niet of dat een slecht teken is? Hij heeft tot nu toe geen bladeren laten vallen.


Ik zou hem graag wat terugsnoeien, maar lees dat dit beter niet nu, maar in het najaar gebeurt. Dus voorlopig beter even wachten, lijkt me.

Ik heb enkele weken geleden een tak gemarcotteerd. Dit zou beter vroeger gebeurd zijn, maar het valt te proberen. Ik heb dit met potgrond gedaan.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Panda.

Ficus 3 jaren 8 maanden geleden #87061

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik heb de ficus een kleine 2 weken geleden een stuk ingekort, maar op elke tak voldoende bladeren laten staan.
Enkel de tak met de marcot mag nog even blijven, tot deze hopelijk wortels heeft.
Hier heeft hij goed op gereageerd: hij is allemaal nieuwe blaadjes aan het maken (in tegenstelling tot de ficus waar niets mee is gebeurd) en heeft onderaan zelfs een nieuw takje gemaakt.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Panda.

Ficus 3 jaren 8 maanden geleden #87065

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Over het gelige blad, overwater kan geel blad veroorzaken. Maar of dat zo is, kan jij beter bepalen, aangezien jij weet hoeveel water die krijgt.
De afgelopen weken was er een hoop water gevallen, ik zie in de tuin dan dat vanalles geel begint te worden(voeding spoelt uit), sinds 2weken stuk droger, en ik geef nu weer met de hand water, en daarin voeding, en alles in de tuin is weer mooi groen geworden. (gewone action vloeibare voeding). En twee weken terug alles bladeren ingespoten met epsonzout (magnesiumsulfaat), dat maakt blad ook weer groen. Dus je zou dat ook kunnen proberen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus 3 jaren 8 maanden geleden #87081

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dat gaat een mooie boome worden!

Ik merk dat mijn ficus in de volle zon ook niet diep donkergroen is. Bij mij is dat zeker een west ding, maar misschien dat de plant ook op het hoge licht nivo reageert.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus 3 jaren 8 maanden geleden #87278

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
17/08/2020:

De ficus voelt zich super goed met dit weer. Hij groeit goed en doet op meerdere plaatsen aan backbudding.


In het zakje van de marcot zie ik aan de buitenkant een worteltje verschijnen. Het is heel verleidelijk om te gaan kijken hoe het er van binnen uitziet...


Ik heb een tijdje geleden heel voorzichtig gesnoeid, voornamelijk de hoogte gereduceerd. En ervoor gezorgd dat er altijd nog veel zijtakken met loof op de gesnoeide takken zaten, om te voorkomen dat deze zouden afsterven.
Nu ik zie hoe goed hij hierop gereageerd heeft, kom ik in de verleiding om nog meer te snoeien, ook telkens met behoud van loof. Denken jullie dat dit een goed idee is of dat dit teveel van het goede kan zijn en ik dit beter voor volgend jaar hou?
Wat ik bv nog allemaal zou kunnen wegknippen met behoud van loof:


Als hij dit verdraagt, is hij toch een heel stuk compacter om hem bv volgend voorjaar te verpotten...
Wat denken jullie: doen of wachten?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus 3 jaren 8 maanden geleden #87279

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
PS op de tweede foto zie je een klein webje tussen de wortels. Moet ik me hier zorgen over maken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus 3 jaren 8 maanden geleden #87311

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Voornamelijk de diameter van de pot is van belang. Wortels groeien over het algemeen horizontaal. Een volwassen ficusboom in de grond kan horizontaal 35meter reiken. En maar max 1a2meter diep.

Weet je al hoe je hem gaat inkorten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren